handdator

Visa fullständig version : Dessa Jä**a avgasvärden (G60)



K.Nilsson
2013-06-26, 11:55
Hej hej! var och ombesiktigade goffen idag i hopp om att avgasvärdena gått ner till acceptabel nivå, men icke:(

Var hos en bilmeck och lånade hans avgasmätare för att ställa in Co potten, men fick inte till det pga att det inte gick att höja ohmen på potten till mer än 680 :S Fattade nada, men efter det så har den gått att ställa igen?! Har kontrollerat flera gånger nu efteråt och den visar 1000 ohm som jag till slut ställde den på..Fick ju höfta eftersom den flippa när jag var hos bilmecken..tänkte att 1000 blir kanske lagom inför besiktningen.

Har även bytt luftfilter till ett nytt pappfilter i dagarna här innan bes.

Co'n låg fortfarande på 0.9 ungefär
Co2500 låg runt 1.2

Det var endast dessa värdena som låg över gränsen på kontrollbesiktningen.

Vad faen kan det vara som spökar?

Bytte en massa förra året när alla mina värden var helt uppåt väggarna.
Detta är bytt

Lambda (Bosch)
Tändstift Bosch original fast lite kallare (G40)
Rotor
fördelarlock
tändkablar
Luftfilter
Vacumslangar

Har säkert glömt nåt..

Hög Co halt betyder väl att det är oförbränt bränsle som följer med ut i avgaserna?! Så nåt skumt är där ju..
Börjar nästan misstänka att det kan va chipet som spökar? Eller kanske boxen?
Har inte kollat tändningen och har aldrig gjort det förr heller så det vet jag inte hur man gör..Jo i teorin vet jag, men inte rent praktiskt hehe..

Så jäkla trött på att klabba med dessa avgasvärden. Hade tänkt slänga ut bilen på annons när den gått igenom, men det blir kanske svårt nu :S Nån sugen?

Annars är tips, idéer osv väldigt välkommet så man kan komma till rätta med skiten nu!

Mvh Kim

Cullberg
2013-06-26, 12:03
Dum fråga kanske, men du har väl bytt olja och filter?

K.Nilsson
2013-06-26, 12:29
Dum fråga kanske, men du har väl bytt olja och filter?

Hehe...Ja, det är bytt precis före kontrollbesiktningen typ den 25 Maj eller nåt..Finaste skitet jag kunde få tag på också.
Kom på blåa tempgivaren som också är bytt. Har ju i princip bytt alla grejorna som har med tändningen att göra.. ändå flippar den :( trött på det nu!

Sciroccogtx16v
2013-06-26, 12:52
Hej
Om lambda värdet är bra så är det med största sannolikhet katten som är körd.

Fredrik

K.Nilsson
2013-06-26, 13:01
Hej
Om lambda värdet är bra så är det med största sannolikhet katten som är körd.

Fredrik

Men HC värdet låg bara på 41...hade katten varit kass så hade det skjutit i höjden ju :S

Sn00k
2013-06-26, 16:00
mycket pekar på att du inte har fungerande lambdareglering..

titta och kontrollmät så att dom TVÅ jordkablarna till ventilkåpan/vattenstoden på sidan av toppen är hela och har bra kontakt till jord.. dom går i ett löst plasthölje och ofta så går EN av kablarna av å försvinner in i höljet.
(stift 13 och stift 19 i kontakten vid databoxen.. kontrollera speciellt 19, då den är referensjord till sensorerna såsom lambdan, mät mellan ventilkåpa/topp och boxkontakt).

kontrollera så att motorn är riktigt jordad.

annars ett byte av CO-pott, injustering, tändinställning på 6 grader F.ÖD, byte till rätt tändstift(NGK BUR6ET).. så ska du ha fått bukt med problemet.

låter inte som katalysatorn, då HC skulle skjuta i höjden.. den är ju relativt NÄRA bra värden, även om den är duktigt nerskruvad vid 1000ohm.. men titta först å främst närmare på jordkablarna nämnda ovan.

