handdator

Visa fullständig version : Obd eller obd2 samt centrallås....



Petersth
2013-06-13, 02:05
Jag har en passat 1,8t -98. Under handbromsen finns en liten gummigrej som gömmer en kontakt, obd eller obd 2. Hur vet jag vilken det är? Kan jag köpa en sån där billig obd historia på tradera och plugga in se alla fel? Tänkte på dom där blåtandssakerna för en 200 -ing....
Hittar ingen info i bilen eller i instruktionsboken eller i rep.boken.


Förutom obdkontakten så undrar jag om någon kan svara på.... eller först problemet.


När jag köpte bilen följde 3 nycklar med. En plastsak som jag inte förstår poängen med samt en med fjärr och en utan fjärr. Fjärren funkade inte. Bytte batterier men död. Ingen röd lampa som lyser. Min snabba teori är att fjärren är trasig. Kan man köpa en ny nyckel på Ebay för ett par hundra, stoppa in nyckeln i dörren och följa instruktionerna i instruktionsboken om hur man gör för att få nyckeln att hitta rätt igen eller MÅSTE man lämna in den för att få den programmerad för flera tusen? Eller kan jag köpa nytt komfort styrsystem bara? Alltså den där lilla plastlåddan under passagerargolvet?
Har klarat mig utan fjärr i 2 år men det retar mig. Går det att få till så vill jag ju det.

a128
2013-06-13, 16:24
För att läsa felkoder:
http://www.ebay.com/itm/U281-FOR-VW-AUDI-SEAT-SKODA-VAG-OBD2-II-Auto-Scanner-Code-Reader-Diagnostic-Tool-/360668529148?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item53f98501fc&vxp=mtr

VAG-bilar har sen introduktion till OBD2 om så är fallet kan även denna eventuellt användas:
http://www.ebay.com/itm/U480-OBDII-OBD2-Auto-Car-Engine-Diagnostic-Scanner-DTC-Trouble-Fault-Code-Reader-/181141460134?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item2a2cdf54a6&vxp=mtr

Premis
2013-06-14, 10:03
Rekommenderar VAGCOM/VCDS om du vill ha samma möjlighet till utläsning som en "riktig" verkstad. Ofta går du bara OBD2-koderna (emissionsrelaterade, öppen standard) på dom billiga (om dom ens fungerar).

Die_Snider
2013-11-25, 14:52
Jag har en -99 passat med 2 döda nycklar. undrar om den som kom -01 funkar till våra då de finns ganska billigt nya här i kina.
undrar om så är fallet om petersth är intresserad av ny fjärrsändare? det är en oskuren nyckel i.

Foppson
2013-11-26, 15:08
Idag kan man inte koda in immobilizern själv utan en kod som man inte längre kan få av vag. Detta gäller immo2 och uppåt vad jag vet, 99 passat har troligen immo2 och 01 immo3. Vad det gäller fjärrlåset så kan man nog koda in dessa sändare själv via vcds på ovanstående årsmodeller.

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk