handdator

Visa fullständig version : Då var det slutkört med GTI:n :(



Goffe4:a
2013-05-24, 12:12
Jahopp så var det med den golfen usch fy fan har spottat och svurit i 2 dar nu fy fan vilka idioter det finns altså :(

Bilderna talar för sig själv i söndags när jag va på väg hem så kom jag upp i häcken på en riktigt sölig saab 9-5 av nyare modell skulle chansa på årsmodell 02-05 pga av bakljusen. Hur som hälst när en raka öppna upp sig så är omkörningen ett faktum. Slänger på blinkers och svänger ut vad som händer sen och vad som försegick i saab förarens huve är för mig ett mysterium än idag.

När jag lagom kommer upp jämsides med saaben så helt sonika från ingen stans gör han en kraftig sväng åt vänster kort och gott han prejar mig av vägen rent instinktivt så väjar jag också åt vänster för att inte klippa in i hans vänster sida i fram.

Detta resulterar i att jag får ut vänster hjulpar i det blöta diket försöker då att sväga försiktit upp på vägen igen även om stituationen var jäkligt intensiv. Blir en för snäv högersväng tillbaka upp på vägen vilket visar sig igenom att bakhjulen glider änu djupare ner i diket och när jag väl kommer upp på vägen så glider det duktigt på bredden däcken skriker jag skriker ser bara den där jäkla lyckstolpen komma närmare och närmare rattar förblit upp åt vänster för att försöka häva sladden men det är försent som tur är missar jag stolpen med sidan men fronten får sig en ordentlig kyss snurrar runt 180 grader ner i diket och studsar 2 gånger i gräset för att sen komma till stillastående.


Boom första tanken som slår är fan fan fan hjärtat går i 200! när jag har sansat mig någorlunda så tittar jag upp och ser hur saaben passerar framför mig uppe på vägen hinner inte se föraren när jag lyckas få upp dörren petar han ner en växel och flåsar där ifrån.

Ett par bilar stannar även en yngre kille som kom i mötande körfält och såg allt. Ber att få ta hans nummer som vitte till polisen inga problem säger han. Står kvar på platsen måttligt chockad över vad som just har hänt ringer sambon,polisen och bärgaren (stavning). När polisen väl är på plats förklarar jag hela historien om igen för dom. Och dom tar uppgifter och skriver rapport. Nu är det ju som så att det blir ju jääääkligt svårt att ta sig nånstans med detta eftersom INGEN lyckades ta regnummer på saaben. Men jag känner att jag har gjort det lilla jag kunnat. Vad föraren i saaben tänkte kommer jag nog aldrig förstå om han va drogpåverkad,full,irriterad eller bara ville jävlas jag kommer aldrig att förstå som sagt. Men sen att han har mage och smita ifrån platsen när han ser vad han ställde till med gör mig så jävla förbannad inte äns ord kan beskriva hur jävla arg jag är altså.


Så summa sumarum det va lite fakta om varför min älskade pärla :( ser ut som den gör på bilderna. Nu till en fråga! har ju då varit i kontakt med försäkringsbolaget. Som är Folksam och har bilen inlämnad på en verkstad just nu som handskas med just försäkringsärenden. Och det är "min" verkstad är lite halv bundis med alla som jobbar där riktigt trevliga killar och dom har servat och meckat med min bil ett par gånger för.


Anyway tog ett snack med chefen där och han sa så mycket som så att.... jaaa jag vill inte göra dig upprörd vet hur mycket tid,pengar och möda du har lagt på bilen men om vi ska va realistiska så tror jag att FB=Folksam kommer att köpa ut bilen för ungefär 30K vaa vaaa? mina öron höll på att trilla av. Nog för att bilen är krockad men inte är den så mos att det inte går att reparera. Mennar jag har ägt bilen i 2 år. När jag köpte bilen 2011 så hade den rullat 5500 mil. Idag har den gått 9100 mil golf 4 GTI årsmodell 2001. Det finns kvitton på ca 65 tusen samt att jag köpte bilen av en god arbetskamrat för 70 tusen 2011.

Jag är väl medveten om att ingen bil affär är en bra affär. Och är välmedveten om att hade jag sålt bilen i helt skick så skulle ju absolut inte få tillbaka det jag själv har lagt in är väl införstådd med detta men kom igen 30 tusen?

Nu vart det bra jävla långdraget men frågan är altså är det nån annan som har varit med i liknade situation och behövft "bråkat" med försäkringsbolaget om nått liknade ärende isånafall hur gick det och kanske lite tips på vad man ska trycka och anmärka på för att inte få några jäkla skambud? Vet också att i vissa fall kan dom välja och reparera bilen men tror inte att dom kommer göra det i mitt fall. Men ska dom köpa ut bilen ser jag ju gärna att dom hostar upp lite mer är 30K eller har jag för höga förhoppningar? vad säger ni gubbar? Nepp måste upp och resa på mig lite fan kroppen värker ju över allt bältet drog te duktigt över vänster axeln aj aj...

