handdator

Visa fullständig version : Problem med Golf Vr6 Syncro



fj0
2007-08-16, 09:18
.

Skapar tråden åt en vän som inte kommer åt forumet ifrån jobbet.



Börjar igår mårse med en ryckning i vindrutetorkarna för att ta bort morgon daggen från rutan.

åker till jobbet... står i mulet väder hela dagen.

åker hem från jobbet. inga problem.

ca 4 timmar senare ska jag iväg med bilen under tiden har det regnat i typ 1 timme...

när jag drar igång bilen så Lyser ABS lampan och Handbromslampan konstant (oavsett om handbromsen är i eller inte) AC:n blåser ingen kalluft, (displayen fungerar dock), Halvljuset fungerar ej, helljuset stannar inte påslagna och vindrutetorkarna + spolning går ej att slå igång. varken fram eller bak.

MEN håller man helljuset i "blink" läge- dvs halvvägs mot låsningen i ca 3 sekunder. DÅ fungerar allt. halvljuset tänds, acn börjar kyla, abs lampan slocknar, vindrute torkarna funkar, ja allt är som normalt...

efter en omstart och 5 minuters körning så fungerar allt igen.

åker 25 minuter ungefär. parkerar.

10 minuter senare ska jag iväg igen...

Så har jag samma problem. skitsamma ska ju bara till macken o köpa tobak, håller i helljuset så jag ska få allt o funka och på vägen dit svänger jag lite skarpt i en kurva varpå bilen dör. drar ur nyckeln i farten larmar på, larmar av och startar bilen igen. inga problem.

svänger in på macken och bilen dör igen.

Handlar, knackar lite på reläerna(innuti bilen) och kollar säkringar... inget onormalt där...

startar, men jag måste hålla i helljus spaken för att få all el o fungera.

åker hem. parkerar för natten och håppas att det bara är fukt nånstans som torkar under natten.


Kommer ut i mårse och bilen är stendöd. inga lampor tänds när man vrider på tändningen. Men stereo fungerar (ej koplad på tändningen) larmet och centrallåset fungar klockrent... så inge batteritorsk.

knäpper lite på reläerna och sliter lite i ratten, då går den igång. YEHO! åker iväg, kommer 300 meter, sen dör den och går inte att starta igen... har tändningen på och vrider lite på ratten då tänds alla lampor och bilen startar. vrider lite på ratten och allt dör. vrider tillbaka = startar. vrider lite till = dör.

kollat säkringar och reläer > inget synligt
misstänkte stereon så jag koplade bort den > ingen skillnad
misstänkte att slutstegs strömen kortslöt så jag kopplade bort den från batteriet > ingen skillnad
kopplade bort kontakterna till alla framlysen > ingen skillnad
kopplade isär stora runda kontakten vid huvlåsningsmekanismen > ingen skillnad

Elfel är väll solklart, men vart?! - nån som känner igen problemet?

jag hade ett liknande fel efter en motortvätt på min calibra turbo. då hade jag fått vatten i reläboxen i motorrummet, använde hårtork för att få bort det sen fungera allt igen. men jag hittar ingen relä eller säkringsbox i golfens motorrum.


Tips mottages gärna!

ypzilon
2007-08-16, 09:31
Det låter som du saknar X-spänning, det är slingan som ska ge 12v när tändningen är på, förutom när startmotorn drar runt.
Tippar på starttändkontakten, kan ev. vara relä på plats 4, men jag tror inte, för i så fall borde inte ljuset påverkats.
Det är inte helt ovanligt att starttändkontakten ger sig...

Scootie
2007-08-16, 13:57
Mario din wanker, prova www.vr6.nu också.

Puss

// Big pimpin son.

stefan683
2007-08-18, 17:39
Starttändkontakten till 100% Hade samma fel på min VR6 syncro. Bara 2200kr på VAG inkl arbete:(

Manny
2007-08-18, 18:08
Starttändkontakten till 100% Hade samma fel på min VR6 syncro. Bara 2200kr på VAG inkl arbete:(

det var det första jag tänkte på med, hade en seat med liknande bekymmer...

fast kontakten kostar nån hundring o jobbet går att göra själv (på seaten var det lätt iaf, kanske lite annorlunda på mk3 golf)

razer
2007-08-18, 23:09
bort med airbag, ratt, spakar, använd avdragare för att få bort "navet" sen kan man plocka ut rattlåset och lossa skruven som sitter bakifrån och håller starttändkontakten.