handdator

Visa fullständig version : Varvstopp KR ?



Mr.Jetta
2007-08-15, 22:58
En Snabb Fråga Bara ?

Finns de varvstopp på KR Motorn och såfall på vikket varv ?

man kan ju prova men =P

\\ Björne

mellowd
2007-08-15, 23:18
6800, står på fördelaren.

razer
2007-08-15, 23:29
KR ska ha varvstopp på 7200rpm och PL på 6800rpm (tror jag).

ypzilon
2007-08-15, 23:31
7200 är det som razer säger på KR.

Roffe
2007-08-16, 00:11
det kan du kolla själv på vad just din motor står på gör följande:
1: starta tändningen
2:håll in mfi knappen och stäng av tändningen
3:starta tändningen igen och släpp knappen nu ska du se ett 4:siffrigt nr tryck på knappen 4ggr till så ska du se vad just din motor står på för max varvtal.

GTI G60
2007-08-16, 09:34
Lånar tråden lite....
Hur mycket varvar 9A?
Har ju en sådan motor men har ju fördelare å d mesta runt från KR....
Hur mycket vågar man varva??

Lillen
2007-08-16, 11:10
Hur mycket varvar 9A?
Hur mycket vågar man varva??

Till det inte går mer =)
Varvstoppet borde fixa biffen.
Trimmare brukar säga att varvar du under 8000v/min så klarar orginal det.
Ganska generellt men det låter normalt eftersom en 9A någorlunda orginal inte bör varva mer iaf och inte heller överstiga varvstoppet heller.

razer
2007-08-16, 13:48
tryckarna i 16v toppen börjar må dåligt vid 7500rpm.

Lillen
2007-08-16, 14:04
tryckarna i 16v toppen börjar må dåligt vid 7500rpm.

Sant men det finns folk som har höjt varvstopp till 7800-8000.
Verkar ju fungera om man INTE ligger och plågar samma varvtal hela dagarna.

Mr dOhC
2007-08-16, 14:17
Lånar tråden lite....
Hur mycket varvar 9A?
Har ju en sådan motor men har ju fördelare å d mesta runt från KR....
Hur mycket vågar man varva??

Från MickeR`s FAQ:
Vill du ha mer effekt så gäller mer volym (se min profil) och då springer notan iväg ännu mer, det billigaste och lättaste alternativet är att utgå ifrån en KR topp och ett 9A block (passat GT 88-93).

En liten varning när det gäller 16V motorerna, den enda svaga punkten (förutom kamkedjan då) är mellanaxels lager, den snurrar fortare på 16V och belastas hårdare (mer spänning på remmen samt annan utväxling till pumpen), de brukar vara helslut. Dessa kan bytas, men det är inte helt trivialt, flera motorrenoveringsfirmor har dem som reservdel, VAG har oftast inte.

Räkna med att en 2l motor med ovanstående topp kostar ca 40'kr komplett. Med ett nödrop så fixar denna motor 185-190hk med modifierat orginalsprut, men några längre stunder över 6000rpm rek ej (magert!! och med rasrisk)!

Bengan.U
2007-08-16, 15:22
Hej.

Ja någon anledning till att sätta ett varvstopp
finns ju.Och att ta bort det på en snurra som
varit med 20000mil + utan att göra nått
annat är väl ganska så riskabelt .....
Förmodar att ventilfjädrarna säger upp sig och tar
ut semester,med ett kraftfullt ventilras som följd.
Ska man ta bort varvstoppet så får man nog fixa
andra ventilfjädrar och kanske även nya tryckare.

MVH/Bengan.U

Foojken GTI
2007-08-16, 17:01
Kan bara hålla med. Det bästa är att gå upp i volym, mer vrid vilket man alltid har nytta av, samt ett annat bättre sprut/tändning. Men smakar det så kostar det.




Från MickeR`s FAQ:
Vill du ha mer effekt så gäller mer volym (se min profil) och då springer notan iväg ännu mer, det billigaste och lättaste alternativet är att utgå ifrån en KR topp och ett 9A block (passat GT 88-93).

En liten varning när det gäller 16V motorerna, den enda svaga punkten (förutom kamkedjan då) är mellanaxels lager, den snurrar fortare på 16V och belastas hårdare (mer spänning på remmen samt annan utväxling till pumpen), de brukar vara helslut. Dessa kan bytas, men det är inte helt trivialt, flera motorrenoveringsfirmor har dem som reservdel, VAG har oftast inte.

Räkna med att en 2l motor med ovanstående topp kostar ca 40'kr komplett. Med ett nödrop så fixar denna motor 185-190hk med modifierat orginalsprut, men några längre stunder över 6000rpm rek ej (magert!! och med rasrisk)!

GTI G60
2007-08-19, 15:42
Men då ska inte 7200 varv inte vara något problem på en 9A då??

Rasade den förra nämligen å tänkte att d kanske var en av orsakerna.....


