handdator

Visa fullständig version : Krånglande elhandbroms Passat 3C



Junfors
2013-05-28, 23:39
Jag har lite problem med elhandbromsen på min Passat TDI kombi 3C -07 och det ena oket släpper inte alltid.
Det har pågått under många månader med lång tid mellan det krånglat men nu för någon vecka sen ville det inte släppa även om man testade några gånger.

Till slut gick motorn tillbaka med den gula lampa med bromsfel lyser och jag har inte använt handbromsen sen dess.

Vet att knappen kan krångla på Passaterna men kan det yttra sig på bara ett ok tro, dvs är det värt att testa byta knappen först innan men ger sig på bromsoket?

Bromsoken kan ju kosta uppåt 5 000:- styck men är det så att man kan byta bara elmotorn?
Är det bara på Volkswagen man kan köpa lös ställmotor eller finns det någon annanstans, letat men inte hittat det nämligen.

Någon som har några erfarenheter av krångel med elhandbromsen som inte är frysrelaterat.

polomannen
2013-05-29, 07:52
Hej Per.

Kolla upp art nummert på knappen har du den gammla modellen så måste du byta den till den nya.

Sen även kolla upp kontaktstyckerna på oket...har haft några där det har kommit in vatten i
Och ärjat sönder.

Junfors
2013-05-29, 08:05
Kontaktstycket har jag kollat och det var fintoch torrt, får kolla på knappen då.

Mk1
2013-05-29, 12:06
Jag fick byta ena ställmotorn på min i höstas. Dom finns numera som lös del hos VW. Tror att jag betalade runt 2800?
Såg senare att även mister auto hade kompletta ok med ställmotor billigare än vad bara motorn kostar hos VW.
http://www.mister-auto.se/sv/bromsok/trw-bhn961e_g78_a161BHN961E.html

Junfors
2013-05-29, 15:02
Hur ser man om det är ny eller gammal knapp?

Kimmo det var ett bra tips på reservdelssida jag inte sett förut, tack för den länken.

Junfors
2013-05-29, 22:00
Tog loss knappen idag och ringde till den lokala VW handlaren och klllade vilken knapp han rekommenderade och det var precis som i http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14970-Fel-p%E5-parkeringsbroms-passat-3C dvs den som slutar på C.

Beställt en sådan och ska hämta på fredag, vi får se vad det kan ge.

Golfbjörnen
2013-05-30, 17:57
Jag hade en 07'a Passat V6. Spökade på nästan samma vis som din. Fick byta knappen. Kan hoppas det löser sig med detta för dig.

/a.

Junfors
2013-06-05, 00:16
Tog ett tag att få ordning på detta då diagnosdatorn efter att läst felkoderna en första gång inte ville få kontakt med bilen igen, fick åkt en tur till VAG för att nolla koderna där och sen fick det bli att handla en bromsoksåterställare på biltema före att lösa det.

Det hjälpte alltså inte bara med knappen på min bil. provkörde ställmotorerna på bromsoken med 12v plus och då visade sig det att höger motor var död. Var en spricka i plasten på den så den har nog tagit in fukt länge så det var väl inte så konstigt den dött.

Ringde Bilab i Kungälv som vi har rabatt på reservdelar via GTi klubben och dom hade en ställmotor på hyllan som tur var, 3088kr kostar den ink moms exk rabatt som vi har ganska bra. Tack Bilab!

Hem och montera och återställa och allt fungerade som det skulle igen.

Bilen äntligen redo för BugRun!

J.L
2013-06-05, 00:48
Härligt! Gött det löste sig!

Junfors
2014-02-19, 22:35
Lite uppföljning på detta om folk söker och letar svar.

Det finns två olika ställmotorer till VW´s elhandbroms på Passaterna och dylikt. En med 6kantig axel in i bromsoket och en med tolvkantig.

