handdator

Visa fullständig version : Oljetryckslampa Golf 2 -91



Fille
2013-06-29, 13:34
Hej! Nybliven medlem här och nybliven ägare till en Caprigrön Golf 2 -91.

Jag undrar hur oljetryckslampan ska bete sig.. När jag drar på tändningen så blinkar den bara till. Den borde väl slockna först när motorn startat och det blivit oljetryck? Är det ett vanligt fel? Oljetrycksgivaren?

MVH Filip

Sciroccogtx16v
2013-06-29, 18:04
Om du bara har tändningen på skall den lysa eller blinka, kommer inte ihåg..


Det finns två givare, en på toppen och en ovanför oljefiltret.

Fredrik

Fille
2013-06-29, 21:30
Tack för svaret. Då låter jag lampan vara så länge den inte tänds med motorn igång..

Sciroccogtx16v
2013-06-29, 21:58
Tack för svaret. Då låter jag lampan vara så länge den inte tänds med motorn igång..

Ehh...
Den skall alltså lysa eller blinka om du slår på tändningen. När du startar bilen skall den slockna

Fredrik

Fille
2013-06-29, 22:24
Den blinkar en gång när jag slår på tändningen, annars lyser den ej. På mina andra bilar så lyser den ända tills motorn startats.

Sciroccogtx16v
2013-06-29, 23:04
Så ska det inte va..


Kolla givarna! Har för mig att båda jordar när dom inte har tryck, man jag kan ha fel, jag mäta mina om ingen vet säkert.

Fredrik

berlands
2013-06-30, 14:24
Så ska det inte va..


Kolla givarna! Har för mig att båda jordar när dom inte har tryck, man jag kan ha fel, jag mäta mina om ingen vet säkert.

Fredrik

Den vid toppen jordar när den inte har tryck. Den vid oljefilterhållaren öppnar när den inte har tryck.
Den vid oljefilterhållaren gör sig bara gällande vid varvtal över c:a 2000 rpm.

Så prova att jorda ner kabeln som går till givaren på toppen. Blinkar oljetryckslampan då så är givaren kass.

/Berlands

Fille
2013-06-30, 17:31
Det var så pinsamt enkelt att sladden till givaren gått av.. Tack för visat intresse :)