handdator

Visa fullständig version : Ändra "hastighetssteg" på farthållare



josi66
2013-06-16, 23:01
Hej,

Jag har en Tiguan -12 och skulle vilja att farthållaren ändrar hastighet med 10 km/h per klick i stället för 1 km/h. Jag kör nästan uteslutande på vägar med lite trafik och är mer hjälpt att justera efter hastighetsbegränsningarna snarare än att finjustera för att hålla avstånd till andra bilar. Jag har kört andra VAG-bilar där det just varit 10-steg...

Beskedet hos VW-återförsäljaren var att det inte går, men jag utgår från att allt GÅR att ändra i programmeringen bara man vill och har rätt verktyg.

Jag tänker inte försöka på egen hand (det är en tjänstebil) utan vill bara veta om det är lönt att jag ens fortsätter fundera på det.

/Jonathan

Marcus
2013-06-16, 23:49
Mmm... Har 10 km/h +/- på min Passat 2010 (perfekt) och 1 km/h +/- på min A3 2012. Det senare är frustrerande/meningslöst och varför i h*lvete kan inte sådana här funktioner ha samma logik på alla bilar som bygger på samma teknikplattform...

matsola
2013-06-16, 23:55
Min A4 2010 har 1km/h, men om jag håller upp knappen lite längre så hoppar den till på närmaste 10-tal. Och fortsätter jag att hålla upp den hoppar den till nästa 10tal. Lika neråt.