handdator

Visa fullständig version : Död hastighetsmätare+farthållare Passat 1,8iT -01 + handbroms



Lyckmaan
2013-07-04, 10:47
Jag ska precis sälja bilen, så upptäcker jag ett läckage på en kylarslang som går från oljefiltet. Då skruvade jag lös kylarvätskebehållaren för att komma åt att byta den slangen. När detta är gjort och jag ska åka iväg med bilen därefter så fungerar varken hastighetsmätare eller farthållaren. Någon kabel som jag kan ha kommit åt? Känns ju skumt om den har lagt av direkt efter att jag har hållt på o pillat under huven. Eller ska man kolla givaren som sitter på växellådan?? Hur vet man att den fungerar isf? Men som sagt, känns konstigt om den skulle ha lagt av i samma veva.

Sen en sak till... Handbromsen.... Den har tvärt slutat ta, bara yttepyttelite allra högst upp. Måste man justera det själv eller är det självjusterande på min bil? Någon som vet?? Har fått olika svar på detta. En sa att man skulle pumpa upp tryck i pedalen och sedan dra i handbromsen med foten kvar på bromsen, så skulle den justera sig själv eller något liknande. En annan sa att man ska skruva ut oket själv några varv.

Imorgon eller på lördag ska jag ut till verkstan och fixa detta, men behöver lite hjälp så man inte står helt utan någon
riktlinje alls att gå efter.

VWGolIV
2013-07-05, 14:43
Har för mig att det går en kabel ner till lådan, du kanske har stött emot eller skadat den?