handdator

Visa fullständig version : Golf R missljud turbo



misc
2013-06-25, 08:58
Ett ljud/missljud uppkommer på min golf r 2011 åsrmod vid gaspådrag,
Beskrivning av ljudet: vibrerande/pysande metalliskt ljud

Ljudet kommer först närmare 3000 rpm och försvinner efter 4000 rpm och endast vid full belastning (fullt gaspådrag)
Ljudet går alltså inte att få fram vid stillastående genom att bara varva motorn.
Samma sak på alla växlar

Verkstaden som jag lämnat bilen på har lokaliserat ljudet kring turbon men inte hittat något fel än

Söker jag på amerikanska forum så är det fler som beskriver samma ljud och dom har fått svar att det är vibrationer som uppstår i wasegaten och det är normalt men jag tycker ljudet är lite väl tydligt.

Så ni som kör golf r har någon hört liknande ljud?
Bilen har ej dsg växellåda

Haugeman
2013-06-25, 13:32
Har det nått att göra med det klips för wastegaten det har diskuterats en del om här på forumet. Var nått man kunde få/köpa av vag för att eftermontera har jag för mig.

Sök lite här så hittar du nog en tråd om det, alt nån annan som kan komma med mer tipps.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

DPC
2013-06-25, 20:37
Min gamla R hade inte det ljudet. Men jag har hört det på flera Gti VI och precis som det nämns så löses problemen med ett klips(åtminstone för Gti).

Peter-C
2013-06-25, 20:43
Här är tråden ifråga som behandlar CCZ motorn (TSI:n med kamkedja, inte den du har).

Det är inget "pysande" ljud inblandat.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14640-Lite-frågor-till-ägare-till-bilar-med-cczb(155-kw)-eller-ccza(147-kw)-motorer&highlight=cczb+ccza

/Peter

misc
2013-06-25, 21:21
När jag läser tråden som länkas så påminner det om samma ljud och problem som jag upplever på min bil.
Men som sagt så är det ju på gti modellen och ljudet verkar komma tidigare på den.

Ingen som hört att problemet även finns på Golf R?