MVH



Pärlan som nu mera inte är så jäkla pärlig :(

2222

2223

2224

2225

Cullberg
2013-05-24, 12:33
Riktigt tråkigt, hoppas det löser sig! Vad föraren i Saaben tänkte kan man fundera över!

ei9440
2013-05-24, 13:50
Tyvärr är det ju så att om du till Folksam betalat en premie för en "standard golf gti" så lär du aldrig få en högre ersättning för bilen bara för att den har en massa extra utrustning etc, man får vad man betalar för så att säga, själv så krockade jag( var inte mitt fel heller) med en extremt fin Audi A4 1.8T-97 för en massa år sedan, den var aldrig vinterkörd, hade dyra O.Z fälgar, den var sänkt med H&R fjädrar, chippad etc..
Värdering jag fick var då 120.000, typ som en vanlig Audi a4 1.8-96 kostade då hos VAG.
Jag överklagade och fick en ny värdering av en "oberoende värderingsman", han kom fram till samma summa...

Sn00k
2013-05-24, 14:23
folksam = tvärkört när det händer något.

du lär inte få en krona mer än va en golf 4 gti i normalt bruksskick står i idag.. speciellt inte om den inte var uppvärderad.

bästa du kan göra är att prata med dom, att dom får lösa in den, men DU behåller bilen.. så du teoretiskt kan flytta över mycket av det du lagt pengar på till din "nya gti" som dom nu bekostar, minus självrisken då såklart.

Goffe4:a
2013-05-24, 14:56
Tack för svaren. Har aldrig varit med om sånt här så är alltid bra med lite info.

Sitter nu och väntar på samtal från verkstaden han skulle ta kort och skicka till folksam och beräkna ut ett pris vad det skulle kosta att laga allt.

Har bara haft bra erfarenhet av folksam förr dom har alltid vart trevliga att ha å göra med. Men det är klart då har det aldrig gällt såna här stora saker.

Vet inte om man kan andvända sig av kvitton osv eller om dom skiter blanka fan i det rent ut sagt.
Kikade även på bilpriser.se där jag fick min bil med 9100 mil på mätarn värderad till 64.000 hos bilhandlare och privat nånstans runt 52 till 59 tusen.

Sn00k jo det låter ju som en idé för skulle mer än gärna vilja ha fälgarna dom är bara 2 månader gammla och dom klara sig bra trots smällen har ingen lust att "skänka" bort dom med bilen till ett skampris.

tack änu en gång för att ni tog er tiden att svara. Är väl bara och vänta och se vad han på verkstan säger vilket pris dom uppskattar reparationen till då lär det ju framgå ganska så snart om FB vill mynta eller inte men jag har inga höga förväntingar är inställd på att dom kommer att lösa in bilen :(

MVH

Hooloowoo
2013-05-24, 19:05
Jäkligt tråkigt! Synd på bil, men vi får ju hoppas att du själv klarar dig undan väldigt bestående men iallafall..!
Sen, försäkringsbolag börjar man få mindre och mindre tilltro till.. Jaghoppas verkligen att det löser sig så du inte kommer känna dig helt blåst..! Kämpa på!

Och håll oss gärna uppdaterade på progressionen.. ;)

a128
2013-05-24, 20:46
Folksam är ett kommunistförsäkringsbolag, är det något bolag jag hör skit om är det just folksam,
If ska var ökända för att just neka ersättningar vid bilstölder,

Sweeper
2013-05-24, 21:06
Lider med dig! Han måste varit påverkad eller nått, vanliga personer gör inte sånt. Hur kommer det sig att du inte bromsade så fort han smällde till?

Peter-C
2013-05-24, 22:13
Bobban - Synd på en sådan fin bil!

Folksam är ett stort bolag med många anställda, vilket innebär att det finns bra och mindre bra tjänstemän där. Om man bara själv beter sig på ett vettigt vis så ökar sannolikheten att få till en bra överenskommelse. Försök att vara korrekt i din kontakt med dem så ska det säkert ordna sig.

Jag har haft en del att göra med dem i skadeärenden (ej avseende bilar) och tycker att de varit helt OK.

De har historiskt sett en viss politisk dragning åt vänster (kan knappast förnekas) ;) ,men det har jag helt ignorerat. För vissa är det positivt och för andra är det negativt. Politik är ju ett känsligt ämne.

/Peter

Bossni
2013-05-25, 01:03
Vad hade du för däck på den?. Tråkigt att hem gjorde en smitning, värsta som finns typ.

Goffe4:a
2013-05-25, 11:36
fel post

- - - Uppdaterad - - -


Lider med dig! Han måste varit påverkad eller nått, vanliga personer gör inte sånt. Hur kommer det sig att du inte bromsade så fort han smällde till?

