handdator

Visa fullständig version : Justering handbromsvire touran.



Larsevert
2013-06-09, 12:50
Märkte att jag fick problem med anliggande broms höger bak och när jag kikar på oket ser jag att hävarmen till handbromsen inte går helt tillbaka. Det måste justeras och jag antar att konsollen som sitter mellan stolarna måste demonteras. Konsollen innehåller både friskluft till baksätet och armstöd bortsett från handbromshandttaget. så det är ju lite mer grunkor än på mina tidigare bilar.

Har inte fixat med handbromsen på denna bil tidigare och vill inte förstöra något så lite tips vore bra.

a128
2013-06-09, 12:52
Om den inte går tillbaka helt är det något som kärvar, dom gångerna jag har råkat ut för det har jag fått byta ut handbromskablarna

kan vara en hel de jott att frigöra för att kunna komma åt, troligen måste minst en av stolarna demonteras

Larsevert
2013-06-09, 14:47
Det går att röra viren med handkraft i höljet och det känns som den åker mellan ändlägen utan att gå tungt. Men alldeles oavsett måste jag kolla vad som är fel, om det ska bytas ngt etc. Det ser ut som det skruvats broms på bilen innan den kom i min ägo, pirat klossar osv.
Det verkar vara en del meckande alltså, ur med en stol för att komma åt?

a128
2013-06-09, 15:17
Om man häktar av viren från handbomshävarmen på oket går den då tillbaka med egen kraft ?

Larsevert
2013-06-09, 16:17
Om man häktar av viren från handbomshävarmen på oket går den då tillbaka med egen kraft ?

Ja, men den fria rörelsen på viren räcker inte. Häktade av den nu tills vidare.