handdator

Visa fullständig version : Varning för Jeppssons oseriösa bilförsäljare i Karlshamn!



Snowman
2013-06-11, 22:20
Varning för Jeppssons oseriösa bilförsäljare i Karlshamn!
Jag jagade en inkommande bil i 2 v och ville verkligen köpa den. I tisdags såg jag den halvfärdig i rekonden och sen på onsdagen såg jag den färdig. Några dagar tidigare hade jag osett reserverat den. Min säljare och jag gjorde upp att vi skulle göra affär som på måndag 10/6.
Eftersom säljaren skulle utomlands en vecka så visade hans unge arrogante kollega bilen och han började tjabba om att vi skulle göra affären istället. Jag sa: "Nej, Jag gör ingen av affär med dig utan din kollega och jag ska göra affär på måndag på bilen för så har vi bestämt. Bilen är reserverad till mig tills dess. Jag har inte möjlighet att göra det tidigare för jag jobbar och lösa det med banken går inte förrän måndag".
Sen kom torsdagen som var helgdag. På fredagen blev jag uppringd och störd i mitt arbete av den unge arrogante som menade på att han skulle sälja bilen för det var fler intresserade. Då sa jag till honom samma sak igen. Jag ska göra affär på bilen med din kollega på måndag. Fick då höra att så länge kan man inte reservera en bil (över helgen!!!???) och då kanske bilen inte var kvar. Då svarade jag honom att det var ett konstigt förfarande att han skulle sälja bilen när jag skulle göra affär på den. Då sa han att han skulle återkomma. Senare samma dag ringer han och stör mig i mitt arbete igen på en ännu olägligare tidpunkt när jag definitivt inte har tid att prata eller argumentera med vederbörande. Får beskedet att bilen var såld. Jag var helt själv på jobbet och hade massor av kunder att ta hand om. Hade i alla fall spärren att inte be honom fara o flyga inför alla kunderna.
Ringer på måndagen 10/6 upp min säljare som blir förbannad och undrar vad som står på. Den lille arrogante var på kurs och kunde inte nås. Väldigt lägligt.
Ringde och jagade försäljningschefen som visade sig vara ungefär lika arrogant som den unge arrogante bilförsäljaren. Han hade väldigt lite förståelse till varför jag var vansinnig för att jag blivit blåst. Efter en längre diskussion ramlade tydligen polletten ner varför jag var vansinnig och då kunde man eventuellt tänka sig att försöka fixa nått. Deklarerade att han hade eftermiddagen på sig men som vanligt hände inte ett skit. God affärssed vet man nog inte vad det innebär. Gäller inte ett muntligt avtal?
Tydligen vill man inte ha affär på ca 1 bil per år. På ca 10 år har jag och min familj handlat 6 bilar och nu var det dag för nr 7 och 8. En nätt affär på ca 400.000kr. Ingen i familjen känner sig välkomna som kund längre och hur det kommer bli med bilaffären och vad vi kommer köra med framöver är oklart. I 13 år har vi kört Volkswagen och varit nöjda med bilarna men ska man tvingas ha med en sådan firma att göra med den attityden de visat är det ingen större risk att vi kommer fortsätta köra detta märke.
Min slutsats av detta är att företaget skiter fullständigt i sitt rykte och sina kunder! Uppmanar varenda levande själ att aldrig någonsin handla en endaste bil eller reservdel på denna firma.
Jävla nötter!

J.L
2013-06-12, 05:52
Tråkigt med ett sådant bemötande, det var väll provision han var ute efter.

Det har ju däremot ingenting med Svenska VW att göra, är du nöjd med märket så vänd dig till en annan säljare, det finns bra och mindre bra, precis som med allting annat.

Hoppas du hittar en annan bil du kan njuta av!

Wolverine
2013-06-12, 07:06
Exakt, där man inte blir behandlat bra, handlar man helt enkelt inte, så gör jag oavsett vad det gäller, om det nu är bilar, cyklar, stereo eller vad som helst.