Min Passat 3C -07 har såklart den sexkantiga som är ovanligast och likaledes kostar mest. Hos VAG kostade den enligt ovan men nu när den dog på andra sidan för ett tag sen e-bayade jag hem en ifrån tyskland för 2350kr in frakt.

Den tolvkantiga är billigare och man kan få tag på en pirat för 1600:- på laga.se eller billigare på e-bay.

Marcus
2014-02-20, 00:11
Bra info, tack.

farbror
2014-03-18, 01:33
Lite uppföljning på detta om folk söker och letar svar.

Det finns två olika ställmotorer till VW´s elhandbroms på Passaterna och dylikt. En med 6kantig axel in i bromsoket och en med tolvkantig.

Min Passat 3C -07 har såklart den sexkantiga som är ovanligast och likaledes kostar mest. Hos VAG kostade den enligt ovan men nu när den dog på andra sidan för ett tag sen e-bayade jag hem en ifrån tyskland för 2350kr in frakt.

Den tolvkantiga är billigare och man kan få tag på en pirat för 1600:- på laga.se eller billigare på e-bay.

Hej Per.

Just postat inlägg angående krånglande parkeringsbroms. Ebay låter intressant. Kan du berätta lite mer hur du sökte etc? Något enkelt sätt jag kan verifiera om jag har eller inte har sexkantig eller tolvkantig? Antar att jag har samma som du (Passat Variant TDI 140 -07).

Tack på förhand.

Lillen
2014-03-18, 01:55
Ta reda på artikelnummer och gör en sväng på Ebay.de.

Junfors
2014-03-18, 14:33
Hej Per.

Just postat inlägg angående krånglande parkeringsbroms. Ebay låter intressant. Kan du berätta lite mer hur du sökte etc? Något enkelt sätt jag kan verifiera om jag har eller inte har sexkantig eller tolvkantig? Antar att jag har samma som du (Passat Variant TDI 140 -07).

Tack på förhand.

VAG reservdelar ska kunna ge dig ett nummer annars upp med bilen och lossa ställmotorn och läs av numret på den, sitter med två skruvar men det är rekommenderat att köra tillbaka.okej till serviceavgift ned hjälp av en vagcom eller ställmotoråterställare från ex biltema innan du skruvar loss motorn.

Sen söker du på hela orginalnumret på ebay och är noga med att den heter exakt samma då det bara skiljer en bokstav mot den tolvkantig som finns mycket billigare att få tag på.

Jag valde att inte köpa ett piratok ifrån Misterauto pga originaloket är mycket bättre och det är mycket lättare att bara byta ställmotorn.

farbror
2014-03-18, 15:41
VAG reservdelar ska kunna ge dig ett nummer annars upp med bilen och lossa ställmotorn och läs av numret på den, sitter med två skruvar men det är rekommenderat att köra tillbaka.okej till serviceavgift ned hjälp av en vagcom eller ställmotoråterställare från ex biltema innan du skruvar loss motorn.

Sen söker du på hela orginalnumret på ebay och är noga med att den heter exakt samma då det bara skiljer en bokstav mot den tolvkantig som finns mycket billigare att få tag på.

Jag valde att inte köpa ett piratok ifrån Misterauto pga originaloket är mycket bättre och det är mycket lättare att bara byta ställmotorn.

Tjena. Jag antar att du skulle skriva "köra tillbaka till serviceläge".. :) Är det inte så att det, om motorn är död nu MÅSTE göras med en ställmotoråterställare? Han som hjälper mig (vi har smskontakt) hade nu beställt en motor för 1600:- Han säger att det står att den ska passa till min enligt regnr. Ringde för säkerhets skull till VW reservdelar som säger att det bara finns en variant av denna (tror mer på dig) och att artikelnumret hur som helst ska vara "3c0998281b".

Tack för svar..