Åkesson
2013-06-26, 17:20
När min G60 inte gick igenom pga avgasvärdena så bytte jag katten och det hjälpte. Kommer dock inte riktigt ihåg vilka värden jag hade innan och efter bytet

K.Nilsson
2013-06-26, 17:21
mycket pekar på att du inte har fungerande lambdareglering..

titta och kontrollmät så att dom TVÅ jordkablarna till ventilkåpan/vattenstoden på sidan av toppen är hela och har bra kontakt till jord.. dom går i ett löst plasthölje och ofta så går EN av kablarna av å försvinner in i höljet.
(stift 13 och stift 19 i kontakten vid databoxen.. kontrollera speciellt 19, då den är referensjord till sensorerna såsom lambdan, mät mellan ventilkåpa/topp och boxkontakt).

kontrollera så att motorn är riktigt jordad.

annars ett byte av CO-pott, injustering, tändinställning på 6 grader F.ÖD, byte till rätt tändstift(NGK BUR6ET).. så ska du ha fått bukt med problemet.

låter inte som katalysatorn, då HC skulle skjuta i höjden.. den är ju relativt NÄRA bra värden, även om den är duktigt nerskruvad vid 1000ohm.. men titta först å främst närmare på jordkablarna nämnda ovan.

Ska Kolla upp dem kablarna i helgen! Men hur sören ska jag mäta dem..koppla loss kontakten till boxen + skruva loss jorden och mäta själva kabeln? Vad ska multimetern stå på?

Men om lambda regleringen inte fungerar så borde den gå i limpmode helatiden va? Rycker jag kontakten till blåa tempgivaren så håller den på att dö först, men håller sig ändå vid liv..Är inte det limpmode?

Märker ingen skillnad om jag rycker kontakten till Co potten..Och har inte heller märkt någon skillnad med justeringen jag gjort! Men det är klart, är den i limpmode redan så går den väl på fasta värden ändå?!

Ja...jag börjar iaf att kolla kablarna :)

Sn00k
2013-06-26, 21:30
nej, det som är lite lurigt med digifanten är att om du startar bilen UTAN en givare, så bortser den bara ifrån den.. medans om du drar ur den eller den havererar medans boxen redan är igång/under färd, så går den in i "limp home".
är jorden pajj/dålig så får du inget limp-läge, utan bara svartrök å väldigt fet gång, som inte går å råda bot på.. om man inte skruvar co-potten nästan i botten, då går bilen att köra, men den går långt ifrån rent. (låter lite som ditt fall)


multimetern.. ställ den på PIIIP alt. diod-mätning först, så du hör/ser att du har nån form av kontakt.

jacka ur kontakten ur databoxen, leta på stift 19 och stoppa ena piggen där, och sedan den andra emot lämplig mutter på ventilkåpan.
samma procedur sedan för stift 13.

när du gjort det så ställer du den på OHM, och gärna nån av dom lägsta inställningarna, sedan mäter du samma ställe.. den ska inte vara speciellt hög.. drar resistansen iväg så är det taskig förbindelse till jord.


så du behöver inte lossa några kablar än.. titta bara så dom är hela å fina, sen lossar du kontakten i boxen och mäter mellan stiftet/en där med den andra piggen jordad på ventilkåpan.

prova även mellan minuspol och ventilkåpan sen.. samma där, mät resistansen i ohm.

K.Nilsson
2013-06-27, 08:42
nej, det som är lite lurigt med digifanten är att om du startar bilen UTAN en givare, så bortser den bara ifrån den.. medans om du drar ur den eller den havererar medans boxen redan är igång/under färd, så går den in i "limp home".
är jorden pajj/dålig så får du inget limp-läge, utan bara svartrök å väldigt fet gång, som inte går å råda bot på.. om man inte skruvar co-potten nästan i botten, då går bilen att köra, men den går långt ifrån rent. (låter lite som ditt fall)


multimetern.. ställ den på PIIIP alt. diod-mätning först, så du hör/ser att du har nån form av kontakt.

jacka ur kontakten ur databoxen, leta på stift 19 och stoppa ena piggen där, och sedan den andra emot lämplig mutter på ventilkåpan.
samma procedur sedan för stift 13.

när du gjort det så ställer du den på OHM, och gärna nån av dom lägsta inställningarna, sedan mäter du samma ställe.. den ska inte vara speciellt hög.. drar resistansen iväg så är det taskig förbindelse till jord.


så du behöver inte lossa några kablar än.. titta bara så dom är hela å fina, sen lossar du kontakten i boxen och mäter mellan stiftet/en där med den andra piggen jordad på ventilkåpan.

prova även mellan minuspol och ventilkåpan sen.. samma där, mät resistansen i ohm.

