handdator

Visa fullständig version : Läcker olja från växellåda på en Golf MK3 GTI 16V



Anorpha
2013-06-04, 21:05
För några månader sedan började växellådan läcka väldigt mycket olja(2 liter på under en timme), och detta medförde att lådan började låta väldigt konstigt då den gått varm och lagren mest troligt skurit, läckage kom från insidan av sprängkåpan så jag förmodade att det var tätningsringen runt ingående axel som läckt.

Kort och gott jag bestämde mig för att byta låda helt, köpte en 02A växellåda som suttit i en Passat VR6 och en låda från en Golf MK3 VR6 för 500kr för båda två, glad och nöjd åker jag tillbaka till bilen och skruvar lös gamla låda och byter lite tätningar på nya lådan när jag till min FASA upptäcker att lådorna inte alls är likadana, dom är exakt likadana på alla mått FÖRUTOM bult mönstret i sprängkåpan så dom nya lådorna inte passar i GTI 16V sitter en CDA låda och i Passat VR6 och Golf VR6 sitter det CCM låda, tänkte då att man kunde ta innehåller från en annan låda och flytta över då dom är likadana i övrigt när jag upptäcker vars lådan egentligen läckt och det är inte tätningsringen runt ingående axel utan ett håll i själva sprängkåpan!!!

Här kommer bilder, hur detta hål har uppstått är för mig ett mirakel men skulle gissa att det antingen kommit in något innanför sprängkåpan eller att något slagit ut inifrån lådan.

2310
2311

Detta har medfört att svänghjulet, lamellen och tryckplattan blivit dränkt i olja,
Jag har rengjort svänghjulet samt tryckplattan med Bräkleen dessa ser väldigt fina ut och inte alls nötta, dock är lamellen svart som natten och dryper full av olja, den är ungefär hälften så tjock som en ny lamell.

Så jag har köpt ny begagnad växellåda från bilddelsabasen som jag har varit väldigt noga med att konstrollera att jag fått rätt sorts låda.
Har även köpt ny lamell samt nya axeltätningar och nytt urtrampningslager, här står jag nu och imorgon kommer äventyret med att skruva ditt nya lådan, jag hoppas på bra väder då jag kommer stå ute och skruva i den nya lådan på bilen :)

Bara en lite underhållande historia om min Golf MK3 GTI 16V med ABF motor som gått hela 12 000 mil och är från -93 så det är värt att lägga lite pengar på denna bil då den knappt fått motionera i sitt liv.

J.L
2013-06-04, 23:45
Surt, hoppas på väder för din del då!
Färdig till bugrun då ju!

Junfors
2013-06-05, 21:43
Ja det är ju en bil värd att lägga lite jobb på, synd du fick handlat på dig saker som inte passar men man lär ju sig av sina misstag :)

Något är ju löst i lådan då du fått ett sådan hål, kan ju vara ett lager som tappat ut en kula eller liknande.

polomannen
2013-06-05, 23:09
Det är nitarna i diffen som har släppt och slagit håll.

Anorpha
2013-06-07, 21:14
Gick bra att sätta i nya lådan efter mycket slit att få den på plats innan man kunde skruva fast den, slutade med att jag låg på rygg och tryckte upp och in lådan för hand utan domkraft :P

Nu rullar bilen igen, hoppas bara på en bra besiktning då den ståt sen i februari, har motionerat den lite grann för att nöta bort rost från bromsar och dyl.

Det var något inifrån lådan som slagit sönder, när man snurrar på drivaxlarna så är det något som åker förbi där inne och är uppenbart boven i dramat, jag har dock inte haft möjlighet att öppna och kontrollera vad det är som lossnat men något som sitter i diffen är det som glidit ut en bit.