handdator

Visa fullständig version : Öppet filter till Golf R



R-Tech
2013-06-02, 16:39
Är på jakt efter ett öppet luftfilter (helst torr filter) till min Golf R. Någon som kan rekommendera något märke och var kan man köpa det?

R-Tech
2013-06-04, 23:53
Är på jakt efter ett öppet luftfilter (helst torr filter) till min Golf R. Någon som kan rekommendera något märke och var kan man köpa det?

Ingen? :confused:

sgt_nelson
2013-06-05, 07:05
Här finns massor:

http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Golf_VI--2.0T/Engine/Intake/2
http://www.awesomegti.com/
www.stertman.com
www.venommotorsport.com

Lite att börja med iaf :)

R-Tech
2013-06-07, 05:48
Ja där fanns det än del. Jag funderar på om man ska ha ett torrt luftfilter ( ett som man inte behöver smörja in med olja ) har hört att Golf har en ganska känslig luftmassemätare. Tittade på BSR, och dom hade luftfilter med det var ju bara "blöta filter". Någon som kör med ett "torrt" öppet luftfilter?

larra
2013-06-11, 08:06
Köpte luftfilter på bsr sket i oljan, filtret va torrt när jag fick det förvisso va det till en golf 4 gti

Premis
2013-06-11, 08:16
Ja där fanns det än del. Jag funderar på om man ska ha ett torrt luftfilter ( ett som man inte behöver smörja in med olja ) har hört att Golf har en ganska känslig luftmassemätare. Tittade på BSR, och dom hade luftfilter med det var ju bara "blöta filter". Någon som kör med ett "torrt" öppet luftfilter?

Tja det beror väl på vad man har för krav. Är det bara luftmassemätaren man är orolig för, eller har man någon tanke om luftfiltrets funktion i stort? Är man inte orolig för att suga in skit i motorn så kan man ju lika gärna skippa filtret helt.

gorano
2013-06-11, 10:09
Ja där fanns det än del. Jag funderar på om man ska ha ett torrt luftfilter ( ett som man inte behöver smörja in med olja ) har hört att Golf har en ganska känslig luftmassemätare. Tittade på BSR, och dom hade luftfilter med det var ju bara "blöta filter". Någon som kör med ett "torrt" öppet luftfilter?

Oavsett om man kör med torrt eller blött filter så ska man göra rent o olja in dem med jämna mellanrum.
Fast med olika slags olja förstås. Jag kör med bsr torrt filter och gör rent och oljar om filtert i samband med varje motorolje-byte.

R-Tech
2013-06-11, 10:52
Mmm det förstås, men fan det är ju inte direkt "billiga" filter. Jag vet att jag köpte öppna filter till min Skyline GTR från Blitz. Då var det bara ett finmaskigt nät som va själva filtret. Kanske inte det mest effektivaste filtret i avseende att ta bort damm. Men "hej vad det gick" :P

soyd
2013-06-11, 13:47
Kan du få tag på ett: VWR Cold-Air Intake System 2.0 TFSI R (http://www.volkswagenracing.co.uk/parts/vwr-cold-air-intake-system-2-0-r/) så kör på det riktigt fint avstämt system. Tillverkas av ITG (http://www.itgairfilters.com/) och framtaget i ett samarbete mellan APR (http://www.goapr.com/products/intake_vwr_20t_fsi_trans.html) och Volkswagen Racing (http://www.volkswagenracing.co.uk/parts/vwr-cold-air-intake-system-2-0-r/)

Här har du det på en Golf R:

http://www.youtube.com/watch?v=0rMC7ZBchN8&list

/mvh soyd

R-Tech
2013-06-12, 16:18
Kan du få tag på ett: VWR Cold-Air Intake System 2.0 TFSI R (http://www.volkswagenracing.co.uk/parts/vwr-cold-air-intake-system-2-0-r/) så kör på det riktigt fint avstämt system. Tillverkas av ITG (http://www.itgairfilters.com/) och framtaget i ett samarbete mellan APR (http://www.goapr.com/products/intake_vwr_20t_fsi_trans.html) och Volkswagen Racing (http://www.volkswagenracing.co.uk/parts/vwr-cold-air-intake-system-2-0-r/)

Här har du det på en Golf R:

http://www.youtube.com/watch?v=0rMC7ZBchN8&list

/mvh soyd

Mycket tänkvärt! Tack så mycket :) Men det verkar som att om man köper öppet luftfilter till en R, så måste man ta bort motorkåpan? Är det för att kåpan hänger ihop med befintlig kanalisation till insuget?

