handdator

Visa fullständig version : Överbelastning Caddy TDi?



P-plats.se
2013-06-10, 11:14
På väg hem från Bug Run så var man lite väl glad i gasen upp för Jönköpingsbacken med vagnen efter men det höll på att gå åt...
Drog på ordentligt i början av backen men mitt i det brantaste så lät det "poff" och jag tappade allt laddtryck.
Trodde jag sköt en tryckslang men bilen rök inget och ingen varningslampa tändes.
Tror jag körde på fyran och jag fick jobba mig nedåt i växlarna då det inte fanns någon ork och det var på det berömda att jag kröp upp över krönet.

Stängde av bilen en stund och startade igen och då gick den bra igen!?
Bilen är en Caddy TDi -07 105hk uppgraderad med V-tech programvara och nytt avgassystem.
Bilen måste gått över till nödprogram eller vad tror ni?
Kan den ha laddad för mycket och då gått över till detta?

Ska jag vidtaga några åtgärder eller bara hoppas på att det inte händer igen?

larra
2013-06-10, 13:34
kan hända att den gick upp för mycket i ladd så att mapsensorn slog ifrån och gick över i nödläge, hände ett par gånger åt mig på min 90hk tdi med kcr, bara å köra på :-)

Premis
2013-06-10, 14:14
Felkod kan avslöja en del. Låter dock som nödprogrammet, frågan är i så fall varför ...

P-plats.se
2013-06-11, 19:49
Ska försöka läsa felkoderna någon kväll...
inga mer som har några synpunkter?

Junfors
2013-06-11, 20:22
Ska försöka läsa felkoderna någon kväll...
inga mer som har några synpunkter?

Polarn Per löser nog det smidigt åt dig om du frågar. :D

Kanske Mika löser också kom jag på..

Cullberg
2013-06-11, 20:55
Jag har också Vag-Com!

Lilla_Vargen
2013-06-11, 22:04
Hade det på min en bra stund innan turbon gick.
Felkod " max boost pressure exeeded " le liknande fick jag återkommande. Om man var snabb att stanna och stänga av försvann det precis som du beskriver men hade man otur låg det kvar till man återställt felkoden.
Garanterat skit som påverkar sensorvärdena och slår ifrån.
Min har inte haft ngra problem efter turbobytet.

Från mobila sektionen...

P-plats.se
2013-06-17, 13:54
Ja pärlan har ju gått några mil så ett turbobyte kanske står för dörren...
Mika har möjlighet att läsa ev. felkoder, ska bara få loss tummen.
Per G har jag också diskuterat med så vi får se om problemet återkommer...

Lilla_Vargen
2013-06-17, 19:13
Fick ge dryga 4kakor för bättre begagnad snurra men jag köpte inte den före den gamla började vina.
När jag ändå rev allt bytte jag hela avgasröret då det hade "ventilation" på ett flertal ställen :-P

Från mobila sektionen...

VWGolIV
2013-06-20, 21:19
Högt turbotryck har ju varit problem på en del av vws bilar när wastegaten hänger sig.
Nu vet jag inte hur din motor är uppbyggd då jag är kass på turbo och allt därtill.

Men på en Golf tdi av nyare fick jag byta wastegaten då den hängt/rostat fast och fungerade ej.
Då blev det samma symtom och den går i nödläge för att skona motorn/turbo osv.

Men felkoden "försvinner" när man stänger och startar bilen och sen går den som den skall.

På en annan Tdi bil så var det spridarna som var slitna och fick nåt felvärde men samma symtom.
Bytte spridarna och bilen gick som en klocka, felet kom dock bara när vi hade KCR boxen inkopplad och
vid körning i backe med husvagn eller tungt lastat släp (+1000kg)

Så kolla att allt rör sig som det skall runt turbon osv innan du byter i onödan.

Lilla_Vargen
2013-06-20, 23:28
Därav väntade jag tills vinandet kom. Jobbigt byta onödiga/fel delar.

Från mobila sektionen...

Klazzon
2013-06-28, 23:09
Värdelöst att läsa på forum...

Har en 07 1.9-tdi på 9000mil där turbon viner lite. Det varierar lite men är ganska konstant. Har inte reflekterat så mycket över det innan jag läste detta, mest att turbon brukar vina lite på "lastbilar" ... :(
Är det nåt man ska undersöka eller? Den är BSR chippad men har aldrig råkat ut för "överbelastning "?

Går som en klocka annars, Startar på ett kick, det är en makalös... :D

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Premis
2013-06-28, 23:24
Värdelöst att läsa på forum...

Har en 07 1.9-tdi på 9000mil där turbon viner lite. Det varierar lite men är ganska konstant. Har inte reflekterat så mycket över det innan jag läste detta, mest att turbon brukar vina lite på "lastbilar" ... :(
Är det nåt man ska undersöka eller? Den är BSR chippad men har aldrig råkat ut för "överbelastning "?

Går som en klocka annars, Startar på ett kick, det är en makalös... :D

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Nja, beror på vad man menar med "viner" .. en turbo (turbin) brukar vina lite, speciellt efter en trimning då den får jobba hårdare.

Klazzon
2013-06-28, 23:36
Nej, jag drar inte för stora växlar på det... Går som sagt mjukt och fint i övrigt.

Säger det igen... Forum kan väcka illasinnade funderingar.. :rolleyes:

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2