handdator

Visa fullständig version : Tomgångsproblem samt temperaturproblem, 1000-1100 varv i minuten på tomgång? Hjälp...



Whisper
2013-07-02, 11:12
Hejsan.

Gäller en Golf GTI 1.8t 150 hk -99

När jag köpte min golf märke jag efter någon dag att den höjdes i tomgång dvs att den ligger på 1000 varv i minuten ungefär och är jag ute och kör och stannar vid ett stopp tar det lång tid " 5 sekunder " för den att gå ner från 1100 varv i minuten till 1000.

Hittade en slang som var sprucken enligt bilden var det slang 2 jag bytte ut som går mellan insug och vidare till nummer 1 samt in i motorn strax ovanom oljefiltret nummer 4.

Kan detta bero på vakkum problem och att de finns fler slangar som kan vara sönder eller gaspjäll eller finns det någon vanlig "sjukdom",

Är inte bekant med dessa motorerna inu så hade varit bra om jag vet var jag ska börja :)

Har även problem med att den bara går upp till 70 grader i temp när jag kör men står jag stilla går den upp till 90 som vanligt och då startar ju även el fläkten då det behövs. Någon som vet vad det kan vara?


Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Tack

2602

larra
2013-07-04, 15:25
Hög tomgång men låg temp kan vara tempgivaren som ger mer bensin för att den tror att den är kallare än vad den är

Whisper
2013-07-05, 17:12
Ok de ska jag kolla upp :)
Vet du var den sitter?