handdator

Visa fullständig version : Golf 1 med 1,8t 20v?



Turbotok
2013-05-28, 09:29
Hej, helt ny här och lite novis med att bygga bil!

Har nyss införskaffat en Golf 1, 75a som jag tänkt knö ner en 1,8t 20v i.
Har fått rekommenderat att jag ska ragga tag i en AEB motor, rakställd från Audi då den ska passa på tvären utan större problem.

Fråga: oljetråg, hur går det med det, behövs det bytas, vad ska jag byta till, får oljepumpen plats, ska jag kanske leta efter motor med annan bokstavskobination???

Alla tipps är välkomna då jag behöver köpa in motor snart,
då denna först ska klyvas och uppgraderas!

Tack på förhand T...

Sn00k
2013-05-28, 15:49
på en AEB lär du byta tråg, och oljepump alt. bara oljepickupen mm.

känns isf hundra resor lättare med en AGU som är samma/lika motor som AEB fast monterad på tvären.. sitter bla i alla golf 4 gti 150hk upp till årsmodell -00.

än bättre om du önskar dig en lite modernare motor, med E-gas och ett riktigt bra styrsystem(med bredbandslambda mm), som dessutom går att mappa i det fallet att du senare skulle bli sugen på att trimma motorn, är att sikta på en AUM (150hk) alternativt en AUQ (180hk) som satt i bla golf 4/skoda/seat/audi a3 årgångar 01 och nyare.

Turbotok
2013-05-28, 18:09
Ok, tack Mattias! Är ute efter en så lätt konvertering som möjligt. Motorn jag köper in kommer få ett helt nytt och uppgraderat innanmäte i form av balanserad vevaxel andra stakar å kolvar samt uppgraderad och portas topp med K04 turbo så jag tror hästantalet räcker då för den lille bilen. Så en AUM kanske är motorn jag ska sikta på då!?

Sn00k
2013-05-28, 19:49
tja, varför inte bespara dig en hel väldans massa tid å pengar och köpa en APY/APX eller BAM audi s3/tt motor på 210/225hk på en gång då.. med k04, smidda kolvar å allt som standard.. ett chip på det sen så har du 265-280hk/420Nm att leka med.. =)

Turbotok
2013-05-28, 21:54
Hahahahah ;)
Nu rör du te de i hövet på mig ännu mer :confused:
Vilken passar bäst?
Har en vän med en skrot så motor är inget problem, bara modellen!!!

Lillen
2013-05-28, 22:18
AUM är ju en bra besiktningsmotor då den ju egentligen är samma som Skoda RS med 180hk.
Den har ju K03S turbon , så den går ju bra att få ur strax över 200hk med chip , IC och bättre DP/avgas.
Bara mjukvaran som skiljer.

Men en senare motor med K04 är ju redan uppgraderad.
Dock får man se upp med vikt/effekt när man ska regga.

Turbotok
2013-05-28, 23:35
Jag känner att jag befinner mig i en djungel av motor koder! :confused:
Tyckte att det skulle vara kul att klyva en motor och bygga om den, men det kostar ju som sagt!
APY / APX känns ju som en bra edé nu...

Sn00k
2013-05-29, 00:04
APY är en 210hk motor som du hittar i audi S3 -99, med anpassat motronic 7.5 smalband.

APX är en 225hk motor i audi S3 -00 å framåt, även i någon TT -00, även denna har den äldre motronic 7.5 med smalbands-sond och e-gas,

BAM är en vanligare spis, audi TT -01 och uppåt, denna har nyare motronic 7.5 med bredbands-sond, variabla kamtider, e-gas å lite annat skojjs.

anledningen att S3:ans APY bara blev 210hk var för att den inte skulle konkurrera med det tekniska flaggskeppet TT, men redan ett år senare fick den samma/lika motor.


APY motorerna är rätt vanliga och dyker ofta upp på skrotar eller på blocket i annonser, såg ett par senast häromdagen för runt 5000:-/st.. det gäller dock att få tag i en komplett motor med kabelhärva och alla givare å kringplock.. har du kontakter inom skrotbranschen så är det ju ett stort plus.


osäker på hur mycket effekt/vrid du får ha i en Golf 1:a, minns inte vad papperna sa.. det kan säkerligen någon annan här på forumet svara på..!

iom att det är en 75:a så är du undantagen många avgasregler å får labba lite själv.. bygga tryckrör, IC osv.. + intyga effekten själv om du så känner för det.
(slipa bort motorkoden från toppen å påstå att det är en AGU 150hk motor.. osv..)

Turbotok
2013-05-29, 20:05
Ok. men, är det svårt att lösa/bygga om till e-gas?