handdator

Visa fullständig version : Hjälp Ang Golf 4 gti turbo, fattar ingenting varför turbon sitter som den gör :O



Whisper
2013-05-27, 23:07
Hejsan.

Har nyligen köpt en Gti turbo och tänkte chippa den och bygga eget avgas men fattar verkligen inte varför turbon sitter som den gör.

Från grenrör kommer downpipen direkt och turbon ligget lixom snett bakom alltihopa.
Fattar att det inte kan vara så utan att det måste finnas någon kanal mellan men det ser väldigt konstigt ut.
Brukar det inte vara grenrör --> Turbo --> downpipe åvanpå varandra?

Någon duktig som vet varför det ser ut som det gör och ev har en bild på detta för har letar trådar och bilder i 3 dagar men hittar ingenting http://www.garaget.org/forum/img/smilies/sad.png

Det är en Golf 4 Gti Turbo - 99.

Snälla hjälp mig, tack på förhand och tacksam för alla svar jag kan få

larra
2013-05-28, 19:22
Grenrör,turbo,downpipe det är så det sitter ;-) ser dock lite konstigt ut, är en rak downpipe så krävs nästan ett rakt rör med en liten böj på så har du en ny downpipe och lite svets förstås, turbon ser lite speciell ut dock

larra
2013-05-28, 19:27
Grenrör,turbo,downpipe det är så det sitter ;-) ser dock lite konstigt ut, är en rak downpipe så krävs nästan ett rakt rör med en liten böj på så har du en ny downpipe och lite svets förstås, turbon ser lite speciell ut dock

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=17585996

Där har du bild på hur turbon ser ut

Sn00k
2013-05-28, 19:52
turbon har en 90-graders vinkel gjuten direkt efter turbinen, där man normalt skruvar dit downpipen.. så denna 90-gradare blir början av downpipen kan man säga.. som sedan går vidare rakt bakåt.

Whisper
2013-06-18, 20:50
Förlåt för otroligt sent svar men datan krascha och nu funkar den igen :)
Har kollat upp läget och vill bygga om det hade jag tänkt.
Passar Audi a3 Grenrör och turbo rakt på? samt är Gti grenrör och A3 grenrör samma?

Tacksam för svar :)

Sn00k
2013-06-19, 01:12
kanske inte samma, men väldigt lika.. både turbo och grenrör, på 150hk motorerna.
passar rakt på.

varför byta isf? finns väl värre grejjer att stoppa dit om du vill ha mer "snyt" i maskineriet.. =)

larra
2013-06-19, 09:37
Audi a3 och gti har ju samma turbo orginal, ta en k03s från 180hk golfen eller 225hks tt med k04, prata med sn00k han fixar skjus i bilen med orginal saker ;-)

Whisper
2013-06-22, 11:54
men hur kan det då vara att dem sitter olika monterat?
A3:an har ju turbon rakt under gren röret medan min GTI har turbon monterad "ståeende med insugen framför dig" till höger om gren röret på något konstigt sätt?

larra
2013-06-22, 14:48
Hum? På min gti sitter då turbon under grenröret, det är inte en tdi golf du kikat under? Den har turbon ovan på grenröret

Sn00k
2013-06-22, 19:02
finns INGEN gti som har en stående turbo.. men ta gärna en bild så ska vi nog kunna identifiera vad som sitter på din bil =)

Whisper
2013-07-02, 10:57
Jag är ju kanske inte världens bästa på att förklara men hoppas ni förstår vad jag menar med att efter grenrör kommer downpipen nästan direkt, man ser ju inte turbon och det är precis som att från grenröret gåt det en kanal bort till turbon sen tillbaka ner till grenröret och de känns nästan lite som att de skulle strypa?

Hoppas min ritning kan komma till hjälp.
Tack på förhand för svar

259926002601

Sn00k
2013-07-02, 13:21
förstår inte hur du kan få den där till stående, när den helt uppenbarligen HÄNGER under grenröret.

det är en helt original k03:a.. precis samma som sitter på en a3:a mfl.

avgashuset är gjutet som en "klump", inuti det finns en liten a/r .32 turbin och direkt efter denna en 90 graders vinkel som är början på downpipen, denna samt wastegatekanalen leder ut till flänsen som du ser på bilden.. dvs fortsättningen på downpipen.

Whisper
2013-07-02, 14:24
ni missförstår mig, med stående menar jag " skulle motorn vara avplockad och ni STÅR på den sidan insuget är på och man ser hela motorblockets baksida med mera så sitter turbon till vänster om grenrör och downpipe men någon form av kanaler dit..
Jag har aldrig skruvat på dessa innan, har nyligen beställt en kamera så att jag ska kunna koppla in den till datan för att få mer korrekta bilder.