Ja nått måste han ju ha vart påverkad av presic som du säger en normal person gör väl för fan inte ett sånt "utfall" eller vad man ska kalla det. jag bromsade så fort jag kännde att vänster hjulpar gick ut i diket men ville inte låsa däcken samtidigt som jag svänge åt höger men bakhjulen gled längre ner i diket vilket resluterade att bilen fick sladd som jag skrev tidigare väl uppe på asfalten låste jag däcket har nog aldrig stått så hårt på broms pellen nånsin men efter som vänster däcken förmodligen va leriga,blöta och grässiga så gled det bara va inte mycket att göra tyvärr. Allt går så jävla fort i en sån situation man hinner inte greppa allt och göra dom bästa besluten direkt tyvärr :(

Goffe4:a
2013-05-25, 11:42
Vad hade du för däck på den?. Tråkigt att hem gjorde en smitning, värsta som finns typ.

Fälgarna va sprittans nya tomason TN1 19" däcken va sprittans nya dom med khumo däck 235/35:er bara rullat 100 mil dryga

A altså det är nog det som har vart i tankarna mest dom här dagarna. Hur är man funtad som människa om man ställer till med en trafikolycka som denna och sen bara drar från platsen otroligt fegt,skamligt! en sån liten patetisk människa tyvärr.

Goffe4:a
2013-05-25, 11:49
Bobban - Synd på en sådan fin bil!

Folksam är ett stort bolag med många anställda, vilket innebär att det finns bra och mindre bra tjänstemän där. Om man bara själv beter sig på ett vettigt vis så ökar sannolikheten att få till en bra överenskommelse. Försök att vara korrekt i din kontakt med dem så ska det säkert ordna sig.

Jag har haft en del att göra med dem i skadeärenden (ej avseende bilar) och tycker att de varit helt OK.

De har historiskt sett en viss politisk dragning åt vänster (kan knappast förnekas) ;) ,men det har jag helt ignorerat. För vissa är det positivt och för andra är det negativt. Politik är ju ett känsligt ämne.

/Peter

tack Peter joo det har vart hyffsat tungt och deppigt sen i onsdags. men det löser sig väl får man hoppas :/

- - - Uppdaterad - - -


Jäkligt tråkigt! Synd på bil, men vi får ju hoppas att du själv klarar dig undan väldigt bestående men iallafall..!
Sen, försäkringsbolag börjar man få mindre och mindre tilltro till.. Jaghoppas verkligen att det löser sig så du inte kommer känna dig helt blåst..! Kämpa på!

Och håll oss gärna uppdaterade på progressionen.. ;)

jo jag uppdaterar allt efter som just nu väntar jag fortfarande på prisbesked från verkstan dom skulle ha ringt igår men hörde inget av dom få nu får man gå och vänta tills på måndag usch!! har en kompis som jobbar på bil lackering som ligger straxt intill verkstan där bilen nu står och han hade gå ut och snackat lite med verkstads gubbarna och han hade hört nått om att oljetråget hade gått åt helvete det lät ju så där suuuck :(

Goffe4:a
2013-05-25, 11:53
Folksam är ett kommunistförsäkringsbolag, är det något bolag jag hör skit om är det just folksam,
If ska var ökända för att just neka ersättningar vid bilstölder,

okej låter ju inge vidare :( hoppas att det går smidigt med mitt ärende men det kanske är önsketänkade

a128
2013-05-25, 12:27
Sånt bruka går i vågor , man bör dock avakta till man fått bud på fordonet, i ryssland är det vanligt att man har sk. "dashcam" monterad i bilen när man kör, därav alla klipp som finns på tex. youtube, med en sådan inspelning uppstår sällan frågetecken när skuldfråga ska avgöras av försäkringsbolag, grejerna är troligen inte heller inte särskilt dyra

Goffe4:a
2013-05-25, 12:33
Sånt bruka går i vågor , man bör dock avakta till man fått bud på fordonet, i ryssland är det vanligt att man har sk. "dashcam" monterad i bilen när man kör, därav alla klipp som finns på tex. youtube, med en sådan inspelning uppstår sällan frågetecken när skuldfråga ska avgöras av försäkringsbolag, grejerna är troligen inte heller inte särskilt dyra

Jo dashcam är relativt vanligt i ryssland finns ett bra klipp på tuben med en snubbe som förklarar varför många av förarna i ryssland just har en så kalla dashcam... https://www.youtube.com/watch?v=GIHyoaitHcQ

Det hade ju givetvis underlättat men jag hade ju iallfall ett vittne som såg allt och polisen tog hans nummer osv och jag förmodar att dom har varit i kontakt med han. Sen hur mycket det kan hjälpa vet jag inte eller hur mycket det spelar till min fördel. Ett regnummer på saaben hade ju vart det absolut bästa givetvis. men men...