Ghost RS
2013-06-12, 07:52
Fruktansvärt tråkigt att höra.. tyvärr finns det rötägg i alla branscher..
Det sjuka är att jag följde med min polare till BilExpo i Uppsala i lördags då han hade reserverat en bil där (Opel Insignia)
Precis när vi kommer in på parkeringen så rullar den svarta Insignian som han reserverat ut..
Pratar med säljaren (dom är 2 säljare) att polaren har reserverat bilen och även fått OK via mejl att bilen var hans..

Efter ett jävla massa tjaffsande och irritation så fick han ersättning 1000:- för bensin & mat :/
Och blev lovad ett riktigt pris på en annan bil.. (vilket han inte fick då han ville få ned priset på en Audi)

Jag håller med dig. En reservation ÄR ett handslag.

larra
2013-06-12, 08:31
Är du helt bakom flötet? Har känt chefen på jeppssons i typ 22år och dom har aldrig bettet sig såhär mot någon så jag tror att du va minst lika arrogant mot dom som dom mot dig, finns alltid två historior av en historia, så släng inte skit

firefreak
2013-06-12, 09:40
Råkade ut för nästan exakt samma sak på S Jönssons bil i Klippan i skåne. En av skånes större Mercedeshandlare dessutom.

Kollade på en SLK350 med fullt AMG kit en fredag eftermiddag kl 16:30. Dom stängde kl 17 så jag fick en snabb provkörning i bilen och jag bad om att få till lördag förmiddag på mig att trolla fram pengar och för att sova på saken.

Ringer en kvart efter dom öppnat på lördagen för att köra och köpa den och då säger dom att det kom en kille från göteborg och köpte den.

Då ringer man väl och säger det till kunden som var intresserad först kan jag tycka. Riktigt usel service och jag hoppas det går dåligt för dom nu.

...och Larra, bara för att du känner någon i 22 år så innebär det inte att dom kan bete sig dåligt mot andra som ska köpa bil där. Upplever kunden att han blivit dåligt bemött så har säljaren inte lyckats. Oavsett vad säljaren själv anser eller vad hans historia är.

a128
2013-06-12, 09:44
har haft med jeppsons i både Karlshamn och Karlskrona att göra med, i Karlshamn dock ytterst litet då i reservdelshänseénde då bemötandet har varit på topp

J.L
2013-06-12, 10:03
Är du helt bakom flötet?

Håll en god ton, tack!

jimZon
2013-06-12, 10:54
Sådana här trådar brukar aldrig leda någon vart utan att den andra parten får uttala sig. Kanske någon här inne känner "Jeppsons" och kan låta dom uttala sig i ämnet?

Dock, är det som TS säger så är det väldigt märkligt. Det enda jag skulle kunna ha påpekat på är att TS skulle lagt en handpenning på bilen för att försäkra sig om den är kvar.

gorano
2013-06-12, 10:56
Tråkiga historier att läsa,och som sagt finns det rövhål inom dom flesta branscher, men tyvärr så är det nog så att många reserverar bilar och sen inte har stake att ringa och avreservera dom. Försöker inte på något sätt påstå att ni är sådana människor, men försöker bara se lite objektivt på saken. Har själv blivit erbjuden att köpa en bil som det stod reserverad på. När jag ifrågasatta säljaren så sa han att bilen hade blivit reserverad att samma person 3 gånger, men aldrig blivit affär.
Bilar finns det gott om, så missar man en deal så får man ha lite is i magen så dyker det oftast upp en ny.
Hoppas jag inte trampat nån på tårna nu. Bara lite objektiva tankar.

Ghost RS
2013-06-12, 10:57
Sådana här trådar brukar aldrig leda någon vart utan att den andra parten får uttala sig. Kanske någon här inne känner "Jeppsons" och kan låta dom uttala sig i ämnet?

Dock, är det som TS säger så är det väldigt märkligt. Det enda jag skulle kunna ha påpekat på är att TS skulle lagt en handpenning på bilen för att försäkra sig om den är kvar.


