handdator

Visa fullständig version : Trasig AC? Passat 3C



johan m3
2013-06-02, 15:50
Hej,
AC:n kyler inte längre i min Passat -06. Skumma är att VAGCOM inte indikerar några felkoder, kompressorn går fint och jag har 8.0 bars tryck i systemet. Någon som upplevt liknande? Kan det vara någon ventil som inte öppnar eller vad?
Börjar bli olidligt i att sitta i köer utan kyla...

/Johan

Sciroccogtx16v
2013-06-05, 12:13
Kolla efter tryckreduceringen om röret är kallt. I så fall funkar själva AC delen. Om kompressorn går borde systemet funka, utan tryck så går inte kompressorn.

Till våra kloka VAG meckar, finns det nått luftspäll som kan hänga sig så att kall luften inte kommer in i kupen?

Fredrik

VWGolIV
2013-06-05, 12:59
Var och provkörde en Passat av 06ans modell, där var exakt samma fel.
Fullt med kylmedel, kompressorn gick fint och endast varm luft fick vi fram.

johan m3
2013-06-05, 19:59
Testade lite idag..

Drar jag på värmen till HI så blir det varmt, så långt bra. Drar jag ner till LOW, så låter det som om någon form av spjäll eller något rör sig.

Motorn var förstås väldigt varm när jag skulle känna på rören som leder in mot torpedväggen, så det var lite svårt att avgöra om det verkligen var kalla rör. Lite osäker på det faktiskt.

Något händer också om jag trycker på ECON-knappen. Låter även då som om ett spjäll rör sig, men blir ingen skillnad i temp.

Som sagt, kompressorn går, 8 bar i systemet, inga larm. Allt detta vi VAGCOM.

Dock finns det något larm ang. breakbooster och vacum...finns det något samband, då jag tycker mig ha läst mig till att även klimatanläggningen nyttjar något av vacumet?

/Johan

johan m3
2013-06-07, 17:09
Lämnar bilen till lokala meken på måndag. Provtryckning med spårmedel och ny R134 för 900.- Känns taget..

/Johan

Caddy1988
2013-06-08, 09:34
har ni automatisk klimatkontroll? Alltså inte bara AC knapp. Ett tips är att kolla tempgivaren som finns inne i kupen, dessa brukar vara utrustade med en liten fläkt, som suger kupèluften igenom givaren, för att den ska känna av temperaturen i kupèn.
Dessa fläktar brukar sätta igen av damm och annat skräp, leta reda på givaren, och rengör den, med tryckluft eller något lämpligt (blås försiktigt) Har fixat många ac och värmeproblem på detta sätt, dock inte på VW

Går kompressorn finns det köldmedia, i alla fall tillräckligt för att gå, men 8 bar tyckte jag lät lågt de borde gå på ca 10-12 bar på högtryckssidan.

johan m3
2013-06-09, 09:21
Ok, vet någon var den fläkten/luftintaget sitter på en 3C?

/JOhan

johan m3
2013-06-11, 13:04
Case closed. Fanns bara 135g kvar av 600g gas. systemet provtryckt i 1h, inget läckage. Sannolikt har gasen lämnat naturligt under bilens 7 år. Nu påfylld med gas samt spårmedel för säkerhets skull.

/Johan