handdator

Visa fullständig version : Kopplingsproblem!



DahlbexX
2013-07-01, 00:38
Halloj! Ny här på forumet så vet inte om ämnet är postat sen innan. Nu till mitt problem, jag var ute o körde för ett tag sen och när jag växlade från 1-2 så fastnade pedalen i botten! Vajern är hel men armen på växellådan går att lyfta med en hand, inte det minsta motstånd? Då jag behöver bilen vore det jättesnällt om någon kunde hjälpa mig o förklara vad som kan vara fel:) golf mk3 gti-95 alltså vajer. Tack på förhand :)

J.L
2013-07-01, 09:03
Hej och välkommen hit!

Kopplingsarmen ska ha ett litet spel så den ska gå att lyfta, men om det är onormalt mycket så kan den behöva spännas eller bytas.
Det beror på om du har en självjusterande kopplingsvajjer eller inte.

Är pedalen fortfarande i botten?
Isåfall antar jag att den blivit såpass slapp så stålclipset lossnat.
Vajjern ska gå genom armen, ha ett gummi och sedan ett stålclips som träs på från sidan.

DahlbexX
2013-07-01, 11:33
Hej och välkommen hit!

Kopplingsarmen ska ha ett litet spel så den ska gå att lyfta, men om det är onormalt mycket så kan den behöva spännas eller bytas.
Det beror på om du har en självjusterande kopplingsvajjer eller inte.

Är pedalen fortfarande i botten?
Isåfall antar jag att den blivit såpass slapp så stålclipset lossnat.
Vajjern ska gå genom armen, ha ett gummi och sedan ett stålclips som träs på från sidan.




tack för svar men vajern är borttagen och jag kan dra armen hela vägen upp på lådan? Inget motstånd alls? Mvh

T-mek
2013-07-01, 13:10
Låter som något hänt med tryckplattan. Av med växellådan å titta..

Haugeman
2013-07-01, 15:07
Halloj! Ny här på forumet så vet inte om ämnet är postat sen innan. Nu till mitt problem, jag var ute o körde för ett tag sen och när jag växlade från 1-2 så fastnade pedalen i botten! Vajern är hel men armen på växellådan går att lyfta med en hand, inte det minsta motstånd? Då jag behöver bilen vore det jättesnällt om någon kunde hjälpa mig o förklara vad som kan vara fel:) golf mk3 gti-95 alltså vajer. Tack på förhand :)

Hade ett liknande problem på en bil för några år sedan. Kopplingen hängde helt intryck osv. Då hade kopplingen exploderat i småbitar, troligen pga att den var utsliten.

Hade gjort som T- mek säger. Ner med lådan och kolla kopplingen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

DahlbexX
2013-07-01, 18:10
Hade ett liknande problem på en bil för några år sedan. Kopplingen hängde helt intryck osv. Då hade kopplingen exploderat i småbitar, troligen pga att den var utsliten.

Hade gjort som T- mek säger. Ner med lådan och kolla kopplingen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Tack så mycket för svar! Då blire lådrivning i veckan då, JIPPI!