Haugeman
2013-06-12, 16:45
Luftfiltret sitter original i motorkåpan. Så man tar bort / moddar kåpan för att få plats till insugsröret till nya luftfiltret.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R-Tech
2013-06-13, 20:56
Trist att det inte ska vara så "rakt på". Men men, man får väll köpa en motorkåpa också, ytligare 2000kr?

anri52
2013-06-13, 21:10
De flesta kör utan org motorkåpa när eftermarknads insug monteras... annars kan man göra som Soyd http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14433-VW-Golf-GTI-Edition-30-(No-18)-APR-Brembo-Racing-Volkswagen-Racing/page6 snyggare motorrum är svårt att hitta :)

[

Mickeelfstedt
2013-06-14, 16:40
Ser ut som mitt nästan... Fast med neuspeed-rör och k&n filter med påse... :-)

Mr_Big
2013-06-16, 12:27
Innan ni bestämmer er att köpa ett nytt insug så läs denna 41-sidiga tråd:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5860772-Aftermarket-Intakes-and-Fuel-Trim-Issues

Ni som inte orkar läsa kan det meddelas att många insug kan ge problem. Dock verkar det som EVOMS insug verkar vara skonat från dessa problem.

anri52
2013-06-16, 14:19
Jätte bra att du tog upp detta Mr_Big!!

Problemet när luft bränsleblandning inte håller sig inom ramarna -10% till + 10% är garanterat nätet som sitter i org kåpan
Hade själv org kåpan MEN med borttaget nät och fick värden på + 11-12%, provade att sätta tillbaks nätet vips så va A/F
värdet nere på + 2,7% Personligen förstår jag inte varför man trycker dit eftermarknads insug, har gjort loggar på
Serkans förre detta Giac Extreme Gti 30 edition Loba 380 med 3" eftermarknadsinsug, skillnaden mellan Org kåpan med
K&N insattsfilter (Min förra gti pirelli) och Gti Edition är obefintligt luftflödet in till turbon var i stort sett lika.
Kontentan av det hela är att org kåpan och ett bra filter duger mer än väl för 300-400 hk

anri52
2013-06-16, 14:36
Vill också tillägga att alla som kör med eftermarknads insug borde kolla vad A/F ligger på för värden, felkod får man vid +- 25%
men ligger man och harvar på +- 12-15% så märker man ju inget. Ecun klarar att korrigera en hel del men man bör ligga inom +- 10%
optimalt +- 5%

AndreasE
2013-06-17, 00:05
Vill också tillägga att alla som kör med eftermarknads insug borde kolla vad A/F ligger på för värden, felkod får man vid +- 25%
men ligger man och harvar på +- 12-15% så märker man ju inget. Ecun klarar att korrigera en hel del men man bör ligga inom +- 10%
optimalt +- 5%

Var i vag-com hittar man hur mycket den korrigerar?
Vet var jag hittar A/F värde, men vore snutt att få ut i %. Kommer inte ihåg att jag sett detta.

Mr_Big
2013-06-17, 07:06
anri52 du kanske också kan tala om var vi i Vag-Com vi kan mäta luftflödet? Så kan vi som har möjlighet mäta och se vad vi får för värde?
Vore väldigt intressant om alla skriver sina värden här så kan vi jämföra olika insug?

anri52
2013-06-17, 16:15
Var i vag-com hittar man hur mycket den korrigerar?
Vet var jag hittar A/F värde, men vore snutt att få ut i %. Kommer inte ihåg att jag sett detta.

Hej!!

Block 32 så får du reda på fueltrim i %. Första kolumnen är adaption på tomgång å andra på körning.

anri52
2013-06-17, 16:42
anri52 du kanske också kan tala om var vi i Vag-Com vi kan mäta luftflödet? Så kan vi som har möjlighet mäta och se vad vi får för värde?
Vore väldigt intressant om alla skriver sina värden här så kan vi jämföra olika insug?

Block 002 brukar vi kolla för att se hur mycket luft som passerar LMMen, för ett rättvist resultat så bör bilarna ha samma slags trim
där den ena kör med eftermarknads insug å den andra med org kåpan. som referens så hade jag 289 g/s som max vid fullgas
medans Serkan Gti 30 edi Giac Extreme hade 291 g/s vilket motsvarar ca 350 hk.

En Golf Gti på 150 hk har ca 120 g/s, en Golf R org bör ligga på 200-230 g/s

Mr_Big
2013-06-17, 17:41
Block 002 brukar vi kolla för att se hur mycket luft som passerar LMMen, för ett rättvist resultat så bör bilarna ha samma slags trim
där den ena kör med eftermarknads insug å den andra med org kåpan. som referens så hade jag 289 g/s som max vid fullgas
medans Serkan Gti 30 edi Giac Extreme hade 291 g/s vilket motsvarar ca 350 hk.

En Golf Gti på 150 hk har ca 120 g/s, en Golf R org bör ligga på 200-230 g/s

Så jag borde se en ökning om jag t.ex testar min bil med originalinsug och sen med t.ex K&N insatsfilter?

anri52
2013-06-17, 20:13
Så jag borde se en ökning om jag t.ex testar min bil med originalinsug och sen med t.ex K&N insatsfilter?

