handdator

Visa fullständig version : VW Golf 7 Sportscombi tråd



Peter-C
2013-06-13, 23:10
Var och tittade nya combin i Måndags hos Motor Halland i samband med ett hjullagerbyte bak på min GTI. Premiärvisning gick av stapeln med extra inkallat VAG folk denna dag i Halmstad.

Det var en mycket positiv upplevelse. Rymlig och kanonsnygg, tillika vettigt pris! Såg lika välgjord ut som en ordinär MK 7. Tillverkas numera i DE istället för MX (där föregångaren tillverkades).

Från VAG Sverige (förmodar jag) var det en ung dam utsänd som ivrigt visade bilens företräden. Det gjorde hon alldeles utmärkt. Hon sade även att DSG 7 lådan numera har våtkoppling i denna bil. Jag ifrågasatte påståendet men hon gav sig inte. Stämmer det? Det är ju DSG 6 samt Audi S-tronic 7 vxl som mig veterligt har våtkoppling, inte VW DSG 7, såvida det inte är en ny produkt.

Oavsett våt eller torr koppling är bilen högintressant. Masters 122 bensin finns inte med manuell låda. Combin kändes mer golfmässig än både mk6 och 5.

DSG 7 trådar finns det gått om på världens forum, men jag känner ingen som råkat illa ut med denna låda i torr utförande.

Överväger att köpa en 122 Masters Bensin DSG 7 utan ”lyx” som komplement bil i familjen. Känns rätt. Extrapris på krok om man beställer snarast……:D

Men vad säger ni om DSG 7 med våtkoppling - har den det?

/Peter

Lilla_Vargen
2013-06-14, 01:14
Kan tyvärr inte svara på kopplingsfrågan men personligen har jag hållt mig undan dsg de senaste två bilköpen.
Visst blir de bättre och bättre och varför inte våt dsg7 ?
Fick du någon uppfattning hur mycket tsi122:an fick dra på kroken ?
Själv lätt sugen på sportkombi :-P

Från mobila sektionen...

Marcus
2013-06-14, 11:19
Inget säkert svar men Skoda säger att nya Octavia har en förbättrad DSG7. Inte att den har våtkoppling. Med det senare blir det en helt annan låda, vilket det inte är. Och eftersom Octavia och Golf bygger på samma plattform så...

Peter-C
2013-06-14, 12:30
Kan tyvärr inte svara på kopplingsfrågan men personligen har jag hållt mig undan dsg de senaste två bilköpen.
Visst blir de bättre och bättre och varför inte våt dsg7 ?
Fick du någon uppfattning hur mycket tsi122:an fick dra på kroken ?
Själv lätt sugen på sportkombi :-P

Från mobila sektionen...

Tjena Mårten.

DSG 7 - Kollade med min ordinarie säljare idag. Han sade att det är våt-kopplingar (motsvarande S-tronic) i denna bil. Det var positivt tycker jag. Själv är jag nöjd med min DSG 6:a.

Slävagnsvikt:
Enligt specen får man dra 1400 kg - Masters 122 DSG. Tjänstevikt 1350 kg
En manuell växlad Masters 1.6TDI får dra 1500 kg. Tjänstevikt 1395 kg.

Jag är väldigt frestad att slå till på en combi, som alternativ till beggade "longlife servade" objekt typ 2-6 år gamla, vilket egentligen var min avsikt tidigare i år. Bilen blir ju ny med nya däck, vagnskada, garanti osv. Det får man ju lägga i priset. TSI-motorn är ju uppdaterad, med kamrem + annat.

/Peter

Peter-C
2013-10-04, 20:49
Nu har vi fått vår Golf SC 1,4 TSI 122 Masters DSG.