Till det inte går mer =)
Varvstoppet borde fixa biffen.
Trimmare brukar säga att varvar du under 8000v/min så klarar orginal det.
Ganska generellt men det låter normalt eftersom en 9A någorlunda orginal inte bör varva mer iaf och inte heller överstiga varvstoppet heller.

modda
2007-08-19, 17:09
Va ute och provade nyss. 7100rpm klipper min vid.

Mvh
Niklas

Mr.Jetta
2007-08-19, 17:39
det kan du kolla själv på vad just din motor står på gör följande:
1: starta tändningen
2:håll in mfi knappen och stäng av tändningen
3:starta tändningen igen och släpp knappen nu ska du se ett 4:siffrigt nr tryck på knappen 4ggr till så ska du se vad just din motor står på för max varvtal.

Hmm.. Va nyss ute o testade detta. När man trycker 4ggr så står de 7418.
Kan väl inte stämma att maxvarvet ligger på 7400rpm ?

Aja, får väl be nån kompis testa trampa fullt när jag inte ser, så får man ju reda på de =P

squid
2007-08-19, 18:07
Hmm.. Va nyss ute o testade detta. När man trycker 4ggr så står de 7418.
Kan väl inte stämma att maxvarvet ligger på 7400rpm ?

Aja, får väl be nån kompis testa trampa fullt när jag inte ser, så får man ju reda på de =P

de står 7418 på min med efter 4ggr tryckande...

Roffe
2007-08-19, 20:12
står nog så på alla.....

Mr.Jetta
2007-08-20, 00:54
står nog så på alla.....

Betyder då alltså att varvstoppet ligger på 7400 och inte 7200 ?

Mr dOhC
2007-08-20, 02:38
Men då ska inte 7200 varv inte vara något problem på en 9A då??

Rasade den förra nämligen å tänkte att d kanske var en av orsakerna.....

Läste du inte vad jag postade ?

" En liten varning när det gäller 16V motorerna, den enda svaga punkten (förutom kamkedjan då) är mellanaxels lager, den snurrar fortare på 16V och belastas hårdare (mer spänning på remmen samt annan utväxling till pumpen), de brukar vara helslut. Dessa kan bytas, men det är inte helt trivialt, flera motorrenoveringsfirmor har dem som reservdel, VAG har oftast inte.

Räkna med att en 2l motor med ovanstående topp kostar ca 40'kr komplett. Med ett nödrop så fixar denna motor 185-190hk med modifierat orginalsprut, men några längre stunder över 6000rpm rek ej (magert!! och med rasrisk)! "

znabb
2007-08-20, 16:59
Läste du inte vad jag postade ?

" En liten varning när det gäller 16V motorerna, den enda svaga punkten (förutom kamkedjan då) är mellanaxels lager, den snurrar fortare på 16V och belastas hårdare (mer spänning på remmen samt annan utväxling till pumpen), de brukar vara helslut. Dessa kan bytas, men det är inte helt trivialt, flera motorrenoveringsfirmor har dem som reservdel, VAG har oftast inte.

Räkna med att en 2l motor med ovanstående topp kostar ca 40'kr komplett. Med ett nödrop så fixar denna motor 185-190hk med modifierat orginalsprut, men några längre stunder över 6000rpm rek ej (magert!! och med rasrisk)! "

varför vill alla varva mer med orginal spis....? ser ingen vinst i det...

GTI G60
2007-08-20, 18:20
Våran har ju LÅNGT ifrån så många hk så bränslet ska räcka till, d e ju Författaren till texten som "justerat" våran bil ;)



Läste du inte vad jag postade ?

" En liten varning när det gäller 16V motorerna, den enda svaga punkten (förutom kamkedjan då) är mellanaxels lager, den snurrar fortare på 16V och belastas hårdare (mer spänning på remmen samt annan utväxling till pumpen), de brukar vara helslut. Dessa kan bytas, men det är inte helt trivialt, flera motorrenoveringsfirmor har dem som reservdel, VAG har oftast inte.

Räkna med att en 2l motor med ovanstående topp kostar ca 40'kr komplett. Med ett nödrop så fixar denna motor 185-190hk med modifierat orginalsprut, men några längre stunder över 6000rpm rek ej (magert!! och med rasrisk)! "

Mr dOhC
2007-08-20, 19:03
Våran har ju LÅNGT ifrån så många hk så bränslet ska räcka till, d e ju Författaren till texten som "justerat" våran bil ;)

Jag tolkar texten som en allmän info, alltså inte bara ifall man åker tok trimmat enligt hans spec.

Du får varv hur mö du vill, tänkte bara upplysa dig ;-)

Ni är ju trots allt inne på motor nr 3 :-P

jooeell
2007-08-20, 21:33
vad gäller mellanaxellagrerna så går det o beställa från dislarna det är samma... men det är ju inget man bör göra hemma med en slägga o en mejsel utan man får svarva egna "dorn"

GTI G60
2007-08-20, 23:20
Har du artikel nr på dom????



vad gäller mellanaxellagrerna så går det o beställa från dislarna det är samma... men det är ju inget man bör göra hemma med en slägga o en mejsel utan man får svarva egna "dorn"