a128
2013-05-25, 13:16
Om ni eller erat vittne hade haft en sådan så hade bilnumret kommit med :-) men jag fundera faktisk att monterar en sådan i min bil

dra en 2*0,5mm2 ledare från säkringscentralen till en ledig säkringplats, 2A säkring räcker, via vänster framrutestolpe upp till backspegeln till en sådan via en omvandlare 12V>5volt, som då hela tiden går:
http://www.ebay.co.uk/itm/808-18-DR32-Dashcam-HD-1080P-Camera-auto-lock-AVI-H-264-2-4LCD-Driving-Recorder-/161019898313?pt=UK_Gadgets&hash=item257d88a9c9


http://www.ebay.com/itm/New-HD-720P-Smallest-In-Car-Dash-Camera-Video-Register-Recorder-DVR-G-sensor-Cam-/321077602201?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac1b76799

J.L
2013-05-25, 13:24
varför många av förarna i ryssland just har en så kalla dashcam...

Som jag tänkte, att det säkert tidigare har varit mycket försäkringsbedrägerier m.m.
Sammanfattningsvis så har alla "trafikförsäkring" (förutom att du själv får betala skadorna om du är vållande) för att det skiljer 10-15k:-/år.


Otroligt tråkigt med bilen, hoppas verkligen den blir ordentligt lagad eller att du iallafall får en acceptabel slant för den.

Jag trodde först att du skulle köra om 2 bilar i följd, varpå den framför dig skulle köra om den första, men så var alltså inte fallet?

Han bara svängde vänster utan anledning och prejade dig av vägen?

Helt sjukt isåfall!

Goffe4:a
2013-05-25, 16:03
Som jag tänkte, att det säkert tidigare har varit mycket försäkringsbedrägerier m.m.
Sammanfattningsvis så har alla "trafikförsäkring" (förutom att du själv får betala skadorna om du är vållande) för att det skiljer 10-15k:-/år.


Otroligt tråkigt med bilen, hoppas verkligen den blir ordentligt lagad eller att du iallafall får en acceptabel slant för den.

Jag trodde först att du skulle köra om 2 bilar i följd, varpå den framför dig skulle köra om den första, men så var alltså inte fallet?

Han bara svängde vänster utan anledning och prejade dig av vägen?

Helt sjukt isåfall!


japp som sagt vi inte riktigt vad som försegick i människans huve han gjorde en kraftig snabb vänster sväng och sen tillbaks. Frisk är ju det sista han/hon lär ha vart i huvet.

nu blir det till att vänta till på måndag. För dom ringde inte igår från verkstan han skulle ta kort och skicka till FB samt slå ihop ett pris för vad allt som allt skulle kosta om det ska repareras. Som sagt fanns ett vittne som såg hela händelseförloppet. Det va en familj som kom åkandes längre fram på motsatt sida. Det va även den första bilen som va på plats men polis har pratat med han förmodar jag. jag tog hans nummer och sen fick polisen det av mig.

Nu i efterhand skulle jag givetvis ha bett han dra efter saaben och tagit reg plåten men va helt i chock han va mest orolig över om jag va okej och fråga om han skulle ringa ambulans och om jag hade ont nånstans osv. men jag sa att det va lungt och när jag väl hade sansat mig så va ju föraren och saab long gone.

Det är det som gör mig mest förbannad så här i efterhand vilken feg individ som bara drog. usch!

Som sagt återkommer med uppdatering kring hur det blir så fort jag vet nått mer vilket blir på måndag troligtvis!

mvh

larra
2013-05-26, 01:06
japp som sagt vi inte riktigt vad som försegick i människans huve han gjorde en kraftig snabb vänster sväng och sen tillbaks. Frisk är ju det sista han/hon lär ha vart i huvet.

nu blir det till att vänta till på måndag. För dom ringde inte igår från verkstan han skulle ta kort och skicka till FB samt slå ihop ett pris för vad allt som allt skulle kosta om det ska repareras. Som sagt fanns ett vittne som såg hela händelseförloppet. Det va en familj som kom åkandes längre fram på motsatt sida. Det va även den första bilen som va på plats men polis har pratat med han förmodar jag. jag tog hans nummer och sen fick polisen det av mig.

Nu i efterhand skulle jag givetvis ha bett han dra efter saaben och tagit reg plåten men va helt i chock han va mest orolig över om jag va okej och fråga om han skulle ringa ambulans och om jag hade ont nånstans osv. men jag sa att det va lungt och när jag väl hade sansat mig så va ju föraren och saab long gone.

Det är det som gör mig mest förbannad så här i efterhand vilken feg individ som bara drog. usch!

Som sagt återkommer med uppdatering kring hur det blir så fort jag vet nått mer vilket blir på måndag troligtvis!

mvh

fyfan tråkigt :(, lider med dig stackare, saab gick ju i konkurs deras bilar borde fan inte få finnas på vägen!
hoppas dom ger dig ett bra bud, efter va dom ligger i och inte deras jävla listor!

