handdator

Visa fullständig version : Ryckningar hos Seat Toledo



Sigridur
2013-06-04, 21:20
Hej!
Jag är ny här och skulle vilja ha hjälp med ett problem hos min Seat toledo 1.9 TDi -98 (90hk)

När det blir sommar och varmt så börjar den rycka,. Vintertid rullar den som den pärla den är men när värmen kommer så börjar det.
Oftast är det på långkörning men det är olika mycket och inte speciellt regelbundet. Det känns i gaspedalen, det känns som om bilen vill stanna, hela den rycker till, eller hackar.
VW Verkstaden har haft bilen inne flera gånger sedan detta började men de hittar inget fel. Det svåra är att det går inte att framkalla fenomenet.
Är detta något som någon känner igen?
Jag vore mycket tacksam för tips

J.L
2013-06-05, 00:28
Hej och välkommen!

Skulle du beskriva ryckningarna som kraftiga eller bara irriterande?

Min första tanke säger tändkablar.
Tändspole & bränslefilter ligger näst på tur, vet du när detta är åtgärdat/bytt senast?

Mvh

Henrik.M
2013-06-05, 09:22
Hej och välkommen!

Skulle du beskriva ryckningarna som kraftiga eller bara irriterande?

Min första tanke säger tändkablar.
Tändspole & bränslefilter ligger näst på tur, vet du när detta är åtgärdat/bytt senast?

Mvh

Tändspole och tändkablar kan nog uteslutas på en TDI. :)

Skrivet på forumspringaren.

J.L
2013-06-05, 10:34
Hoppla. Sorry

Sigridur
2013-06-05, 22:22
Tack att du tänkte till i alla fall :)
Ryckningarna är mer än irriterande, någon gång har vi varit oroliga för att bilen skulle stanna helt men det är så pass snabba ryck att det finns ingen anledning att parkera, två tre ryck och så rullar den på som om ingenting hänt. Det är heller inte så mycket att den saktar farten. Maken har fått för sig att om han gasar hårdare så går det över men jag har inte testat det speciellt, jag tycker det går över av sig självt.
Verkstaden har bytt och testat att byta det mesta som oljefilter, ärg ventil, luftmätnig och en del kablar som var i dåligt skick men ingen skillnad och jag måste påpeka att detta är endast sommartid!

Får jag hoppas på flera förslag från er kunniga där ute?



Hej och välkommen!

Skulle du beskriva ryckningarna som kraftiga eller bara irriterande?

Min första tanke säger tändkablar.
Tändspole & bränslefilter ligger näst på tur, vet du när detta är åtgärdat/bytt senast?

Mvh

larra
2013-06-07, 12:39
Testa bytt diesel filtret

mvh

Sigridur
2013-06-09, 22:01
Ryckningarna har hållit på ett antal år så jag kommer inte håg allt som är gjort men jag är rätt säker på att de har provat byta bränslefiltret,,,, är det samma som dieselfiltret?
Nu i helgen har vi åkt 28 mil till sommarstugan och ingen ryckning men när vi var nästan hemma igen så kom det en. Det känns som att bilen stannar till fast den fortsätter....
Bilen är servad enligt program för inte så länge sedan, det var det här året.
Några fler förslag?
Jag hoppas det :)

polomannen
2013-06-14, 06:52
Dåliga spridare...

Sigridur
2013-06-18, 00:30
Tack för det svaret. Jag har ringt verkstaden och bett dem kolla vad de har gjort under åren. Han jag talade med kunde inte se att spridarna var bytta.
Jag ska höra mer i veckan.

Sigridur
2013-06-27, 23:02
Hej igen!
Jag var på verkstaden och kollade om de bytt spridare. Det hade de inte gjort men när jag kollade vad det skulle kosta så var det en aning dyrt..... 2000/x3 + 4000 för den fjärde spridaren. Sedan tillkommer väl arbetskostnaden.
Killen på verkstan rekommenderade mig att hälla i ett rensmedel som jag köpte på Mekonomen. Vi hällde i detta innan vi for till stugan 30 mil. Bilen hade ryckkänningar på vägen ner. Nu i veckan berättar maken att den har ryckt ordentligt en av dagarna och i dag var det lite också.
Vad tror ni, är det någon mening att köpa en till flaska och hälla i? Vi tänkte att kanske medlet gör att smuts lossnar nu och att det är därför som den rycker mer än tidigare.
Ska vi fortsätta med fler flaskor eller ska en räcka?
Tacksam för svar