handdator

Visa fullständig version : Backljus Golf Cab Mk1 -91



Saneringa
2013-06-02, 18:49
Har börjat pyssla lite med den nyinköpta cabben nu och det jag upptäckt som inte fungerar är backljusen.

Har bytt till nya glödlampor och även kommit fram till att det ska vara säkring 15 framme under instrumentpanelen som går till backljusen. Säkringen är även den hel.

Är det rätt säkring, eller är jag fel ute??

Finns det något relä som styr backljusen??

Något annat som kan spöka och som jag ska kolla på??

Har sökt här på forumet men inte hittat någon tråd om samma ämne så är detta en dubbelpost ber jag om ursäkt.

Kan inte så mycket om Golfarna och ännu mindre om bilelektronik så all hjälp är tacksamt!!!

Valkyr
2013-06-02, 18:57
Växellägesgivare? Kan det heta så? Eller möjligen backväxelgivare? Som känner av att du har backen i. Ingen expert direkt, men det "brukar" fela. Om inget av tidigare nämnda saker är fel, dvs. säkringar eller lampor.

Henrik.M
2013-06-02, 18:57
Uppe på växellådan en bit ifrån där hastighetstarvajern går in i lådan har du en kontakt.
På denna kontakt sitter 2 kablar , det är backljus kontakten och kablarna är till backljuset.
Bygla ihop dom 2 kablarna med varandra och vrid igång tändningen , lyser backljuset då är det kontakten som är trasig.

Skrivet på forumspringaren.

Saneringa
2013-06-02, 22:23
Tack för dom svaren, ska kika på den mojängen när jag gör service på bilen i mitten veckan.

Återkommer med resultatet av felsökningen så får vi se om det löste sig eller om jag behöver mer hjälp!

Saneringa
2013-06-12, 20:57
Så där, nu är bilen servad och då passade jag på att ta loss kontakten och byglade ihop kablarna och mycket riktigt lyste backljusen som dom skulle och därmed förefaller problemet löst så i morgon skall en ny backljuskontakt inhandlas.

Tack för hjälpen!