Ok.. Ja det va ju lite lurigt! Men det roliga är att bilen går bra.. Även innan jag skruvade upp Co poten.. Ingen svartrök och den drar typ 0.8-.0.9 /mil!
Men jag ska börja med det du skrev så får vi ta det därifrån :)

Tack så jättemycket så länge!
-återkommer

Mvh Kim

K.Nilsson
2013-07-02, 13:40
Halloj! Har mätt och haft mig nu! Kliade mig i huvvudet en hel del när jag upptäckte att där inte fanns något stift där nr 19 ska sitta :S Frågan är varför där inte sitter något?!
Har gått efter detta dokument:
2609



Stift 13 satt där och det både pep och hade lågt motstånd så där är inga problem.
De 2 jordkablarna som kommer i ett hölje finns där och går till varsin mutter på varje sida om ventilkåpan. Sen går där en jordkabel från insuget upp mot torpedväggen, en direkt från minuspolen till växellådan och en från minuspolen ner till skruven som håller batteriet. Mätte på alla och där är låg resistans på dem.

Så långt har jag kommit hittills. Vad är nästa steg? Om jag nu mätt rätt stift (19), vilket jag gjort om det stämmer med bilden, får jag väl ta och dra in en jord i kabelhärvan och köpa sånt stift och sätta i.

Mvh Kim

Sn00k
2013-07-03, 02:03
låter väldigt konstigt att det inte finns nått stift där 19 skall vara.. det kanske rentav åkt in i kontakten?

ena jorden ifrån ventilkåpan går till stift 13, den andra skall gå till stift 19, ifall du har möjlighet att spåra vilken som är vilken och vart dom leder.. den du söker skall vara brun/svart, men det finns avvikelser på detta, dock är stiftet detsamma.

tänk på att bilden som du gått efter är tagen ifrån sidan där kablarna går in i kontakten..

K.Nilsson
2013-07-03, 03:57
Ja jag blir inte klok på det.. Men bilden måste ju visa det som man ser det när man tittar på kontakten fram ifrån väl.. För om jag håller upp kontakten likadant som bilden så är där tomt iaf! Ska undersöka vidare sen idag... Ska ta av höljet så man ser kablarna..

Mystiken tätnar hehe :)

Sjove
2013-07-03, 09:36
Vi ska vara i verkstaden ikväll, jag kan kolla i verkstadshandboken och se om där finns någon info.
Ikväll kommer det finnas 3st bilar med G60 motorer. Du får gärna komma förbi så kan vi titta lite närmare och jämföra.
Verkstaden ligger i Malmö vid Svågertorp.

K.Nilsson
2013-07-03, 11:02
Vi ska vara i verkstaden ikväll, jag kan kolla i verkstadshandboken och se om där finns någon info.
Ikväll kommer det finnas 3st bilar med G60 motorer. Du får gärna komma förbi så kan vi titta lite närmare och jämföra.
Verkstaden ligger i Malmö vid Svågertorp.


Tack sjove, men jag hinner inte idag.. Ska få lite gäster här idag och så ska jag upp och jobba kl 03 inatt så jag måste typ lägga mig kl 20..fan, till och med min 5 åring går och lägger sig senare hehe!

Men du får gärna kika lite i boken och se om du hittar något intressant :) får jag inte rätt på det kanske man kan kika ner till er nån helg här? Annars har jag semester v31-32 om ni ska va där något då?

Sn00k
2013-07-03, 12:51
Ja jag blir inte klok på det.. Men bilden måste ju visa det som man ser det när man tittar på kontakten fram ifrån väl.. För om jag håller upp kontakten likadant som bilden så är där tomt iaf!

Nej, den visar kontakten ifrån sidan där kablarna går IN i den och inget annat.
(dvs, tittar du in i den från andra hållet, den sidan som skall in i boxen, så kommer allting vara spegelvänt.)

K.Nilsson
2013-07-03, 13:47
Ok! Då testar vi igen hehe :) snacka om bakvänt! Tur du har koll sn00k :cool:

K.Nilsson
2013-07-14, 14:40
Hej igen!

Har inte hunnit göra nåt mer förrän igår. Mätte i kontakten till boxen igen..Denna gången på rätt stift hehe :P
De hade kontakt med jord båda två! Började pilla i kablaget till lambdan och upptäckte att jag hade satt fel kabel till jorden där nere på motorfästet.

Det kommer ju 4 kablar i härvan varav den lila och den svarta sitter ihop i nåt eget hölje, sen är där en brun/svart och en röd/vit.