Har inte kört Golf 7 innan. Mycket positiv upplevelse. Förvånansvärt komfortabel gentemot förväntningarna. Tyst, minimalt vägljud. Fast fjädring (sport). Sober inredning (halvskinn). Exakthet i alla reglage osv. Det enda negativa är start/stopp funktionen som visserligen går att stänga av, men aktiveras efter varje användningstillfälle. Alla VAG bilar (mer eller mindre) har ju denna egenskap numera. Får väl fixa det med VAG com när stödet kommer till 7:an. Billig skatt 380:- pga miljöbilsklassningen. Det hade jag inte räknat med eller kollat upp innan.

Vilket bagageutrymme, särskilt om man sänker golvet typ 15 cm och utnyttjar hela höjden. Utseendet ….titta själv:D:D. Pacific blue BTW.

Det var en rapport i korthet.

EDIT - Justerat skattesatsen, är bara 380:-

3306

3307

3308

/Peter

Marcus
2013-10-04, 21:59
Härligt snygg bil :) Grattis! Ut och köra nu i helgen då ;) Hur upplever du DSG7 jämfört med DSG6 i din GTI - om det går att jämföra vettigt... Ser gärna en bild på interiören :)

Peter-C
2013-10-04, 22:41
Härligt snygg bil :) Grattis! Ut och köra nu i helgen då ;) Hur upplever du DSG7 jämfört med DSG6 i din GTI - om det går att jämföra vettigt... Ser gärna en bild på interiören :)

Tack för det Marcus :). Just DSG 7:an har jag tänkt lite extra på. Den växlar lite mjukare än DSG 6:an i låg fart. Dock är jag helnöjd med DSG 6. Har bara haft den i 2 dgr. Ska lägga in några interiörbilder med.

Imorgon bitti ska jag ut å köra golf 7 men det blir en GTI 7 som jag lånat hem ikväll. Det kör ihop sig på infarten till huset… Primärt kan sägas att GTI 7 är väldigt lik GTI 6, lite tystare men ljudligare an SC 7:an. Det ska den ju vara… Ska bli skoj :D:D!

/Peter

Marcus
2013-10-04, 22:57
Oj oj oj - rapport på det sen då! ;)

Peter-C
2013-10-05, 14:50
Också kommer det lite bilder på inredning...

"Sportstolar" skinn/textil med utdragbar front del för att förlänga dynan på "Audi-vis", massagefunktion finns det, vad man nu ska med det till :).

3309

3310

3311

3312

3313

wibmag
2013-10-05, 15:56
Mycket sober! Grattis till den! Gärna en recension på Git;n också, jag har provat en kort sväng, men det vore kul att höra vad du tyckte.
// Magnus

Peter-C
2013-10-05, 17:23
Mycket sober! Grattis till den! Gärna en recension på Git;n också, jag har provat en kort sväng, men det vore kul att höra vad du tyckte.
// Magnus

Tack för det Magnus. GTI 6/7 se separat tråd :).

/Peter

DPC
2013-10-05, 20:15
Den ser fin ut Peter! Jag blir sugen att byta ut min Fabia mot en sportcombi!

Lillen
2013-10-06, 00:18
Alltså jag dissar verkligen inte ditt köp.




3307


Gillar verkligen inte namnet.
Sportkombi , Audiwannabee.

Formen på ovanstående bild.
Rakt av kopierad av Ford Focus.
Synd , tur att framljusen mm räddar upp det.

Hoppas kvalliteten ÄR genomgående lika som vanligt.
Men man får ju ändå leva med synen av Focus på näthinnan.
Med andra fälgar och sänk kanske det försvinner.

Gillar annars Golf Varianten.
Det är bland de snyggaste kombibilarna.

Peter-C
2013-10-06, 10:24
Alltså jag dissar verkligen inte ditt köp.




Gillar verkligen inte namnet.
Sportkombi , Audiwannabee.

Formen på ovanstående bild.
Rakt av kopierad av Ford Focus.
Synd , tur att framljusen mm räddar upp det.

Hoppas kvalliteten ÄR genomgående lika som vanligt.
Men man får ju ändå leva med synen av Focus på näthinnan.
Med andra fälgar och sänk kanske det försvinner.

