handdator

Visa fullständig version : Högt HC och Lambdavärde på bes..(16v)



munk3n89
2013-07-02, 19:42
Besiktningen gillade inte mina avgasvärden på gti:in (16v PL-motorn). Hc ligger på 255(100) och lambda på 1,29(0,97-1,03). Bytt olja+filter, bbränslefilter,luftfilter,tändstift,kat,lambda u name it. kan inte för mitt liv förstår vad som r fel.. Alla vacumslangar är kollade med o bytta till nya. Några förslag till orsak?

J.L
2013-07-02, 20:00
Hej och välkommen hit!

Hc-värdet tyder ju på katalysatorn, som kan ha pajjat p.g.a. fel blandning i.o.m. lambdavärdet.
Bytt tempgivaren? Vanligt att den pajjar och bilen går som kall motor och blandar fel.

Avgassystemet helt?

munk3n89
2013-07-02, 20:50
Hej och välkommen hit!

Hc-värdet tyder ju på katalysatorn, som kan ha pajjat p.g.a. fel blandning i.o.m. lambdavärdet.
Bytt tempgivaren? Vanligt att den pajjar och bilen går som kall motor och blandar fel.

Avgassystemet helt?

Katalysator är bytt till en racekatt 100cell (kan va problemet?) pga att spridarna var kassa o sköt i princip fullt ut bränsle så katalysatorn glödde:/. Tempgivaren bytt men har fått förklarat för mig att den ska ha konstant ström "svävande fritt" förvatt de ska fungera korrekt? En man på Volkswagen som förklarade detta för mig när den varit inlämnad för byte av spridarna osv.

Sweeper
2013-07-02, 23:18
PL motorn, NEJ NEJ NEJ :rolleyes:

munk3n89
2013-07-02, 23:34
PL motorn, NEJ NEJ NEJ :rolleyes:

haha ett misstag?? :(

Sn00k
2013-07-03, 02:42
åker du runt med lambda 1.29 så är det definitivt väldigt ryckigt och spikar friskt = farligt för motorn.. (lambda 1.29 = 18.96 AFR)
VAG brukar ha utrustning för att mäta upp styrtryck på dessa mekaniska sprut(trots lambdareglering).


troliga orsaker:

defekt luftvåg alt. bränslehuvud(testa med andra).

tjuvluft-läck efter luftvågen, innan spjällhuset, ofta ifrån en plastslang/rör som brukar spricka.. går på undersidan i bälgen som ansluts till spjällhuset.

defekt huvudpump under bilen, alt förpump i tanken (syns direkt vid tryckmätning under belastning)
mät även spänningen fram till pumparna medans dom är igång. (<12v = klent, och beror ofta på kall-lödningar i bränslepumpsrelät)

munk3n89
2013-07-03, 09:28
åker du runt med lambda 1.29 så är det definitivt väldigt ryckigt och spikar friskt = farligt för motorn.. (lambda 1.29 = 18.96 AFR)
VAG brukar ha utrustning för att mäta upp styrtryck på dessa mekaniska sprut(trots lambdareglering).


troliga orsaker:

defekt luftvåg alt. bränslehuvud(testa med andra).

tjuvluft-läck efter luftvågen, innan spjällhuset, ofta ifrån en plastslang/rör som brukar spricka.. går på undersidan i bälgen som ansluts till spjällhuset.

defekt huvudpump under bilen, alt förpump i tanken (syns direkt vid tryckmätning under belastning)
mät även spänningen fram till pumparna medans dom är igång. (<12v = klent, och beror ofta på kall-lödningar i bränslepumpsrelät)

Bränslehuvud/luftvåg aamt spridare är bytta. Läckage kan kollas o huvudpumpen har faktiskt börjat låta så satans nu när ja tänker på de, ett högt surrande liksom. Men har de oackså o göra med hc-värdet?

Sn00k
2013-07-03, 14:00
svar ja, HC-värdet drar iväg enormt vid det blandförhållandet.. stoppar du nosen i avgasröret så bör du kunna ana en doft som i det närmaste luktar krut/smällare..?

sitter det rätt huvud, våg och spridare där nu? (vad är det bytt till)


Huvudpumpen brukar låta högt när förpumpen är dålig och inte kan förse den med soppa.. dvs när den suger luft.. så jag hade misstänkt den lilla förpumpen i tanken först.. den är lätt att byta å finns på massor av bilar.

låter huvudpumpen lika illa efter detta och problemen kvarstår så hade jag bytt även denna.

prova mät spänning på pumparna, du kan mäta bak vid tanken, under mattan å den lilla luckan i skuffen, båda pumparnas matningarna går nämligen igenom samma kablar, först till förpumpen och sedan vidare ner under bilen till huvudpumpen.