handdator

Visa fullständig version : Kopplingsras Gti 16v?



Wassergekühlt
2013-05-31, 21:17
Hej!

Nu har kopplingen på min 16v gått sönder för andra gången på två månader. Båda gångerna har jag helt tappat känslan i pedalen och den kopplar inte ur alls.
Förra gången bytade jag hela pakletet till sinterlamell, förstärkt tryckplatta, nytt urtrampningslager och ny trycktallrik. Har mätt upp tryckstången och måtten stämmer med dem som anges på www.brokevw.com och allt verkar rätt där.
Misstänker att tryckstången har gått igenom plattan precis som förra gången.

Är det någon som har varit med om något liknande eller har en förklaring på vad som går fel så är jag mycket tacksam för råd!

Mvh

Tobias

Lillen
2013-05-31, 21:37
Går tryckstången geom plattan betyder det att den ligger på hela tiden.
Annars skulle det aldrig nöta hål så fort.
Det är en gissning iaf.

Brukar snarare vara att tryckstången nötts ner och blir för kort i normala fall.

Henrik.M
2013-06-01, 06:34
Går tryckstången genom plattan så snabbt får jag en känsla av feljusterad koppling , dvs för hårt justerad kopplingsvajer.

Wassergekühlt
2013-06-01, 09:08
Tack för svaren! Det som är så konstigt lillen är att tryckstångens mått stämde med brokevw.
Kopplingsvajern har varit justerad precis så som det stod i min bentley manual, vet inte om deras angivelser brukar vara fel?

Mvh

Tobias

Henrik.M
2013-06-01, 09:43
Tack för svaren! Det som är så konstigt lillen är att tryckstångens mått stämde med brokevw.
Kopplingsvajern har varit justerad precis så som det stod i min bentley manual, vet inte om deras angivelser brukar vara fel?

Mvh

Tobias

Deras angivelser gäller original koppling och tryckplatta.
Stadigare tryckplatta och koppling kanske kräver andra mått alternativt en stadigare centrumplatta.
Bara en tanke. :)

kim_gulle
2013-06-01, 09:44
Det är möjligt att du har fått dit trycktallriken snett så att stången trycker på sidan av lite grann. Så hade det blivit på min 16v. Har du förresten klickat dit en liten klick fett? Det brukar alltid jag göra.

Wassergekühlt
2013-06-01, 19:24
Ja Henrik det är klart att det kan vara så, trycktallriken ingick i paketet jag köpte så den bör ju vara starkare...
Jag tyckte jag var löjligt noggrann när jag satte ihop grejjorna men kan självklart inte garantera att det inte är så Kim. Ja jag satte lite fett där tryckstången trycker.

Har testat idag att byta tryckstång och urtrampningslager, visade sig vara ett dåligt försök att slippa lyfta ur lådan igen :(