Har inte testat att logga Org filter vs K&N filter men tror personligen att de inte skiljer mycket p.g.a filtrets storlek (som är stort)
Dock skulle det va kul och få fakta på det!

Det bästa enligt mig är valfritt filter i org kåpan med http://www.goapr.com/products/intake_carbonio_20tfsi.html
Flödesmässigt kommer det inte skilja mycket med detta carbonio jämfört med eftermarknadsinsug som kräver att org kåpan
ska bort dessutom lär inte A/F värdena strula som det kan göra på vissa insug.Men som sagt skulle va intressant och få
fakta på flöden från olika insug. :)

Mr_Big
2013-06-18, 12:06
Jag köpte ett K&N filter 33-2888 (insatsfilter) och tänkte jämföra detta mot original. Jag förvänar mig ingen skillnad men det vore intressant att veta.

Ingen annan med öppet luftfilter som kan kolla luftflödet, block 002 i Vag-com, och posta här?

Särås
2013-06-18, 12:45
Rian: En fundering bara, hur är det när LMM är skalad för 3" LMM och inte 2,5"? ;)

Sn00k
2013-06-18, 12:46
..dessutom lär inte A/F värdena strula som det kan göra på vissa insug.

Det finns en korrigeringsmapp i motorstyrningen som just avser utformningen av insugs-snorkeln från filter via LMM till turbo.(KFKHFM heter den i me7, bör heta liknande i med9.1 eller vad som nu används..)

byter man filter och anpassar denna mapp så kan man säkerligen se både en liten flödesökning + att korttids-lambdakorrigeringen("A/F värdena") håller sig inom +- 0.5%.

med det sagt så är jag en stor förespråkare för originalfilter, då dessa flödar fullt tillräckligt till dom allra flesta byggen, och renar luften ruskigt bra jämfört med många eftermarknadsfilter.
det finns även några vettiga bomullsfilter som ligger på liknande renings-nivåer och är relativt servicefria.. i stil med green cotton mfl.

anri52
2013-06-18, 17:32
Jag köpte ett K&N filter 33-2888 (insatsfilter) och tänkte jämföra detta mot original. Jag förvänar mig ingen skillnad men det vore intressant att veta.

Ingen annan med öppet luftfilter som kan kolla luftflödet, block 002 i Vag-com, och posta här?

Personligen tror jag inte filtret har så stor betydelse (insatsfilter) när det gäller flöde, det man borde kolla upp enligt mig
är själva delen där insugsluften sugs in, det mesta av uteluften går ju rakt in i motorrummet. Apr carbon intake verkar va
en bra lösning på problemet

anri52
2013-06-18, 17:47
Rian: En fundering bara, hur är det när LMM är skalad för 3" LMM och inte 2,5"? ;)

Frågan är behöver LMM va skalad till 3" på en Golf R.

Mr_Big
2013-06-18, 17:53
Personligen tror jag inte filtret har så stor betydelse (insatsfilter) när det gäller flöde, det man borde kolla upp enligt mig
är själva delen där insugsluften sugs in, det mesta av uteluften går ju rakt in i motorrummet. Apr carbon intake verkar va
en bra lösning på problemet

Borde finnas någon här med Carbonio och Vag-com?

anri52
2013-06-18, 18:07
Det finns en korrigeringsmapp i motorstyrningen som just avser utformningen av insugs-snorkeln från filter via LMM till turbo.(KFKHFM heter den i me7, bör heta liknande i med9.1 eller vad som nu används..)

byter man filter och anpassar denna mapp så kan man säkerligen se både en liten flödesökning + att korttids-lambdakorrigeringen("A/F värdena") håller sig inom +- 0.5%.

med det sagt så är jag en stor förespråkare för originalfilter, då dessa flödar fullt tillräckligt till dom allra flesta byggen, och renar luften ruskigt bra jämfört med många eftermarknadsfilter.
det finns även några vettiga bomullsfilter som ligger på liknande renings-nivåer och är relativt servicefria.. i stil med green cotton mfl.

Håller med till fullo, med de effekt nivåer vi snackar om så duger org kåpa och filter mer än väl.

anri52
2013-06-18, 18:17
Borde finnas någon här med Carbonio och Vag-com?

Jobbar inom vent branchen så jag lämnade in en skiss(plåtverkstad) på något liknande som (carbonio). Med den carbonio liknande intaket i plåt går all luft in i kåpan och flödet jag fick var 289 g/s med Apr trimmet.

