handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring nyare bil ~ 2009 och uppåt



D_Stenlund
2013-06-17, 06:58
Lägger i detta forum då jag tror de passar bäst in här.

Funderar på att sälja polon jag har, 1.4 75hk 2004 och köpa mig en nyare bil.
Tjejen var inte sugen på en golf kombi eller liknande så jag börja småkolla lite på golf gt.

Jag är riktigt sugen på dsg låda, eftersom man köar dagligen vore detta riktigt skönt.
Golf gt, dsg, tsi ska man kolla på 1,4 eller 1,6? Jag är ute efter att åka bränslesnålt!!

Tdi utesluter jag nog pga skatten.
Va har ni för uppfattning av golf gt? 2009-2010?

Runt en hundra kakor.

Premis
2013-06-17, 08:59
Har du kollat vad skatten är på dieseln jämfört med de olika bensinarna. Tror du kommer finna att skillnaden är rätt liten speciellt sett till hur länge du tänkt ha bilen. Så räkna inte ut dieseln utan att räknat på det :).

Annars det vanliga, kolla att bilarna är välservade och inte gått över (eller ens vart nära) maxgränserna. Specielt viktigt på 1.4 tsi.

D_Stenlund
2013-06-17, 10:08
Ska kolla på de.

Sciroccogtx16v
2013-06-17, 12:42
Köp en Scirocco! Det är en sån din flickvän vill ha om hon ratat kombi...

Fredrik

D_Stenlund
2013-06-17, 19:54
Vill ha en så bensinsnål bil som möjligt, är så väck i äldre bilar att jag inte hängt med dom senaste åren.

Bluemotion.?

Lillen
2013-06-17, 20:06
Något värt att tänka på om man åker bilkö ofta är ju att DSG ligger i och slirar på lamellerna hela tiden en växel ligger i vilket ÄR alltid OM man inte lägger i friläge ELLER OM man har "start/stoppteknik".

Så kökörning sliter på kopplingen ganska mycket , värt att tänka på.
Detta om man jämför med en manuell bil och ett annat körsätt då den ju inte alltid har växel i.
Spelar ingen roll om man har senaste uppdateringarna för växellåda och styrsystem.

Lite funderingar från mig bara efter att ha lyssnat på verkstan vid problemlösning och skruvning i DSG.

Sciroccogtx16v
2013-06-17, 20:19
Något värt att tänka på om man åker bilkö ofta är ju att DSG ligger i och slirar på lamellerna hela tiden en växel ligger i vilket ÄR alltid OM man inte lägger i friläge ELLER OM man har "start/stoppteknik".

Så kökörning sliter på kopplingen ganska mycket , värt att tänka på.
Detta om man jämför med en manuell bil och ett annat körsätt då den ju inte alltid har växel i.
Spelar ingen roll om man har senaste uppdateringarna för växellåda och styrsystem.

Lite funderingar från mig bara efter att ha lyssnat på verkstan vid problemlösning och skruvning i DSG.

Hejs
Jag brukar köra i sportläge på lådan när man köar, då slirar den minimalt om det bara rullar lite.
Jag har ju 6 vxl med våt koppling som kanske är lite rubustare än 7 vxlade lådan... Men lite paranoid ändå...

I övrigt så har väl Golf GT och Scirocco 1,4 160 samma drivlina.


Fredrik

Lilla_Vargen
2013-06-17, 20:24
En rocca ligger tyvärr en 40kakor över riktlinjen men ingen dum bil iaf ;-) Tsi 160 går att köra väldigt snålt iaf sen har den inte hög fordonsskatt.
En golf Tsi 140 ju inte dum då...
Finns ju alltid Gt med 170 hk som rör sig duktigt ;-) Men jag hade nog titta efter en som hade tätare serviceintervaller med tanke på kedjan.
Dsg har jag alltid hållt mig undan och jag är nog inte den som kan svara på kopplingsslitage lr ej...

Från mobila sektionen...