Jag kanske talar rakt mot mig själv men hittar ingen bild på nätet heller hur de ser ut med turbon på en GTi motor.
En kille skickade bilder via bildelsbasen men kan inte alls få den att likna de jag har men ska ta fler bilder, förhoppningsvis lär jag mig mycket efter detta :)

salmiakboven
2013-07-02, 18:32
Här har du en bild på en ny k03 turbo, precis som den du har! Finns massor av bilder, sök på "K03 Golf gti" bara..
2610

Sn00k
2013-07-03, 02:48
Här har du en bild på en ny k03 turbo, precis som den du har! Finns massor av bilder, sök på "K03 Golf gti" bara..

det där är dock en K03S.. men ja, väldigt lika i övrigt.. såhär ser en helt vanlig K03:a ut på en Audi A3a när den får smiskas några varv på isen med alldeles tokvässad programvara.. (ett tag var den såpass genomskinlig att man såg axeln inuti) =P

2614


som du ser så är den identisk med din.. bortsett från att den används som den ska här.. ;)

Whisper
2013-07-05, 17:10
Tack så mycket för bra svar :)

Har bara skruvat med bilar där turbon suttit annorlunda men förstår vad ni menar nu :)
Om jag ska byta upp mig 1 hack upp i turbo vilken rekommenderar ni och behöver jag byta grenrör i samma veva och isåfall till vilket?
Tack :)

Sn00k
2013-07-05, 19:09
ett hack.. tja.. om k03 klarar ~210hk, k03s:en klarar ~225hk, så är nästa steg k04 ifrån audi s3/tt som klarar ~285hk.

tar du även grenröret å lite plock runtikring såsom spridare, insugssnorkel, MAF.. så passar det rakt på.. sen behövs bara en downpipe, vilket är enkelt att bygga på en fwd bil med denna turboplacering.

utöver detta så behöver programvaran i din box anpassas för k04, men det finns färdiga k04 uppgraderings-chip på nätet för just detta ändamål, till dessa lite äldre motronic 3.8.3 boxar. (om du googlar lite så hittar du säkerligen en lista på vad som behövs först just denna uppgradering)

Whisper
2013-07-08, 16:56
Ok men om vi säger att jag skulle vilja landa på runt 270-280 hk, Vad behöver jag byta ut på bilen för att den ska hålla för denna uppgadering?
Kopplingen är givet men vad mer behöver jag byta ut?

Sn00k
2013-07-09, 01:21
turbo, grenrör, downpipe, spridare, MAF, insugsslang till turbon, chip.. typ.. gärna intercooler till nått lite bättre än "sockerbiten".

koppling.. där föreslås en sachs race 645 tryckplatta tillsammans med vr6/g60 lamell och G60/diesel svänghjul.. klarar 400Nm utan slir, med "original känsla" i pedalen.

Whisper
2013-07-09, 20:10
Låter kanon men då menar du att motor, toppapackning och allt sånt håller för 280-285 hk dvs att jag inte behöver öppna upp motorn eller förstärka den?

Intercooler modell större med tryckrör finns redan i garaget som väntar på montering :)

Turbo: k04
Downpipe: Bygger egen på 3"
Grenrör, spridare, insugsslang från s3? finns andra märken man kan plocka från som har samma saker?
Vad är MAF?
Är du intresserad av att göra ett chip/programvara till mig isåfall? Du gjorde egna har jag för mig?:) i annat fall någon speciell du rekommenderar att chippa hos?
Så vr6 lamell och g60 svänghjul passar rakt på?

Blev många frågor men mest så jag vet vad jag ska inhandla under hösten och bygga under vintern :)

Sn00k
2013-07-10, 00:22
grenrör, spridare, insugsslang och kanske även ett insug ifrån S3 210/225 eller TT225, då detta är spegelvänt och lite mer praktiskt när man vill ha en frontmonterad IC..

MAF är luftmassemätare (Mass AirFlow sensor), och även denna behöver du ifrån s3/tt.

har inte börjat labba med chip till dom gamla kärrorna med wire-gasspjäll ännu, men det kommer framöver.. det går dock att ruska fram ett på nätet som är anpassat till just dessa prylar, brukar inte va dyrt heller =)

VR6 original-lamell, G60 svänghjul och sedan sachs 999.645 tryckplattan, passar rakt på å ger en trevlig koppling.. tror förresten att DLI-teknik hade nån annons ute på blocket med rea/erbjudande på just denna tryckplatta.. men inte säker på om det gäller ännu.

Whisper
2013-07-10, 14:57
Okay så toppapackning och motorn håller utan problem för denna effekten?

Tack så mycket för svaren :)

Sn00k
2013-07-10, 17:35
motorn klarar ~300hk, begränsad av vevstakar och avgasventiler främst, byter du dessa så närmare 400hk innan kolvarna börjar bli klena.. byter du dessa till tex S3/tt225 kolvar eller eftermarknads så är 700+hk inga problem.

topplockspackningen ger sig definitivt inte.

Whisper
2013-07-17, 22:29
Kanon, tack som fan :)

Vet du vad anslutningen heter som sitter fast i turbon från downpipen?
Dvs om man ska bygga egen downpipe behöver jag anslutningen som passar på turbon för att bygga downpipe?
Den heter ju T3 till en volvo 9 serie bland annat, samt kan någon en bra sida att beställa sådana ifrån?:)

Tack

Sn00k
2013-07-17, 22:40
njae, den har inget specifikt namn, utan det är en k04 downpipe-fläns.. men du hittar den hos tex KL-racing, dom har mycket fint sortiment på flänsar, packningar mm..

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/flansar-och-packningar/downpipe-10-mm/downpipe-audi_vw-k03_04-10mm.html