Ska inte spela någon roll om man lägger handpenning eller inte.. En reservation är ett handslag på att "jag" har första tjing på bilen. Och tills jag sagt ja/nej i frågan om jag vill ha bilen så "får" inte säljaren sälja till någon annan. (om inte tiden för reservationen gått ut)
Det kallas god säljed och något som bilförsäljare väldigt sällan bryter.

Snowman
2013-06-12, 22:04
Så du känner Anna.. Trevligt.. Jag har till och med jobbat på firman en gång i tiden och trodde aldrig dem skulle ha mage att blåsa mig. Och om du nu vet så mycket så kanske du också vet att dem har värdens sämsta rykte i länet?
Har till och med försvarat dem när jag jobbade där för att kritiken verkade obefogad..men nu har dem visat sitt rätta ansikte...

Marcus
2013-06-12, 22:35
Tror du behöver skilja på bilarna och återförsäljarna. Det vore väl synd att välja en sämre produkt bara för att din lokala återförsäljare beter sig illa. Om du bor i Ronneby så har du inte många mil till Bilkompani Kalmar :)
http://www.bilkompanikalmar.se/

Snowman
2013-06-13, 05:24
Problemet är inte bilarna, det är återförsäljaren. Jag har varken tid eller lust att åka 10-11 mil enkel för att genomföra service och liknande under garantitid.

larra
2013-06-13, 05:42
Nej inte Anna utan Lasse, han har nog inte gått i pension än

Andersson Racing
2013-06-13, 11:39
Är du helt bakom flötet? Har känt chefen på jeppssons i typ 22år och dom har aldrig bettet sig såhär mot någon så jag tror att du va minst lika arrogant mot dom som dom mot dig, finns alltid två historior av en historia, så släng inte skit

Tycker det är imponerande av dig att du känner till hur alla kundmöten gått till på det företaget under alla år?!

larra
2013-06-13, 14:44
Vet när vi köpte bil och mina vänner där så alltid bra bemötande bara för att en gör bort sig ska man inte smuts kasta ett helt företag

Jonas
2013-06-13, 15:17
Har själv sålt bil i många år och även drivit eget och jobbat inom VAG koncernen.Reserverade aldrig en bil om inte kunden hade långt att åka och ringde innan och sa nu åker jag. Pga att många ville reservera en bil för att just tänka i ett par dagar och då kunde man gå miste om en kund som kunde slå till direkt eller la en handpenning på en symbolisk summa innan papper och pengar var klara på banken om dom inte tog finans via bilfirman. Så summa summarum ingenting är sålt förens pengarna ligger på bordet. Och vad jag förstår så verkade du ha lite svårt att komma till skott med tanke på att hans kollega som du uppfattade som arrogant ringde och gav dig en chans att slå till nu eller den går vidare,eller har jag fel??

firefreak
2013-06-13, 15:21
Har själv sålt bil i många år och även drivit eget och jobbat inom VAG koncernen.Reserverade aldrig en bil om inte kunden hade långt att åka och ringde innan och sa nu åker jag. Pga att många ville reservera en bil för att just tänka i ett par dagar och då kunde man gå miste om en kund som kunde slå till direkt eller la en handpenning på en symbolisk summa innan papper och pengar var klara på banken om dom inte tog finans via bilfirman. Så summa summarum ingenting är sålt förens pengarna ligger på bordet. Och vad jag förstår så verkade du ha lite svårt att komma till skott med tanke på att hans kollega som du uppfattade som arrogant ringde och gav dig en chans att slå till nu eller den går vidare,eller har jag fel??

Jag har också jobbat som säljare och det är inte så svårt att ringa den som reserverat bilen och säga "du, det har kommit in en kund här som vill köpa den på stört, ska du ha den eller inte?". Så blir alla nöjda. Svårare än så är det inte.

Och om han gjort upp en affär med den ena kollegan så är det jävligt fult av den andra att sälja bilen. Hade jag haft personlig kontakt med en säljare så hade jag ju såklart också velat att affären skulle gå via den säljaren.