Lillen
2013-06-17, 20:33
Ja precis.
ÄR man medveten om problemet så tror jag inte man slirar ihjäl en koppling.
Men gemene man/svensson kör ju inte med insidan huvudet och kan ju döda vad som helst.
När man jobbar på verkstad tror jag inte man kan fatta hur dumt det kan gå till?
De flesta bilägare tänker inte på hur de kör med sin bil.

Så bara man är medveten om det kan man nog förebygga problemet.
Men finns där gör det ju det är helt klart!

Sciroccogtx16v
2013-06-17, 22:05
Finns en golf6 gti manuell tyskteggad på blocket för 100...


Fredrik

D_Stenlund
2013-06-17, 23:08
Jag hoppar nog gti som bruksis, vet hur de kmr sluta.:) även fast man kan åka rätt soppa snålt med dom också. Jag många risar och rosar dsg men sitter man och kör lastbil varje dag i sthlm är jag glad att slippa leka med koppling och växlingar på vägen hem.
När brosan hade en touran med dsg blev jag lite såld.

Ja ska fixa iordning polon och sälja den sedan får jag se, men en 1,6a är att föredra före 1.4an om man vill komma ner i förbrukning.?

Lillen
2013-06-17, 23:34
En sak kan man ju säga iaf och det är att det är så skönt med DSG.
Jag skulle lätt vilja han en DSG-bil själv.
Nog håller det.

Men som sagt man skulle vilja veta mer exakt hur länge kopplingen håller.
Det skiljer ju en hel del på miltalen på bilar man sett som kommer in.
Men samtidigt håller ju en del i "taximil" och det är ju mer än vissa bilar går på en livstid.
Så.....ja.

D_Stenlund
2013-06-17, 23:37
Allt håller bara de vårdas o sköts. En del hundra mil längre än andra, större skillnad borde de inte vara. Finns ju garantier om jag väljer att köpa från en bilfirma tex.

Lillen
2013-06-17, 23:40
Ja precis.
Förstår iaf dig som inte vill veva runt växelspak hela tiden.
Man tröttnar ganska fort på det.

Sciroccogtx16v
2013-06-18, 00:03
DSG är starkt vanebildande.... Underbar växellåda och mysiga avgaspuffar när den växlar. Skulle lätt köpa DSG igen!


Fredrik

Marcus
2013-06-18, 06:43
Jag hoppar nog gti som bruksis, vet hur de kmr sluta.:) även fast man kan åka rätt soppa snålt med dom också. Jag många risar och rosar dsg men sitter man och kör lastbil varje dag i sthlm är jag glad att slippa leka med koppling och växlingar på vägen hem.
När brosan hade en touran med dsg blev jag lite såld.

Ja ska fixa iordning polon och sälja den sedan får jag se, men en 1,6a är att föredra före 1.4an om man vill komma ner i förbrukning.?

1,6 finns ej med DSG eller ens momentomvandlarautomat, i Sverige. 1,4 TSI lär vara snålare än hedenhös 1,6 som är en sk multifuel motor.

D_Stenlund
2013-06-18, 07:04
Så en golf 1.4 tsi dsg ska man kolla efter?, är de en bättre bil än bluemotion?
Flexifuel ska vara skit sägs de.

Marcus
2013-06-18, 09:25
1,4 TSI DSG är en relativt bränslesnål drivlina.
Bluemotion = TDI med manuell växellåda.
1,6 = Multifuel (i Sverige) med manuell växellåda. Mindre effekt, högre bränsleförbrukning, kortare serviceintervall - än 1,4 TSI.

Amazonas
2013-06-18, 18:40
Hat en Jetta med 1.4 tsi motorn på 160 hk och den går riktigt snålt tycker jag. Pendlar Järna - Globen varje dag och snittar runt 0.62. Då med 18" på och kör inte ekonomiskt för fem öre :) Jag gillar motorns karaktär och tillräckligt rapp för att mest sitta i köer.
Kör med fasta intervaller på 1500 mil dock, vågar mig inte på longlife :)
Tanten har lyckats köra den på 0.53 på samma sträcka till o från jobbet... så går att åka duktigt snålt om man vill.

D_Stenlund
2013-06-18, 23:09
Då ska ja kolla på en 1,4 tsi med dsg framöver, fan va Nice jettan e ball alltså.