handdator

Visa fullständig version : Ej fungerande utetempgivare golf 5 -09...hjälp med felsökning....



kruse78
2013-05-29, 21:29
Hej!!
Föräldrarna köpte sig en golf 5 -09 för ca 1 månad sedan. och nu när det va varmt så tyckte dom att
ac kylde dåligt. det som jag märkte då va att utetempgivaren bara visar tre sträck i displayen,
o eftersom den är kass så funkar ju inte ac:n så bra.
så jag chansade o köpte en ny tempgivare men tyvärr fungerar den inte ändå.
så jag undrar om det är någon som har nåt tips på hur jag kan felsöka tempgivaren själv.
har kollat säkringar men hittar ingen....
har försökt lite lätt att följa kabeln med det va inte så lätt utan att demontera en massa saker.

Mvh Robin

a128
2013-05-29, 21:39
Troligen ska det vara en Brun/gul som går till 36:an på instrumenthuset samt en brun/blå som går till 33:an

instrummentet är lätt att plocka ur, lossa på listen nedaför huset , lossa på 2 st torxskruvar, pilla ur husset

kruse78
2013-05-29, 21:49
ja jag har för mig att det va dom färgerna......går dom alltså från givaren ända in i instrumentet utan något kontaktstycke
på vägen? vore ju bra om det fanns nåt kontaktstycke på vägen om man summrar kablarna, så man kan ta isär och utesluta en bit på kabeln om det är avbrott nån stans

a128
2013-05-29, 21:56
Enligt autodata så går dom raka vägen till huset

den blå/bruna delas även med givare för låg kylvätskenivå samt givare för låg spolvätskenivå

lossa på kontakstycket för låg kylväskenivå på behållaren och starta motorn då den ska vara just för det

man kan ju mäta mellan denna kontaktstycke och givaren för yttertempen

kruse78
2013-05-29, 22:14
oki kanon ska testa det.....då går alltså brun/gul endast till tempgivaren??men borde det inte då vara Brun/gul som går till 36:an på instrumenthuset som är kass eftersom jag inte får nåt felmeddelande på kyl/spol nivån?

a128
2013-05-29, 22:44
ja det kan vara den gul/bruna likaväl som den blå/bruna mellan kyl/spol och yttertempgivaren