Jonas
2013-06-13, 15:26
Jag har också jobbat som säljare och det är inte så svårt att ringa den som reserverat bilen och säga "du, det har kommit in en kund här som vill köpa den på stört, ska du ha den eller inte?". Så blir alla nöjda. Svårare än så är det inte.


Vad jag kan förstå så var det väl det den lilla "arroganta" säljaren gjorde eller har jag missuppfattat:confused:

firefreak
2013-06-13, 15:30
Vad jag kan förstå så var det väl det den lilla "arroganta" säljaren gjorde eller har jag missuppfattat:confused:

Jo men som jag läste texten så verkar det som att han ville göra affär, bara inte med den killen. Affären var redan uppgjord med den andra säljaren.

AXL72
2013-06-13, 19:37
Om du skulle göra affären på måndagen, vilken dag under föregående vecka reserverade du bilen? En vecka är den maximala tiden om jag inte minns fel och har man inte skrivit några papper eller erlagt någon handpenning under den tiden så har man nog inte så mycket på sin sida. Sen kan det väl vara en taskig attityd av säljaren att inte kolla med sin kollega vad som är bestämt.

Sn00k
2013-06-13, 23:33
varför skulle den yngre säljaren INTE passa på och sälja bilen medans den andra säljaren är på semester..?
det är ju solklart att han gjorde det för att snuva den andra säljaren på provisionen.. han fick dessutom en lätt utväg, när hans kollega kom tillbaka, med ett "ahaaa, jag visste inte å du var ju på semester".

det är inte svårare än så, att någon skulle ha moral, stå upp för företagets bästa, och pga detta gå miste om pengar i den egna plånboken(provisionen), det är ytterst sällsynt inom svenskt företagande/näringsliv idag.

Marcus
2013-06-14, 00:19
Problemet är inte bilarna, det är återförsäljaren. Jag har varken tid eller lust att åka 10-11 mil enkel för att genomföra service och liknande under garantitid.

Du har Europagaranti. Service och garantiärenden kan du hantera hos din lokala VW-återförsäljare.

larra
2013-06-14, 18:14
varför skulle den yngre säljaren INTE passa på och sälja bilen medans den andra säljaren är på semester..?
det är ju solklart att han gjorde det för att snuva den andra säljaren på provisionen.. han fick dessutom en lätt utväg, när hans kollega kom tillbaka, med ett "ahaaa, jag visste inte å du var ju på semester".

det är inte svårare än så, att någon skulle ha moral, stå upp för företagets bästa, och pga detta gå miste om pengar i den egna plånboken(provisionen), det är ytterst sällsynt inom svenskt företagande/näringsliv idag.



+1 på den sn00k,

pudas
2013-06-14, 19:29
För bilaffärerna har inte bilar något egenvärde, utan är av en händelse den vara som man valt att tjäna sina pengar på! Enda sättet att reservera en vara är att lägga en handpenning den. Den försäljare som inte säljer en beg-bil till den första kunden som bäddrar upp pengarna har valt fel yrke!

Snowman
2013-06-14, 22:04
Svårt att komma till skott? jag vet inte vad som kan uppfattas fel i att "jag gör affär på måndag på denna bilen"? Jag gav honom förklaringen varför med. Jag kunde inte ta ledigt på fredagen med så kort varsel och jag jobbade lördagen. Jag sa till och med till honom 3 ggr.. jag köper bilen på måndag... Hur mycket mer klart kan det bli?

Snowman
2013-06-14, 22:14
Den var märkt reserverad enligt killen jag skulle göra affären med...men kollegan kanske inte kunde förstå eller läsa svenska eftersom han inte verkade förstå när man talade klarspråk med honom. Men som VW-ägare har man fått lida i många år pga denna åf. Uselt bemötande, dåligt utförda jobb osv...tyvärr har dem monopol som åf i länet...Men detta tog verkligen priset.

