handdator

Visa fullständig version : Lackrengöring?



Lillen
2013-07-05, 20:49
Måste rengöra lacken på en bil.
Det har kommit färgstänk ovanpå orginallacken.
Stänken är grundfärg.

Skall sedan vaxa/polera denna yta.

Vad ska jag använda?
Tänkte om de går att rubba bort?
Eller måste jag ha kraftigare saker?

J.L
2013-07-05, 21:10
Rubbing lär nog ta en bra stund, är det endast små droppar eller något tjockare ?

Börja med rakblad om det är lite utstick på droppen/arna, prova sedan våtslip 2000,
eller grövre, men då kommer du få jobba med högre papper och rubbing/polish på
lacken runtom sedan.

Lillen
2013-07-05, 21:42
De är mer av pyttesmå stänk av spraytyp , skulle tro de går att ta med lösningsmedel eller rubbing.

Våtslip är INTE aktuellt då lacken i övrigt är felfri!

Petta77
2013-07-05, 22:36
Om du är försiktig: Autosol

Lillen
2013-07-05, 22:44
Om du är försiktig: Autosol

På lack????
Låter mer riskabelt än rubbing ärligt talat.
Och sedan bör man nog tänka på vad medlet innehåller.

gorano
2013-07-06, 00:14
Prova med thinner. Lite grann på en frottétrasa. Men prova lite nånstans där det inte syns först om du förstår vad jag menar.
Jag gjorde det på en av mina gamla bilar, blev jättebra:-). Glöm inte att vaxa efteråt bara;-)

Lillen
2013-07-06, 00:16
Hmm de syns typ över hela ytan :D
Men jag fattar va du menar.

Peter-C
2013-07-06, 00:24
Inlägg av en fd billackerare…..

Tvätta bilen så att det inte ligger skit som kan repa i onödan.

Väl inne i garaget när den är torr ta typ polerduk som man har när man vaxar bilen (för att undvika repor, inte tyg eller frotte) fukta den lagom med cellulosa thinner. Torka bort färgstänken. Är det en-komponents grundfärg så löser den sig med all säkerhet. Det får ju inte vara så flödigt så att det rinner ner mellan falsar och annat. Akta plastdetaljerna, spill inte thinner på dem. Tag en liten bit i taget, eftertorka med torr polerduk snabbt om det inte dunstar direkt.

Originallack eller 2 komponents eftermarknads lack löser sig normalt inte i cellulosa thinner. All normal en-komponents sprayfärg brukar lösa sig i cell. thinner. Det innebär att om den är spraybättrad så finns det risk att bättringar löser sig.

Efteråt tag ev. någon rubbing typ Errbe 103 handpolera samt därefter bilvax, givetvis polera å torka av. Har du inte behövt gnida så mycket skippa rubbingen. Autosol är för grovt tycker jag.

Denna metod använde vi när man ”rökt ner” någon yta av misstag, funkar även för att få bort färsk 2 komp lack.

Om stänken inte löser sig så kanske man kan överväga våtslip och hela balletten som det medför. Det är ju en möjlig sista utväg.

Det var väldigt längesedan jag jobbade med billackering men har i alla fall lackat några tusen objekt under de 10 år som det var heltids sysslan. Numera blir det bara en och annan spraybättring i garaget.:)

Oj vad lång utläggning - Hoppas det går bra.

/Peter

gorano
2013-07-06, 00:33
Inlägg av en fd billackerare…..

Tvätta bilen så att det inte ligger skit som kan repa i onödan.

Väl inne i garaget när den är torr ta typ polerduk som man har när man vaxar bilen (för att undvika repor, inte tyg eller frotte) fukta den lagom med cellulosa thinner. Torka bort färgstänken. Är det en-komponents grundfärg så löser den sig med all säkerhet. Det får ju inte vara så flödigt så att det rinner ner mellan falsar och annat. Akta plastdetaljerna, spill inte thinner på dem. Tag en liten bit i taget, eftertorka med torr polerduk snabbt om det inte dunstar direkt.

Originallack eller 2 komponents eftermarknads lack löser sig normalt inte i cellulosa thinner. All normal en-komponents sprayfärg brukar lösa sig i cell. thinner. Det innebär att om den är spraybättrad så finns det risk att bättringar löser sig.

Efteråt tag ev. någon rubbing typ Errbe 103 handpolera samt därefter bilvax, givetvis polera å torka av. Har du inte behövt gnida så mycket skippa rubbingen. Autosol är för grovt tycker jag.

Denna metod använde vi när man ”rökt ner” någon yta av misstag, funkar även för att få bort färsk 2 komp lack.

Om stänken inte löser sig så kanske man kan överväga våtslip och hela balletten som det medför. Det är ju en möjlig sista utväg.

Det var väldigt längesedan jag jobbade med billackering men har i alla fall lackat några tusen objekt under de 10 år som det var heltids sysslan. Numera blir det bara en och annan spraybättring i garaget.:)

Oj vad lång utläggning - Hoppas det går bra.

/Peter
Det var så här jag menade. Förlåt att jag skrev frotteduk. Menade givetvis polerduk. :-)

Lillen
2013-07-06, 00:38
Tackar för bra svar.
Blir ett försök med det sättet först!

Orginallack på bilen.
Enkomponent i färgstänken.

davve
2013-07-06, 06:47
Lera är det som gäller här tycker jag, den som använd det förstår.

Peter-C
2013-07-06, 10:11
Lera är det som gäller här tycker jag, den som använd det förstår.

Lera istället för rubbing - Har aldrig provat, (bara sett det på "Tuben"), får väl göra det någon gång.

Peter

davve
2013-07-06, 11:00
Lera istället för rubbing - Har aldrig provat, (bara sett det på "Tuben"), får väl göra det någon gång.

Peter

Lera gör man alltid innan polering. Annars sätter sig skit i rondellerna direkt så drar man runt de på resten av bilen.

larra
2013-07-06, 11:30
Prova firstcut plus eller menzena kör med dom när jag rekondar bilen utvändigt tar bort det mesta

Mr_Big
2013-07-06, 14:05
Jag har haft vita små stänk av oljefärg på min frus bil. Överdosering av "Prick bort"-avfettning och sen var det bara att torka av.

VWGolIV
2013-07-07, 22:50
Är man osäker, åk till en rekondfirma, oftast kan dom ta bort det medans man e där.

Jag hade färgstänk efter en sprayburk, kosta mig 300 kr att få bort. Blev billigare och enklare än att jag skulle
fixat det själv.

Dock är det roligare att lära sig och göra saker själv.

I Japan (bla) använder man ex plankton när man polerar bilen. Dvs det som finns i havet som valar äter =) (lite OT)