Jag hade kopplat den brun/svarta (jord) till den ena vita kabeln från sonden :S
Den röd/vita till den andra vita kabeln från sonden
Lila till den svarta på sonden
Och den svarta från härvan till jord.

Men om den bruna nu är jord, varför går den i det yttre höljet tillsammans med den röd/vita? Det mest logiska borde ju vara att den lila och svarta som kommer i det egna höljet är signal och jord och att bruna och röda är till förvärmningen :S

Har kopplat såhär nu iaf då detta är den enda logiska koppling jag kommer på:

Brunsvart --> Motorfästet
Lila --> Svart från sonden
Rödvit --> vit från sonden
svart --> vit från sonden

Är detta rätt? Har inte tillgång till avgasmätare förrän på onsdag så jag får hålla mig tills dess, men jag vet inte om jag märkte nån direkt skillnad när jag körde..kanske att den inte lät lika rå på avgasljudet som innan..Kan bara va inbillning också hehe...

K.Nilsson
2013-07-15, 17:03
Bumpar :)

Sn00k
2013-07-15, 21:38
Hej igen!

Har inte hunnit göra nåt mer förrän igår. Mätte i kontakten till boxen igen..Denna gången på rätt stift hehe :P
De hade kontakt med jord båda två! Började pilla i kablaget till lambdan och upptäckte att jag hade satt fel kabel till jorden där nere på motorfästet.

Det kommer ju 4 kablar i härvan varav den lila och den svarta sitter ihop i nåt eget hölje, sen är där en brun/svart och en röd/vit.

Jag hade kopplat den brun/svarta (jord) till den ena vita kabeln från sonden :S
Den röd/vita till den andra vita kabeln från sonden
Lila till den svarta på sonden
Och den svarta från härvan till jord.

Men om den bruna nu är jord, varför går den i det yttre höljet tillsammans med den röd/vita? Det mest logiska borde ju vara att den lila och svarta som kommer i det egna höljet är signal och jord och att bruna och röda är till förvärmningen :S

Har kopplat såhär nu iaf då detta är den enda logiska koppling jag kommer på:

Brunsvart --> Motorfästet
Lila --> Svart från sonden
Rödvit --> vit från sonden
svart --> vit från sonden

Är detta rätt? Har inte tillgång till avgasmätare förrän på onsdag så jag får hålla mig tills dess, men jag vet inte om jag märkte nån direkt skillnad när jag körde..kanske att den inte lät lika rå på avgasljudet som innan..Kan bara va inbillning också hehe...

..friskt kopplat hälften brunnet..! =D

LILA är signal, skall ihop med lambdans SVARTA kabel.
BRUN/SVART är JORD till förvärmningen och skall ihop med en av dom VITA, tror inte det spelar roll vilken då det bara är ett element.
RÖD/VIT är + matning till förvärmningen och skall ihop med den andra VITA.(denna tar sin spänning ifrån soppapumpsrelät.)
SVART är avstörningsjord till skyddshöljet och skall jordas på motorfästet.


finns ingen specifik jord till själva sensorn, den går via avgassystemet/motorn i ditt fall.


just nu har du alltså kopplat förvärmningens jord till motorfästet.. vilket iofs bör funka..
signalen är rätt..
+ spänningen till förvärmningen är rätt..
avstörningsjorden går en rejäl omväg, men bör inte spela nån större roll.


för att gå vidare: medans bilen är igång.. ta en multimeter med stickor på och mät mellan lambdans svarta signalkabel och jord på tex ventilkåpan.. volt.. den skall då svänga mellan 0.2-0.7 volt upp å ner.. pendlandes, gör den detta så har du lambdaregleringen AKTIV och då är det nått annat som spökar..

CO-potten, bytte du denna? den är ju även kombinerad med insugstempgivare.

är tändningen rätt ställd?

va kör du med för tändstift nu?