Haugeman
2013-05-26, 12:03
fyfan tråkigt :(, lider med dig stackare, saab gick ju i konkurs deras bilar borde fan inte få finnas på vägen!
hoppas dom ger dig ett bra bud, efter va dom ligger i och inte deras jävla listor!

UHM. var väl inte bilens fel att föraren var en idiot ?

Hoppas det löser sig bobban. har själv bråkat med försäkringsbolag om krockskador på entusiast bilar så jag vet hur iriterande det kan vara.

Sweeper
2013-05-26, 17:13
fel post

- - - Uppdaterad - - -



Ja nått måste han ju ha vart påverkad av presic som du säger en normal person gör väl för fan inte ett sånt "utfall" eller vad man ska kalla det. jag bromsade så fort jag kännde att vänster hjulpar gick ut i diket men ville inte låsa däcken samtidigt som jag svänge åt höger men bakhjulen gled längre ner i diket vilket resluterade att bilen fick sladd som jag skrev tidigare väl uppe på asfalten låste jag däcket har nog aldrig stått så hårt på broms pellen nånsin men efter som vänster däcken förmodligen va leriga,blöta och grässiga så gled det bara va inte mycket att göra tyvärr. Allt går så jävla fort i en sån situation man hinner inte greppa allt och göra dom bästa besluten direkt tyvärr :(

Förståeligt, kommer polisen göra något åt det? med tanke på att det är en allvarligt smitningsolycka och vårdslöshet i trafik. Tänkte mest om du kan beskriva exakt vilken bil det var, färg osv. så kan de kolla upp de närmaste bilarna i trakten!

Goffe4:a
2013-05-26, 20:38
UHM. var väl inte bilens fel att föraren var en idiot ?

Hoppas det löser sig bobban. har själv bråkat med försäkringsbolag om krockskador på entusiast bilar så jag vet hur iriterande det kan vara.

Tack Haugeman jo måste ju gå med klumpen i magen tills imorrn då får jag reda på vad som händer och sker med allt hoppas att det flyter på bra med det här ärendet.

- - - Uppdaterad - - -


Förståeligt, kommer polisen göra något åt det? med tanke på att det är en allvarligt smitningsolycka och vårdslöshet i trafik. Tänkte mest om du kan beskriva exakt vilken bil det var, färg osv. så kan de kolla upp de närmaste bilarna i trakten!

Vet presic vilken typ av bil det va. en saab 9-5 och årsmodellen landar nånstans runt 02 till 05 pga bakljusen färgen va ungefär samma som min fast något ljusare. alla uppgifter fick polisen på plats sen hur mycket dom kan göra åt det är en annan femma är ju reg nummret som är nöten om man säger så. Men även att döma av bakre kofångarn så är jag säker på att det rör sig om en aero sportsedan. men men som sagt förmodligen kommer föraren av saaben att komma undan med detta jag hoppas dock att han sover riktigt dåligt om nätterna... fega människa!

Haugeman
2013-05-27, 00:33
allt jag kan säga om du behöver överklaga deras beslut är att dokumentera dokumentera dokumentera...

Jag kämpade med LF motor om min mk3 gti. dom ville skrota den för den var inte värd att repa. eller 4000 kr i ersättning om jag ville behålla bilen, den har en buckla från förardörren och bak efter en parkerings skada.

försäkringskillen hade bara sökt på blocket efter en 95 MK3 golf och tagit priset därefter, hade inte tagit i betraktning att min var en nästan rostfri MK3 GTI 2.0 16V ( inte så många av dom kvar)

jag dokumenterade med dom jag hittade på marknaden och dom låg från 19000- 35000 på blocket ( 3 st) sen skrev jag ut hela min forumtråd med allt vad jag gjort på bilen och krävde en ny besiktning med mig på plats för att förklara.

Slutade med att jag fick ut 10 000 för att reparera bilen och behålla den ( även om dom egentligen tagit bort kontant ersättning vid behåll av fordon)

så bombardera dom med "bevis" och allt vad du gjort med bilen och i vilket skick den är / var så har du gjort vad du kan.

Sweeper
2013-05-27, 12:05
Vet presic vilken typ av bil det va. en saab 9-5 och årsmodellen landar nånstans runt 02 till 05 pga bakljusen färgen va ungefär samma som min fast något ljusare. alla uppgifter fick polisen på plats sen hur mycket dom kan göra åt det är en annan femma är ju reg nummret som är nöten om man säger så. Men även att döma av bakre kofångarn så är jag säker på att det rör sig om en aero sportsedan. men men som sagt förmodligen kommer föraren av saaben att komma undan med detta jag hoppas dock att han sover riktigt dåligt om nätterna... fega människa!

