handdator

Visa fullständig version : Förpumpen sönder?



Kungen
2013-07-07, 00:06
Hallå där :)

Misstänker att den så kallade förpumpen i tanken är paj på min GTI -85.

Visst ska den surra till när man slår på tändningen? Det gör den inte. Det är över huvud taget helt tyst i bilen när man slår på tändningen. Försöker jag lyssna på pumpen med motorn igång så hör jag inget, inte ens när jag rensat allt i bagagerummet och sätter örat nära pumpen.

Är också lite osäker på om pumprelät fungerar (relä #2). Ska det klicka till när man slår på tändning? Osäker på om det verkligen gör det, eller om det bara är något närliggande relä som klickar.

Det har varit så här ända sen jag köpte bilen (3,5 år sen), och det börjar väl bli dags att göra nåt innan storpumpen pajar. Motorn går dock bra.

Låter det som om pumpens funktion är suspekt? Har mätt diverse spänningar i säkringcentralen enligt Haynes-boken, och där verkar allt ok i alla fall.
:confused:

a128
2013-07-07, 00:29
Mycket riktig kan förpumpen vara kass och motorn går som den ska, den är utsatt eftersom den tar stryk av att den suger mycket luft vid låg bränslenivå, man kommer år den via en lucka i bagageutrymmet , och det är bara att lossa på kontaktstycket för att höra på skillnaden där man då evt. mäter att det är 12 volt och att den drar ström, biltema har den i sitt sortiment 52-112, annars är ebay en guldgruva

de båda pumparna är parallelkopplade rent elektriskt

Kungen
2013-07-07, 20:09
Jag köpte den där Biltemapumpen och monterade idag. Problem solved. Med motorn igång så hör man pumpen om man lyssnar i bagaget, vilket man aldrig gjorde förut. Gamla pumpen verkade kärva. Bortmonterad och kopplad direkt på batteriet så snurrade den, men den ville stanna då och då. Det är möjligt att bilen går lite bättre och jämnare nu, men det kan också bero på placeboeffekten.
:p

Så det kan väl vara ett tips för folk som någon gång undrar om förpumpen gått. Är det heltyst i bagaget så funkar den inte av nån anledning. Tror däremot inte att den låter om man bara slår på tändningen. Åtminstone så hörs den inte från förarsätet.

P.Hagel
2013-07-08, 09:25
Räcker att slå på tanken,eller det svarta locket i bagaget,då chockar du pumpen,som tror att det är mer soppa än tillgängligt.
Då är det dags att byta,då den inte orkar suga ordentligt.