K.Nilsson
2013-07-15, 22:32
..friskt kopplat hälften brunnet..! =D

LILA är signal, skall ihop med lambdans SVARTA kabel.
BRUN/SVART är JORD till förvärmningen och skall ihop med en av dom VITA, tror inte det spelar roll vilken då det bara är ett element.
RÖD/VIT är + matning till förvärmningen och skall ihop med den andra VITA.(denna tar sin spänning ifrån soppapumpsrelät.)
SVART är avstörningsjord till skyddshöljet och skall jordas på motorfästet.


finns ingen specifik jord till själva sensorn, den går via avgassystemet/motorn i ditt fall.


just nu har du alltså kopplat förvärmningens jord till motorfästet.. vilket iofs bör funka..
signalen är rätt..
+ spänningen till förvärmningen är rätt..
avstörningsjorden går en rejäl omväg, men bör inte spela nån större roll.


för att gå vidare: medans bilen är igång.. ta en multimeter med stickor på och mät mellan lambdans svarta signalkabel och jord på tex ventilkåpan.. volt.. den skall då svänga mellan 0.2-0.7 volt upp å ner.. pendlandes, gör den detta så har du lambdaregleringen AKTIV och då är det nått annat som spökar..

CO-potten, bytte du denna? den är ju även kombinerad med insugstempgivare.

är tändningen rätt ställd?

va kör du med för tändstift nu?

Haha, herregud så fel det kan bli :P

men då har man fått ännu mer kött på benen nu...ska mäta mer i morgon :)
Co-poten bytte jag ej..lade ut en köpes annons men ingen svara..
Tändningen är inte kollad
Stiften är bosch W5DP0


Tack så länge sn00k..vet inte vad jag hade gjort utan dig hehe...
Återkommer i morrn med mätresultat på lambdan :)

K.Nilsson
2013-07-16, 17:31
Har kopplat om Lambdan nu i den ordningen som du skrev Sn00k. Mötte sedan signalkabeln och den pendlar så som du skrev att den ska göra. Ibland peaka den över 1volt för att sedan gå ner igen och pendla mellan ca 0.2-0.7.

Så det verkar ju fungera iaf.. Mätte avgaserna idag efter jag mätt med multimeter.. Samma som innan, Hc och Lambda ligger bra.. Fortfarande höga Co, om än lite lägre än sist! Låg på ca 0.7 nu.. Wtf?

Ska fixa en stroblampa och kolla tändningen efter konstens alla regler så fort jag får tid. Men tändstiften som sitter i borde väl inte behöva bytas ut? De är ju iofs en grad kallare än g60 original.. De sitter på G40'n original.. Läste nånstans att de var bra på g60 om man körde trimmat..

Sn00k
2013-07-17, 21:35
Har kopplat om Lambdan nu i den ordningen som du skrev Sn00k. Mötte sedan signalkabeln och den pendlar så som du skrev att den ska göra. Ibland peaka den över 1volt för att sedan gå ner igen och pendla mellan ca 0.2-0.7.

Så det verkar ju fungera iaf.. Mätte avgaserna idag efter jag mätt med multimeter.. Samma som innan, Hc och Lambda ligger bra.. Fortfarande höga Co, om än lite lägre än sist! Låg på ca 0.7 nu.. Wtf?

Ska fixa en stroblampa och kolla tändningen efter konstens alla regler så fort jag får tid. Men tändstiften som sitter i borde väl inte behöva bytas ut? De är ju iofs en grad kallare än g60 original.. De sitter på G40'n original.. Läste nånstans att de var bra på g60 om man körde trimmat..

bra, då har du lambdareglering..! =)

bör inte va nå problems med stiften.

kolla/ställ tändningen så den står rätt å riktigt.

utöver det så tror jag på ett byte av CO-pott samt en injustering av denna, då är du i hamn va gäller avgasvärdena.

K.Nilsson
2013-07-18, 13:49
bra, då har du lambdareglering..! =)

bör inte va nå problems med stiften.

kolla/ställ tändningen så den står rätt å riktigt.

utöver det så tror jag på ett byte av CO-pott samt en injustering av denna, då är du i hamn va gäller avgasvärdena.

Ja jag måste jaga tag på en stroblampa bara.. Hoppas hinna kolla tändningen i helgen.. Måste hitta en Co-pot.. Kollade på ebay.. 700 spänn för en begagnad. Kul :/ vet ju inte ens om den funkar då heller hehe, men måste den bytas så måste den ju!

K.Nilsson
2013-09-28, 19:42
Hallå grabs :) har legat på latsidan med bilen, men idag ställde vi tändningen. Min trevliga granne som är mekaniker på vag lånade hem nån tändningsmanick som va skitsmidig :)

Tändningen stod på 1.8!!!! Grader före Ö.d.... Nu står den rätt och riktigt på 6 grader! Går riktigt jämt och fint nu. Får se vad sbp säger om mina avgasvärden nu hehe.. Håller tummarna!