Hoppas att polisen gör något åt det, eller de kommer kanske jaga fildelare istället som är viktigare :rolleyes:

Goffe4:a
2013-05-28, 11:10
Okej så nu har jag pratat med chefen på bilverkstan skadorna beräknades uppgå till 53.000 kr det är altså vad det skulle kosta att reparera allt. Så nu blir det till att tugga med FB om en vettig summa för att lösa ut bilen kommer dom ju göra aldrig att dom myntar 53K det har jag redan ställt in mig på. suuuuck! jag har kvitto bilder samt all service historik på bilen hur mycket papper som helst finns det samt att jag ska trycka på dom låga milen. bilen va i absolut topskick! Ringde även till FB igår dom hade inte gjort en "kalkyl" än svara en snäsig kärring på andra sidan av luren. Så nu äre bara en väntan på att dom hör av sig och lägger ett bud på bilen vilket jag förmodar kommer hammna skabbigt lågt!

islay_viper
2013-05-30, 22:41
Om du vill behålla fälgar/däck så råder jag dig att snabbt fixa fram ett par skit fälgar/däck ( typ billigas på blocket ) åk till bilverkstan och be dom skifta. Borde inte vara några problem om du känner dom. Lycka till och hoppas det löser sig bra för din skull.

Pepper
2013-06-01, 21:54
Hej du. Micke här. Riktig sugigt att se och läsa vad som har hänt med "våran" gamla pärla.
Viktigast är ju så klart att du klarade dig utan alvariga skador, men jag förstår helt och hållet vilken frustration du känner nu =(

Såg bilen köra förbi för några veckor sedan när jag stod vid en rödljus med nuvarande Golfen. Det jag hann se var att du verkar ha fortsatt att vårda den ömt =)

Jag har kollat genom gamla papper, om jag kunde hitta något som kan hjälpa dig att styrka värdet på bilen. Jag är ju så nördig så jag sparar alla papper. Både viktiga och oviktiga; 16 Maj 2004 kostade tydligen bensinen 9.75 kr/liter när jag tankade på Hydro, hittade jag kvitto på ;)

Det enda jag hittar som kanske kan vara något är kvittot på att den har rostskyddsbehandlats för 7400 kr. Intyget fick du men kvittot har jag här, om det är något som kan hjälpa till att övertyga försäkringsbolaget att den blivit väl omhändertagen?
I övrigt har du ju serviceboken som visar att all service har skett hos VAG (iallafall under min ägo) och kvitton på det mesta tror jag att du också har.
Förutom rostskyddsbehandlings-kvittot alltså. Hojta till om det är något du tror kan vara till nytta i kampen.


Hoppas allt fixar sig, och att försäkringsbolaget inte ger dig något skambud

Mvh
Micke

a128
2013-06-01, 22:36
Rostskyddsbehandling !! detta har inte nämts tidigare i denna tråd, om en sådan behandling har gjorts så en bör det ha en vesäntlig betydelse när bilen värderas, mer vesäntlig betydelse än alla uförda servicar

Goffe4:a
2013-06-03, 00:34
Hej du. Micke här. Riktig sugigt att se och läsa vad som har hänt med "våran" gamla pärla.
Viktigast är ju så klart att du klarade dig utan alvariga skador, men jag förstår helt och hållet vilken frustration du känner nu =(

Såg bilen köra förbi för några veckor sedan när jag stod vid en rödljus med nuvarande Golfen. Det jag hann se var att du verkar ha fortsatt att vårda den ömt =)

Jag har kollat genom gamla papper, om jag kunde hitta något som kan hjälpa dig att styrka värdet på bilen. Jag är ju så nördig så jag sparar alla papper. Både viktiga och oviktiga; 16 Maj 2004 kostade tydligen bensinen 9.75 kr/liter när jag tankade på Hydro, hittade jag kvitto på ;)

Det enda jag hittar som kanske kan vara något är kvittot på att den har rostskyddsbehandlats för 7400 kr. Intyget fick du men kvittot har jag här, om det är något som kan hjälpa till att övertyga försäkringsbolaget att den blivit väl omhändertagen?
I övrigt har du ju serviceboken som visar att all service har skett hos VAG (iallafall under min ägo) och kvitton på det mesta tror jag att du också har.
Förutom rostskyddsbehandlings-kvittot alltså. Hojta till om det är något du tror kan vara till nytta i kampen.


Hoppas allt fixar sig, och att försäkringsbolaget inte ger dig något skambud

Mvh
Micke

Nemen tjenare micke =) jaa du det är en riktigt förlust av en riktigt riktigt fin golf :( jorå jag har vårdat henne mycket ömt under dom här 2 åren =) svider nått fruktansvärt Jo jag har kvar pappret på att den är rostskyddsbehandlad det ska självklart läggas fram också. Kvittot på det skulle absolut kunna komma till nytta =) kanske skulle kunna mötas upp nånstans så kan du ta med det. Skulle va guld värt att ha. Just nu är en bibba med papper inskickade till handläggaren hos folksam ringde upp han i fredags och då hade han inte äns tittat på bilderna. Dom är ju inte allt för snabba.

