handdator

Visa fullständig version : Problem med för låg kylartemp



jimmyboy_666
2007-08-15, 18:03
Hello!
Har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag har en 2.0 liters golf 3:a årsmod 97.
Problemet är att tempen inte går upp i 90 grader utan pendlar lite mellan 80-85 grader den har hållt på så ett tag tills idag då jag lossade på kylarlocket medans motorn gick, då gick den upp i 90 grader och höll sig där när jag körde en sväng.
Jag har trott att det antingen var termostaten som fastnat, fel på givaren eller något annat elfel, men nu har jag mer känslan av att det är luft i systemet som inte kommer ut.

Någon som har någon id´e vad det kan vara. På verkstaden så nämnde dom att det kan vara locket som är defekt, jag frågade inget mer om det och nu får jag inte ihop vad det skulle kunna vara för fel på det. Det enda är ju om det inte tätar ordentligt i o-ringen isf. Men det kan väl inte komma i luft i systemet för det eller? Eller har locket någon mer funktion som jag inte har tänkt på?
Någon som bytt lock?Dyrt?

Mvh
Jimmy

Mr dOhC
2007-08-15, 23:41
Tja på dig!

Går tempen ner nu igen efter att du haft loss locket ? Annars kanske det avhjälpte felet, att det fick cirkulera lite med locket av ?

Annars tycker jag inte att det låter så farligt med 80-85 grader istället för 90.

Du kan ta loss temostaten ok kolla hur den verkar. Dels vad det står för gradtal på den och även provkoka den och mäta vid vilken temp den öppnar. Finns att få med 2 olika gradtal, ifall du har det lägre så kan du sätta i en med det högre. (Kommer ej ihåg vilka det är)

jimmyboy_666
2007-08-16, 09:25
Hej
Nej tempen gick upp till 90 efter det, sen körde jag bara en kort sväng och då höll sig tempen still. Ska köra längre idag.
Nej 80-85 grader är inte så farligt, men ibland for mätaren ner till 70 och upp igen. Måste ju påverka motorstyrningen när det blir så eller?

Termostaten tycker jag det är för mkt jobb och ta bort för att bara kontrollera. Styrservopumpen sitter ju framför och sen måste jag ju byta kylvätska. Tror inte det är något fel på den då tempen ställde sig rätt när jag skruvade av kylarlocket..

jimmyboy_666
2007-08-17, 17:19
Vill ha mer tips och ideér om vad det kan vara. Måste väl finnas massor med folk som har en aning.
Mvh
Jimmy

jimmyboy_666
2007-08-20, 20:20
Ingen som har en aning??

jonas_lindquist
2007-08-20, 20:41
Jag förstår inte riktigt.

Du skruvade av locket när bilen var varm och nu hålle den 90 grader. Eller?

//J

jimmyboy_666
2007-08-21, 18:42
Nja inte riktigt. Den gick upp i 90 grader vid det tillfället och höll sig där när jag körde en sväng på ett par kilometer därefter. När bilen stått över natten var då problemet åter.

Har snackat med en del bilkunniga och de tror det är termostaten då den aldrig orkar upp i 90 grader om den står öppen redan när bilen är kall. Stämmer detta tro??

Är det något speciellt och tänka på när man byter termostat??
Viktigt och spola kylsystemet samtidigt?

Jimmy