Sn00k
2013-06-19, 00:24
på 98-soppa kan du göra en liten "rough guesstimate" va gäller effekt när det gäller motronicarna.. såvida inte något offset är specat på MAF:en, vilket ibland är fallet.

dela luftflödet(g/s) med 0.8..

dvs 289 / 0.8 = 361.25hk, detta räcker luftmängden till, med lagom kompression och anpassad tändkurva.. förvånandsvärt nära sanningen har det visat sig i flera fall.

mappade exempelvis en Polo GTI 1.8t -06 idag.. maximala luftflödet blev 163.5 g/s vid 5800rpm, vilket ger 204,4hk.. som låter mycket rimligt.
original gav den 146.6hk enligt samma metod.

loggar man tillräckligt snabbt, direkt ur ramen, så kan man plotta både effekt och vridkurva mha LMM:en.. mycket smidigt att göra före och efter en mappning.

Mr_Big
2013-06-19, 06:05
När ska luftflödet mätas för att vara optimalt? Stillastående eller rullande på väg i viss växel?

anri52
2013-06-19, 16:01
När ska luftflödet mätas för att vara optimalt? Stillastående eller rullande på väg i viss växel?

Kör på 3ans eller 4ans vx och varva ur så blir det nog bra, skriv gärna ner resultatet vore kul att veta.

Mr_Big
2013-06-22, 20:11
Jag testade att logga Intake Air Mass på Block 003-2 med originalfiltret och körde några repor med fullgas. Som mest fick jag 239.86g/s.

Om man nu följer sn00ks anvisningar och tar 239.86g/s delat på 0.8 = 299.825hk. (Avrundat 240g/s delat på 0,8 = 300hk.) Det stämmer rätt bra med min Golf R som har steg 1.

Jag ska byta ut originalfiltret mot K&N insatsfilter och testa igen så snart jag har möjlighet. Jag skriver resultaten här.

Om fler vill göra detta men är lite osäkra på hur så kanske denna kan vara till hjälp:
http://www.goapr.com/support/datalogging.php

Mr_Big
2013-06-22, 21:37
Såg nu att jag loggat på block 003-2 och inte 002-4. Förstnämda rekommenderar APR att man loggar, sistnämda rekomenderade ni. Är det någon skillnad?
Båda är Intake Air Mass.

anri52
2013-06-26, 13:04
Såg nu att jag loggat på block 003-2 och inte 002-4. Förstnämda rekommenderar APR att man loggar, sistnämda rekomenderade ni. Är det någon skillnad?
Båda är Intake Air Mass.

Spelar ingen roll ,

Mr_Big
2013-06-29, 22:05
Jag installerade K&N insatsfiltret idag. Loggade Intake Air Mass och värdena var nästan exakt dom samma.
Tror jag fick 239.63 om inte minnet sviker mig. (Loggen är på en annan dator.)
Skillnaden mellan original 239.86g/s och K&N 239.63g/s är försumbart.

Jag kände ingen skillnad på filterna under färd men upplevde som att jag hörde turbon bättre med K&N. Vet inte om det är inbillning eller inte.

I övrigt så kan jag berätta att kvalitén på K&N filtret kändes sådär. Nätet och materialet som luften går igenom kändes gediget och bra men gummit/plasten runt omkring var sämre. En del lösa tunna gummi/plast bitar från gjutningen var kvar som jag blev tvungen att ta bort innan installationen. Man kan nog lika gärna köra med originalfilter tycker jag.

Tänkte testa med ett EVOMS filter också och logga det. Förväntar mig en ökning Intake Air Mass pga andra personer som testat detta. Men man vet aldrig. Postar resultaten här.

Vore kul om fler loggade sina trimmade bilar både med och utan eftermarknadsinsug?

Mr_Big
2013-07-29, 17:01
Jag installerade K&N insatsfiltret idag. Loggade Intake Air Mass och värdena var nästan exakt dom samma.
Tror jag fick 239.63 om inte minnet sviker mig. (Loggen är på en annan dator.)
Skillnaden mellan original 239.86g/s och K&N 239.63g/s är försumbart.

Jag kände ingen skillnad på filterna under färd men upplevde som att jag hörde turbon bättre med K&N. Vet inte om det är inbillning eller inte.

I övrigt så kan jag berätta att kvalitén på K&N filtret kändes sådär. Nätet och materialet som luften går igenom kändes gediget och bra men gummit/plasten runt omkring var sämre. En del lösa tunna gummi/plast bitar från gjutningen var kvar som jag blev tvungen att ta bort innan installationen. Man kan nog lika gärna köra med originalfilter tycker jag.

Tänkte testa med ett EVOMS filter också och logga det. Förväntar mig en ökning Intake Air Mass pga andra personer som testat detta. Men man vet aldrig. Postar resultaten här.

Vore kul om fler loggade sina trimmade bilar både med och utan eftermarknadsinsug?

Jag installerade ett Evoms insug idag. Loggade och fick 250,67g/s vilket blir cirka 313hk. En ökning på 13hk. Inte illa.