Förhoppningsvis hör handläggaren av sig imorrn eller tisdag kan man ju alltid hoppas på. Serviceboken är väl ifylld från det att jag köpte den av dig. Bara hos VAG så det finns ju också och visa upp. Men jag försökte förklara lite i fredags för handläggaren allt som va gjort på bilen samt dom låga milen osv men han verka inte fatta så mycket. Skulle va skönt att ha och göra med nån som är lite mer insatt och fattar lite om grejjerna som är nerlagt på bilen i fråga.

Nåväl jag uppdaterar så fort jag hör nått av handläggaren.

MVH

Goffe4:a
2013-06-03, 00:38
Rostskyddsbehandling !! detta har inte nämts tidigare i denna tråd, om en sådan behandling har gjorts så en bör det ha en vesäntlig betydelse när bilen värderas, mer vesäntlig betydelse än alla uförda servicar

Jo som sagt det va en väldans väl omhändertagen golf. Och Pepper/micke Va ägaren innan mig det va han som jag köpte bilen av och han hade tagit rugit väl om den hade vart i hans ägo i 7 år om jag inte minns fel du får rätta mig micke/pepper om jag tar fel på åren =) Men det ska läggas fram även det till FB så får vi se.

mvh

Pepper
2013-06-03, 14:05
kvällens planer består av att dricka Dr Pepper och kolla på Lost, men jag kan nog ta ett uppehåll från dessa viktiga sysslor om du är i närheten ;)
Annars kan jag ta med pappret till jobbet om du har vägarna förbi där någon gång. Eller också träffas vi någon annan stans. Jag är ju hyfsat flexibel ;)

Bara du hojtar till lite i förväg så fixar det sig nog

Hooloowoo
2013-06-04, 08:48
Jag har fyra gamla plåtfälgar till en Golf IV(5/100) liggande om du vill ha. De ligger utanför Karlstad, och jag är hemma på söndag. Om det är intressant. De kommer inte kosta dig annat än bensinen du förbrukar för att hämta dem. ;)

larra
2013-06-04, 18:01
Har också 4st plåtfälgar i fagersta, dock utan däck är också helt gratis

Goffe4:a
2013-06-06, 03:08
kvällens planer består av att dricka Dr Pepper och kolla på Lost, men jag kan nog ta ett uppehåll från dessa viktiga sysslor om du är i närheten ;)
Annars kan jag ta med pappret till jobbet om du har vägarna förbi där någon gång. Eller också träffas vi någon annan stans. Jag är ju hyfsat flexibel ;)

Bara du hojtar till lite i förväg så fixar det sig nog

låter alla tiders kanske skulle kunna dyka förbi jobbet ditt runt lunch nästa onsdag funkar det för dig eller? =)

- - - Uppdaterad - - -


Har också 4st plåtfälgar i fagersta, dock utan däck är också helt gratis

Tack riktigt bussigt! =) men jag har ett par plåtisar med däck som jag har tänkt att sätta på bilen och plocka av 19 tummarna

Tack för omtanken dock =)

- - - Uppdaterad - - -


Jag har fyra gamla plåtfälgar till en Golf IV(5/100) liggande om du vill ha. De ligger utanför Karlstad, och jag är hemma på söndag. Om det är intressant. De kommer inte kosta dig annat än bensinen du förbrukar för att hämta dem. ;)

Som jag skrev till larra tack så hemskt mycket för omtanken men jag har ett par plåtsiar med däck som ligger och skräpar så tanken är väl att dom ska på bilen och 19 tummarna av givetvis :D

larra
2013-06-09, 17:03
tonade du din bil själv?

Pepper
2013-06-10, 20:22
låter alla tiders kanske skulle kunna dyka förbi jobbet ditt runt lunch nästa onsdag funkar det för dig eller? =)

- - - Uppdaterad - - -





Javisst, du är så välkommen så =)
Mellan ca 12:00 - 12:20 är jag kanske inte på plats. Men annars kan du dyka upp när du vill under dagen

Goffe4:a
2013-06-17, 15:08
tonade du din bil själv?

nej den va proffstonad hos närke bilglas i kumla

Goffe4:a
2013-06-17, 15:27
dåliga nyheter Det har skitit sig totallt stallde nämligen över bilen på svärmor för 6 månader sen för att få ner premien lite och det vissade sig av en ödestiget misstag.

Får inte ut ett korvöre på försäkringen ni kan bespara er kommentarer som jaa "äru så dum fåru skylla dig själv" "eller varför gör man så nu ser du hur det går"

Det vart verkligen ingen solskenshistoria detta men livet går vidare antar jag!

