handdator

Visa fullständig version : Uppdatera "programvaran" i samband med service?



jimZon
2013-06-03, 13:31
Volkswagen har "kört hårt" ett tag i sin radioreklam (nu även Volvo) om att det endast är dom som kan uppdatera programvaran i bilen. I reklamen får de att låta som om detta är det bästa som hänt någonsin för din bil. ("kör du runt i version 1.0 eller 7.0?")

Men nu undrar jag i fall det finns något direkt belägg för detta? När jag lämnade in min på 3.000-milaservice så fanns det ingen mjukvara tillgänglig och nu när jag lämnade in den på 6000-mila så hade knappt servicehandläggaren hört talas om detta.

Är det någon här inne som kan klargöra detta mer i detalj?

Sn00k
2013-06-03, 13:58
programvaran revideras löpande.. iaf för motorstyrningen, kända brister fixas till och kurvor i mappningen finslipas.

det kan röra sig om småfel som tex att en bil dippar ett par hundra varv på tomgång när den stått i nån minut, endast när den är halv-varm.. å dylikt.. oftast små finslipningar av programmet.

ibland kan det röra sig om att originalprogrammet slår ut en felkod med jämna mellanrum pga felaktigt satta intervall.. som sedan korrigeras och man blir av med felkod + motorlampa efter uppdateringen av programvaran.
(flöden som överskrids/underskrids, tryck mm.. bosch-insprutningarna är oerhört sofistikerade och har diagnosvärden och kontrollparametrar för allt å lite till)


mer sällan så kan det röra sig om att en motor tex går för magert vid hög last.. i originalprogrammet från 2001.. som sedan åtgärdats till rev.2 år 2003 där detta problem hunnit blivit känt och åtgärdat.


dvs det är bara positivt med nyare program, det är YTTERST sällan utvecklingen av ett program går bakåt, så det är helt klart någonting som är BRA för en bil, och det är BRA att möjligheten finns =)

bosch-motorstyrningarna återfinns dock i väldigt många bilmärken idag och det är nog bara en tidsfråga innan alla erbjuder samma/lika service.


skall kanske tilläggas att det finns en hel massa annan programvara i bilen utöver motorstyrningen.. komfortelektronik, airbags, abs, 4wd, mm mm, som även denna revideras lite då och då.

jimZon
2013-06-03, 14:00
Tack för ett utförligt inlägg. Så man kan räkna med att programvaran bör uppgraderas i alla fall de första åren för att bilen ska fungera optimalt?

Sn00k
2013-06-03, 14:35
njae, revisionerna är nog lite tätare dom första åren, men det bör sägas att dessa program är ruskigt välutvecklade och testade under alla tänkbara förhållanden redan långt innan bilen kommer ut på marknaden =)

Premis
2013-06-03, 16:38
Man ändrar ingen SW i onödan om man säger så. Ändras något så får man anta att det är något som är rejält allvarligt eller något man ej hunnit få med till lanseringen. Det kostar mycket att ta fram uppdaterad mjukvara. En framtagen produkt är färdig så det är oftast igen som lägger ned en massa pengar på att tuna en motor som redan är släppt såvida den inte är lanserad med kända problem vilket inte alls är ovanligt på flong nya modeller (MK7an är nog inte "färdigutvecklad" förrän om ett år :p).