handdator

Visa fullständig version : Kan en Co-pot balla ur när den är varm??



K.Nilsson
2013-06-18, 16:42
Tjena! Skulle justera in co värdena idag på min g60 med inkopplad avgasmätare. Började mäta med den orörd och det blev ju som jag visste för höga värden då. sen började vi skruva mer och mer men inget hände med värdena. Tog av den och mätte stiften samtidigt som vi justera på den. Den stannade vid 680 Ohm och sen gick den inte högre :S

Aja tänkte jag..den är väl kass dådå..men här hemma sen så tog jag av den och rengjorde den en gång till med elektronikrengöring och mätte den då...då stod den på 1800 ohm?! Då hade den svalnat på vägen upp från bilen.

Nån som varit med om nåt liknande? Den blir ju rätt varm under huven.
Sen ser det ut som om den har varit öppnad förut i det fyrkantiga locket?! nåt man kan fixa därunder?

Nån som har en liggandes kanske och vill låna ut/sälja?

Mvh Kim

Sciroccogtx16v
2013-06-18, 21:40
Tjena! Skulle justera in co värdena idag på min g60 med inkopplad avgasmätare. Började mäta med den orörd och det blev ju som jag visste för höga värden då. sen började vi skruva mer och mer men inget hände med värdena. Tog av den och mätte stiften samtidigt som vi justera på den. Den stannade vid 680 Ohm och sen gick den inte högre :S

Aja tänkte jag..den är väl kass dådå..men här hemma sen så tog jag av den och rengjorde den en gång till med elektronikrengöring och mätte den då...då stod den på 1800 ohm?! Då hade den svalnat på vägen upp från bilen.

Nån som varit med om nåt liknande? Den blir ju rätt varm under huven.
Sen ser det ut som om den har varit öppnad förut i det fyrkantiga locket?! nåt man kan fixa därunder?

Nån som har en liggandes kanske och vill låna ut/sälja?

Mvh Kim

Mäter du rätt? Ena stiftet är väl insugstempgivare och ska därmed ändra värde vid olika temperatur. Så den är nog hel...

Fredrik

K.Nilsson
2013-06-18, 22:27
Mäter du rätt? Ena stiftet är väl insugstempgivare och ska därmed ändra värde vid olika temperatur. Så den är nog hel...

Fredrik

Jepp... Stift 1 och 3 mäter jag mellan, alltså de två yttre stiften. När den precis är urplockad och varm kan du skruva ihjäl dig.. den går inte högre än 680 ohm ändå.. När den sen svalnat har värdena ändrats, i detta fallet låg den på 1870 ohm när den svalnat.

/ Kim

Sn00k
2013-06-19, 00:08
låter skumt, värmen ska inte påverka den så som du beskriver.. om du nu inte sprayat den med nå tokit medel.. =)

har en liggandes, men det är här i Falun..

K.Nilsson
2013-06-19, 09:39
låter skumt, värmen ska inte påverka den så som du beskriver.. om du nu inte sprayat den med nå tokit medel.. =)

har en liggandes, men det är här i Falun..

Ja det är skumt :S Mätte den nu i morse efter jag kört till jobb med annan multimeter... Då låg den på 800ohm som jag ställde den på igår.. Kanske fel på multimetern.. Ska köra en längre runda efter jobb sen så det blir riktigt hett därunder och kolla ännu en gång!

Hehe ja, det är ju lite långt för att låna den och prova :P men tack ändå.. Får jag inte rätt på min kanske du vill avyttra din för vettig peng?

Mvh Kim