handdator

Visa fullständig version : Rattbyte Mk1



Saneringa
2013-07-02, 21:44
Tänkte byta till en trevligare ratt i min Mk1 Cab -91 och efter en del letande fick jag tag på den tidiga tre-ekrade GTI-ratten från en tidig Mk1.

Lyckan var total och glad i hågen gick jag ut till bilen och demonterar den gamla ratten bara för att upptäcka att rattstången är grövre än navet på den nya ratten.

Inte alls roligt och nu har jag sett att det verkar sitta en hylsa längst upp på rattstången som tydligen gör den grövre, går denna hylsa att demontera så att jag får på den nya ratten??

Behöver jag göra något mer eller får jag bita i det sura äpplet och leva med den gamla kringlan??

Mycket tacksam för ett svar!!!

Manny
2013-07-02, 22:16
Den hylsan sitter på det "nyare" bilarna från vw, runt -88-90 nånstans ...

Med en sån här:

2611

Och en sån här fixar du biffen:

2612

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Demonteringsverktyg-20352/

Saneringa
2013-07-02, 22:34
Tack Manny för hjälpen!

Är det bara till att dra av hylsan och sen montera den nya ratten eller behöver jag modifiera/ändra något mer för att ratten ska fungera utan problem med tuta och torkar/blinkersspakar??

Går det att trä tillbaks hylsan om jag i framtiden vill sälja bilen med originalratten??

Manny
2013-07-02, 23:09
Ja, inget ska behövas ändras och ja det går att sätta tillbaks hylsan, sitter nog en fjäder bakom med, men vill du återmontera originalratten så är det bara att trycka tillbaks allt och spänna ihop med centrummutter och ratten..

2613

Saneringa
2013-07-02, 23:13
Manny, du är en riktig pärla! :)

Jag har pendlat mellan hopp och förtvivlan denna kvällen när jag läste trådar som säger att det inte går medans det på något brittiskt Mk1-forum stått att det går om man modifierar lite men nu när jag läst ditt svar känner jag mig mycket lugn igen och kan sova riktigt gott.

I morgon får det bli till att åka till Biltema och köpa verktygen du länkade till och sen montera ratten!

Återkommer med bilder!

T-mek
2013-07-03, 10:08
Ska man va petig ska hylsan ersättas med en låsbricka, men funkar nog utan åsse.. :rolleyes:

Saneringa
2013-07-03, 11:35
Vad är det för låsbricka och hur ska den sitta??

Saneringa
2013-07-06, 19:14
Nu är rattendemonterad och hylsan bortdragen med verktygen som Manny länkade till.

När hylsan väl är avdragen från rattstången ser jag att den är längre än vad jag först såg, den ser ut som den gör på bilden nedan.

http://forumbilder.se/CES8O/imagescabkot2o.jpg?width=150 (http://forumbilder.se/CES8O/imagescabkot2o)

Provmonterade den nya ratten och nu passar den på bortsett från problemet med att tutan aktiveras så fort jag vrider på ratten och försöker svänga med bilen.

Blir ta mig faan inte klok på vad jag ska göra här näst för att få detta att fungera??

Läste på ett brittisk vw-forum att man skulle använda en hylsa med art.nr. 171419549 som ska ersätta den gamla adaptern men hur ska jag få på den när det sitter en fjäder nere i rattstången och bråkar??

Hjälp snälla, jag blir tokig snart!!!

Saneringa
2013-07-12, 20:01
Provar ett trådlyft så hoppas jag att nån hjälper mig att reda ut detta nu...

Är det bara att ta bort adaptern och fjädern under och sen ersätta dessa två med plasthylsan 171 419 549 och sen kommer det fungera eller är det några mer grejer jag behöver??

Haugeman
2013-07-13, 14:01
Jag hade liknande på min mk3 när jag bytte från original ratt till rattnav och en sparco ratt.

Den förstorningshylsan med splines som håller ner fjädern var för stor för mitt rattnav. Jag tog bort hylsan och då passade navet perfekt rakt på splinsen på rattstången, men fjädern låg o skramlade.

Det jag gjorde då var att kapa av förstorningshylsan under splinsen och satt tullbaka den mellan nav och fjädern. Allt funkar klockrent nu för mig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Saneringa
2013-07-13, 23:36
Okey, tack för tipset, ska prova med plasthylsan jag köpte annars får jag göra som du beskrev!