Nu gäller det bara att se till att bli av med bilarna kvickt som helvete så man slipper ha med dem (Jeppssons) att göra. 13 år med VAG-bilar är snart saga all....

Lilla_Vargen
2013-06-16, 10:42
Hade åkt alla ggr förbi Karlshamn o vidare till Kristianstad.
Kan många ggr vara värt "besväret"
med att hitta bra verkstad ;-)
Alltid handlar det om att "ge och ta" när man bygger upp en bra kontakt.
Sen är det väl som nämnts tidigare säljarens uppgift att sälja, sälja o sälja.

Från mobila sektionen...

a128
2013-06-16, 11:07
Finns en större märkes ÅF i karlskrona för ett större välkänt bilmärke i sverige som har har fått berättat för mig, (detta är ingen VW-kedja) som har ganska otrevliga personer inom bilförsäljningen men man har under alla konstens regler lyckas sparka ut den värsta, tyvärr har vi LAS i detta land vilket gör att det kan kosta en säck med pengar att bli av med olämplig personal, men man ska å andra sidan betänka att varje begbilaffär är unik var det gäller bemötande och personkemi

Jonas
2013-06-17, 15:42
Svårt att komma till skott? jag vet inte vad som kan uppfattas fel i att "jag gör affär på måndag på denna bilen"? Jag gav honom förklaringen varför med. Jag kunde inte ta ledigt på fredagen med så kort varsel och jag jobbade lördagen. Jag sa till och med till honom 3 ggr.. jag köper bilen på måndag... Hur mycket mer klart kan det bli?

Betalade du in handpennig eller skrev säljaren ett köpekontrakt med överenkommit pris och "ok enl telsamtal"? Hade han skivit ett köpe kontrakt hade du varit safe.

Det är inte Jeppsons bil fel över att en säljare beter sig fel i ditt ärende.

Crille82
2013-06-17, 18:59
Betalade du in handpennig eller skrev säljaren ett köpekontrakt med överenkommit pris och "ok enl telsamtal"? Hade han skivit ett köpe kontrakt hade du varit safe.

Det är inte Jeppsons bil fel över att en säljare beter sig fel i ditt ärende.

Tänker inte uttala mig om det specifika fallet då jag inte vet något om detaljerna, men jo, agerar en anställd hos Jeppssons felaktigt så har företaget han företräder per automatik agerat felaktigt. Ganska självklart...

AXL72
2013-06-17, 21:20
Tänker inte uttala mig om det specifika fallet då jag inte vet något om detaljerna, men jo, agerar en anställd hos Jeppssons felaktigt så har företaget han företräder per automatik agerat felaktigt. Ganska självklart...

Har det inte erlagts handpenning eller skrivits något köpekontrakt, samtidigt som bilen varit reserverad i sju dagar eller mer så har ingen på företaget gjort något fel.

Crille82
2013-06-17, 21:41
Har det inte erlagts handpenning eller skrivits något köpekontrakt, samtidigt som bilen varit reserverad i sju dagar eller mer så har ingen på företaget gjort något fel.

Vad jag menar är att om en anställd på företag begår ett misstag så representerar han/hon företaget vilket i sin tur står "ansvariga". Jag pratar i generella termer, ett företag är aldrig bättre en de som jobbar där, så att säga...

AXL72
2013-06-17, 21:57
Vad jag menar är att om en anställd på företag begår ett misstag så representerar han/hon företaget vilket i sin tur står "ansvariga". Jag pratar i generella termer, ett företag är aldrig bättre en de som jobbar där, så att säga...

Ahh...okej! Då hänger jag med och håller med. :)

VWGolIV
2013-06-21, 08:16
Läst alla kommentarer osv.
Har alltid lagt en handpenning på alla bilar jag köpt från försäljare och även då fått ett papper på det.
Muntliga avtal är ingen fördel, inte heller om det blir en rättsprocess, då är det helt värdelöst.

Dock har jag inga problem att åka lite längre för både köp och service, så länge firman är bra.

Tråkigt att det skulle sluta på detta sättet dock. Bara att beklaga.