Gillar annars Golf Varianten.
Det är bland de snyggaste kombibilarna.

Ohhnej Lillen, jag tar inte det som en ”dissning”, men svarar gärna :).

Namnet är inte mycket att säga om, ”Sportscombi” är ju lite vilseledande då det varken är en GTI eller R…… mao inte så sportig. Det är ju modernt att kalla billmodeller sport / R-line osv utan något vettigt skäl. Det går inflation i modellbenämningarna.

Variant heter den i många länder, i Norge ”Golf Stasjonsvogn”. Den heter i alla fall inte ”Focus”, vilket inte hade varit så lyckat ;). Hade gärna kunnat heta Variant i SE med.

Form och färg uppfattas olika av olika individer. Se genvägen nedan till en Focus combi 2013, är den lik en Golf? Inte i mina ögon.

http://bytbil.com/bilar/ford/focus/nvbbvfrg/F0ABUDJwAYti8Oh1rb21iaS.sl.eAXv83qrQUgEsNQAA!

Ponera att man sänkt den och satt på andra fälgar. Vad du då hade sett framför dig är en sänkt Ford Focus med andra fälgar, det hade inte hjälpt.

Visst är den lite hög trots sportfjädring, det har du så rätt i, (vanlig std fjädring är ju ännu högre). Vi ska ha den till diverseändamål, kanske någon fjällresa osv. Av den anledningen får den gärna vara lite hög. Dock så är fjädringen fast och fin att kör på!

/Peter

Marcus
2013-10-06, 22:55
Trevlig interiör - rätt färger - tycker jag :) Är Ergo sportstolarna?

Peter-C
2013-10-06, 23:40
Trevlig interiör - rätt färger - tycker jag :) Är Ergo sportstolarna?

Tack för det, jag gillar ju svart....., jodå det är Ergo stolarna.

/Peter

Peter-C
2013-10-06, 23:45
Den ser fin ut Peter! Jag blir sugen att byta ut min Fabia mot en sportcombi!

Ja det kan säkert vara ett alternativ Daniel! Hur går nya BMW:n, du har väl haft den i ett halvår nu?

/Peter

Lillen
2013-10-07, 00:13
Äsch , jag kommer ändå tycka óm den till slut.

Marcus
2013-10-07, 10:43
Hur upplever du rattkontrollerna och farthållarfunktionen jämfört med Golf 6 ? Har fått för mig att dom gjort om logiken där...

Peter-C
2013-10-07, 19:13
Hur upplever du rattkontrollerna och farthållarfunktionen jämfört med Golf 6 ? Har fått för mig att dom gjort om logiken där...

Jo logiken är annorlunda. På vänstersidan sköter man den adaptiva fartkontrollen samt att man kan kalla upp körprofil (går med knapp vi växelväljare också) + ljudreglering som vanligt. Högersidan är radio / mediastyrning, telefon samt att man kan bläddra igenom datorinställningarna på MFD:n. Visserligen finns tillvalet “färddator premium m färg MFD” men förmodar att det funka så på alla bilar. Man gör lämpligen dator settings via touchskärmen på radion, väldigt smidigt.

/Peter

DPC
2013-10-07, 20:22
Ja det kan säkert vara ett alternativ Daniel! Hur går nya BMW:n, du har väl haft den i ett halvår nu?

/Peter

Den går som en dröm :) men visst saknar jag Golfen ibland!

Marcus
2013-10-13, 10:44
Vad tycker du om ErgoActive stolen jämfört med Top Sport stolen i din Golf 6 GTI?

Peter-C
2013-10-13, 12:41
Vad tycker du om ErgoActive stolen jämfört med Top Sport stolen i din Golf 6 GTI?

Ergo stolen är lite mjukare. Sitter bra i vilken som men föredrar Top sport om jag får välja, då den är lite fastare och ”sportigare” (i Golf 6:an helläder + el :)) . Frun tycker tvärt om.