Sn00k
2014-03-19, 00:29
Är det inte så att det, om motorn är död nu MÅSTE göras med en ställmotoråterställare?

när du lossat den döda motorn så kan du vrida tillbaka kolven i oket för hand med en torx/insex-nyckel.. så att du kan montera den nya motorn.. SEN lär du ha vag-com/vcds eller liknande för att köra dom till rätt läge igen så att dom drar lika hårt på båda sidor och lika + rätt mängd strömming.
(det finns en metod för att göra justeringen manuellt i stil med injustering av gamla bromsbackar, men gör man nått misstag så kan man spräcka plasthusen, så vi tar inte upp den här.. enklare att klicka på en knapp med datorn för autojustering)

Junfors
2014-03-19, 00:30
B i slutet är den sexkantig jag har och kan nästan garantera att du inte får tag i en privat för 1600:- av den sorten, det är den tolvkantig som kostar så.

Slår du på reggnummer på bildelsbasen där dom säljer den billiga så får du upp att den passar men den heter väl c i slutet har jag för mig. Jag köpte en där själv först men firman dubbelkolla med mig om jag verkligen skulle ha den tolvkantiga och så var ju inte fallet så jag fick häva köpet.

Vagcom eller en bromsoksåterställare måste så vitt jag vet användas för att byta och sen kalibrera bromsoksåterställare i samband med bytet, samma sak om man bara byte belägen.
Meddela gärna hur det går, bra för andra som får problem.

Mk1
2014-03-19, 12:18
Min vänstra ställmotor bytte jag för drygt 1 år sedan. Den gamla hade kärvat ihop totalt. Köpte en ny på vag.
I början av januari var det dags igen. Nu på högersidan. Blev stående på jobbet en kylig dag, fick inte loss parkeringsbromsen. Körde hem bilen på trailer, och tinade av den i garaget över natten. På morgonen släppte den.
Demonterade ställmotorn och såg att plasthöljet hade spruckit på samma ställe som den vänstra ställmotorn. Det var fukt i den. Grillade motorn i varmluftsugnen på 60 grader i 3-4 timmar, puffade in lite smörjmedel och tätade sprickan med packningssilikon. Fungerat utmärkt sedan dess. Har använt parkeringsbromsen dagligen sedan dess även i kyla, utan problem.

polomannen
2014-03-20, 07:45
:cool:
Min vänstra ställmotor bytte jag för drygt 1 år sedan. Den gamla hade kärvat ihop totalt. Köpte en ny på vag.
I början av januari var det dags igen. Nu på högersidan. Blev stående på jobbet en kylig dag, fick inte loss parkeringsbromsen. Körde hem bilen på trailer, och tinade av den i garaget över natten. På morgonen släppte den.
Demonterade ställmotorn och såg att plasthöljet hade spruckit på samma ställe som den vänstra ställmotorn. Det var fukt i den. Grillade motorn i varmluftsugnen på 60 grader i 3-4 timmar, puffade in lite smörjmedel och tätade sprickan med packningssilikon. Fungerat utmärkt sedan dess. Har använt parkeringsbromsen dagligen sedan dess även i kyla, utan problem.

Fiffigt...:cool::cool:

farbror
2014-03-25, 23:31
Onekligen... :)

Det var med sexkantig axel... Postar slutet på historien även här (råkade bli två trådar):

"Man ska ju avrapportera också... Det blev ett bättre beggat ok av nyare modell med viss modifiering. Hade bara behövt en ny bromsslang med tillhörande nippel tror jag men då det ej fanns att tillgå åkte vinkelslipen fram, för att få bort ett par klackar, samt ett nytt bromsrör byggdes. Ska väl hålla bättre än den gamla modellen antar/hoppas jag med bättre inkapslad ställmotor etc. Blev trots detta bra pris även. Gjorde alltså inget mer än efterforskningarna själv. Detta forum och bra kontakter gör att man förhoppningsvis har råd att fortsätta åka folkvagn!"

Lillen
2014-03-25, 23:54
BRA att det löste sig iaf!