handdator

Visa fullständig version : Spjällägesgivare 2E?



Teedee
2013-06-01, 12:34
Hej!

Underligt första inlägg kan tyckas, men jag var faktiskt medlem för sisådär 12 år sedan också, då åkte jag -78 GTi. Reggade mig igen nu eftersom jag har lite bekymmer med den Passat 2,0 -94 som för närvarande transporterar familjens rumpor kring närområdet.

Symptomen är som följer: Den går SJUKT fett, svartrök på tomgång, sotflagor på marken. Gasar man till och släpper så skenar den upp till 3-4000 rpm och stannar där, vilket är jävligt jobbigt att förklara när man kommer hem mitt i natten.. Enda sättet att sänka varvet då är att lägga i en växel och smyga upp kopplingen. Om man låter den gå på tomgång så surar den efter ett tag ner sig och dör.

Jag väljer att tro att det är spjällägesgivaren det är fel på, den klickar inte när man vrider på spjället. Luftfilter och allt i tändningsväg är nytt. Går det att mäta upp den givaren? Hur ska den bete sig? Är det någon i dalarna som har en liggande som man kan få köpa nu i helgen? (besiktning i veckan, tror inte de blir så impade av HC-värdet).

schüberg
2013-06-03, 07:24
Hej.
Är det en 2E (-09/94) eller en ADY (10/94-) motor?
På 2E är det Digifant och på ADY är det Simos-insprutning, de skiljer sig en hel del.
Men det du bör börja med innan något annat är att ta felkoder på bilen.
OBD-kontakten sitter bakom det lilla runda "gallret" snett nedanför, under varvräknaren.
Be någon vänlig själ att läsa ut koderna då det kan vara fel på en massa saker med de symptom du beskriver.
Blir dyrt att byta komponenter i blindo, men några klassiker finns ju, tex tempgivaren (G62) eller lambdasonden.
Mer långsökt är ju fel bränsletryck, Luftmassemätare (beroende på vilket sprut), tempgivare för insugsluft, spjälllägesgivare som sagt.
Listan kan göras läskigt lång..... :-)
Mvh Schüberg

Sn00k
2013-06-03, 12:41
bilen är en -94 och då kanske den inte har OBD-uttag.. bara en tanke..

komplex fel-bild..

spjällhuset är styrt med wire.. och om du gasar upp och släpper så ska spjället stängas direkt = varven kan inte ligga kvar, det finns helt enkelt inte luftmängd till det, såvida den inte drar tjuvluft någonstans.
så VART får den luften ifrån, DET bör du undersöka.

antingen så kärvar spjället, och lägesgivaren är spök.. isf testa med ett annat spjäll.

annars är tomgångs-motorn också en sån där typisk bov som kan spricka i membranet och släppa igenom luft till insidan av spjället och få varven att hänga kvar/skena.

kolla över alla slangar som leder till insuget bakom spjället.. den till bromsservon mfl så att dom är hela å täta.



ang. att den går "fett" så kan det bero på tjuvluften, OM den har en luftmasse-mätare, minns inte hur det ser ut på en 2E.
annars är det väldigt vanligt med tempgivaren samt lambdasond.(sonden är oftast den som kan se till att det svartryker)

har den map-sensor, så bör du kolla över vaccum-slangen/arna ifrån insuget/spjällhuset upp till databoxen.

en annan typisk digifant-relaterad felkälla när bilen börjar svartryka som den värsta diesel.. det är jordkablarna till databoxen.. det bör gå 2st till ventilkåpan/kylarstosen, kontrollera så att dessa är hela, sitter där och har bra kontakt.

ser allt detta bra ut, så kan det vara lambda-steget i databoxen som havererat och då helt bottnar ut lambdaregleringen = tok-fet blandning.. i detta läge är det boxbyte som gäller.

lycka till!