/Peter

mtm
2013-11-21, 12:09
Intressant, kommer "följa" detta noggrant. Är inne på att beställa en GT i vår/sommar, lagom så att jag får en -15 levererad.

Peter-C
2013-11-21, 20:59
Intressant, kommer "följa" detta noggrant. Är inne på att beställa en GT i vår/sommar, lagom så att jag får en -15 levererad.

Det tycker jag att du ska göra. Tror inte att du blir besviken. Jag är fortfarande lika imponerad av bilen som jag skrivit i inlägg nr 5 i denna tråd.

Igår kväll monterade jag på vinterdäck på bilen. Det blev 205/55 16 "Nokian Hakkapeliitta 8" med 190 dubb per däck, ganska många. Körde ett varv runt kvarteret, visst susade det om dubben men inte så farligt.

Idag kom det VW emblem till vinterfälgarna + lite annat från ”ebay”, måste gå ut i garaget och sätta dit dem nu :D.

/Peter

Peter-C
2014-06-10, 22:52
SC:n har rullat 900 mil sedan köpet höstas. Småkörningar blandat med längre turer. Inga överraskningar än så länge.

"Den är tyst som ett andeväsen i filttofflor", man hör knappt 1.4 TSI 122:an vid normal körning. Motorn räcker till för brukskörning, ingen sportbilsmaskin men den kompenserar det med att vara oerhört snål på bensin. Det är inga problem att företa en normal omkörning på landsväg utan att få hjärtat i halsgropen. Vi körde senast idag med ett större släp efter bilen vilket gick alldeles utmärkt, men då undvek vi att göra omkörningar… Vid fullt pådrag varvar den glatt till 6000 rpm innan DSG:n växlar.

Oljeförbrukningen under denna sträcka har väl varit typ 6-7 dl toppad till övre markeringen på stickan.

DSG7 (DQ200) lådan fungerar precis som förväntat, levererar silkeslena växlingar. Det blir ju lenare växlingar med svagare motor, mindre vridmoment, det ligger i sakens natur. Kör den alltid i ”D” läget.

Jag störde mig lite på vinterdäcken, fulldubbade "Nokian Hakkapeliitta 8", som visade sig vara lite ostabila samt ljudliga. Kanongrepp på is och snö men vingliga vid motorvägsfärd rakt fram på barmark. Enligt min däckleverantör så beror det på just valet ifråga (gjorde det själv), inte alls oväntat, det är priset för att åka på ett bra snö/is däck. Bilen bytte helt karaktär igen vid sommarhjulsbytet.

Bagageutrymmet är bra tilltaget och på VW vis finns gått om bärkasse krokar att förtöja Ica/Lidl/Netto-kassarna i. Vid vår fjällresa i vintras tog jag bort golvförhöjningen för att öka bagageutrymmet, det gör skillnad.

Radio Composition media med BT fungerar bra., den är ju inte unik fr SC (har behandlats i andra trådar). Det gäller ACC:n (Adaptiv farthållare) med samt ”premium” färddatorn med.

Inga retliga oljud eller knirrande från bilen heller. Bilen är Pacific blue met, smutsen syns ganska väl.

Jo en sak till, fram till jul var modellen sällsynt i vår stad, det är den inte längre :D.

Då VWCS har fått många nybils-medlemmar på sista tiden undrar man om det finns någon av er som kan ge någon feedback avseende Golf SC? Alltid roligt med lite olika synpunkter :).

/Peter

Crille82
2014-06-11, 17:34
På Wörthersee-träffen stod det en vit Variant (Sportcombi) R-line i Volkswagen-montern. Den hade 19" Pretoria, spacers och sportfjädrar. Mycket snygg måste jag säga! Fick tyvärr ingen bild på den...

Fanns även en orange så kallad "Youngster 5000" att beskåda. http://www.carscoops.com/2014/05/vw-golf-variant-youngster-5000-debuts.html