Jag har varit i kontankt med konsumentrådgviare på kommunen pratade till och med... med en advokat men det verkar inte komma nånstans bara att acceptera och gå vidare antar jag :( sålt lite delar iallfall och fått ihop nått men det är bara växel pengar igentligen usch! jag har verkligen lärt mig av mitt misstag den saken är klar. Så tänk på den om det är nån/några som har bilen står på mormor/mamma/farfar/pappa osv osv det går bra fram till det h
änder nått sånt här då kan det bli mindre kul tyvärr :(

Ne så att ärendet gick under så kallad skenförsäkring tyvärr men så äre :(



ca 120K back surt surt men jag har mig själv även att skylla då tyvärr ta lärdom av detta om det är fler som kör på liknade saker vilket jag är övertygad om att det är.

Så sluta denna histiorian tragiskt nog iallfall hare gott GTI klubben i will be back har redan ett projekt på gång börjar på R och slutar på 2 ;)

mvh


min pärla :(

http://www.youtube.com/watch?v=vXa-q2tK_mM



edit: om det är nån som är intresserad av fälgarna som har klarat sig bra! visst det finns lite repor på dom men iomed att jag åkte av i gräsdike så tog dom inte alls så mycket skada väljer man sen att lacka dom så kommer dom att se som nya ut såg 2 små jack fram på ena ekrarna inge major deal och sen bak på fälgen nedanför fälgbanan va det en rispa men det är absolut inget som syns när som sitter på dom är 2 månader gammla fälgar och däck!

Tomason TN1 19" 235/35R19

nypris 15.000 kvitto finns!

nu 9000:-

med en liten liten möjlig prutmån är det nått som är intressant pm:a dom är inget kantstötta ifram eller liknade inge ovala utan dom klara sig riktigt bra!

bultmönster 5/100

bild kommer här

2471

firefreak
2013-06-17, 15:54
Trist att höra men skönt att du ändå orkar kötta vidare...

Antar att du menar en R32... välkommen till VR6 klubben i så fall... :)

Goffe4:a
2013-06-17, 16:06
Trist att höra men skönt att du ändå orkar kötta vidare...

Antar att du menar en R32... välkommen till VR6 klubben i så fall... :)




jo det kommer bli en R32:a ;) kommer dock sakna turbo men det kommer man väla över antar jag ;)

firefreak
2013-06-17, 16:36
jo det kommer bli en R32:a ;) kommer dock sakna turbo men det kommer man väla över antar jag ;)

Jag kan sakna turbo eller kompressor lite då och då faktiskt. Men över lag så låter den så härligt och går ändå rätt bra så man klarar sig. Ljudet i R32an är det fan ingen R eller GTi som klår och det gör att den har mer själ och personlighet än andra golfar tycker jag.

Lillen
2013-06-17, 16:41
Nää fy fasen va surt!

Ok att de kan ha varit dumt!
Men tänk om man gjorde smarta saker hela livet.
Då borde man ju vara miljonär och expert vid de här laget.

Bara att lära av misstaget och ta nya tag.

Skönt att det verkar vara nya tag iaf!

Goffe4:a
2013-06-17, 16:43
Jag kan sakna turbo eller kompressor lite då och då faktiskt. Men över lag så låter den så härligt och går ändå rätt bra så man klarar sig. Ljudet i R32an är det fan ingen R eller GTi som klår och det gör att den har mer själ och personlighet än andra golfar tycker jag.



Nej det kan jag faktiskt hålla med om ljudet i R32:an är väldigt specielt gåshud direkt :D sen gärna om man kör med ett miltek system eller liknade :D

Goffe4:a
2013-06-17, 16:47
Nää fy fasen va surt!

Ok att de kan ha varit dumt!
Men tänk om man gjorde smarta saker hela livet.
Då borde man ju vara miljonär och expert vid de här laget.

Bara att lära av misstaget och ta nya tag.

Skönt att det verkar vara nya tag iaf!



jo det är surt som fan vart en riktigt helvetes vecka faktiskt riktigt deppigt och neråt men som sagt fy skam den som ger sig. Jag har lärt mig av detta sura misstag synd bara att det skulle behövas detta för att bli nogårlunda smart på den fronten. men det är ju den mentaliteten "det händer ju aldrig mig" men dom orden har man fått äta upp med råge nu..

aja tack för visat stöd bara att kriga vidare =)

Sciroccogtx16v
2013-06-17, 17:03
Hej!

Jag förstår inte riktigt hur dom helt kan neka ersättning?
Menar dom att eftersom din svärmor äger bilen så får inte du krocka med den? Eller använda den?
Finns det nått i försäkringsvillkoren som säger att man inte får äga en bil som någon annan brukar?

Är det för att du tjafsat med dom som dom påstår att du är den egentliga ägaren?

Fredrik


dåliga nyheter Det har skitit sig totallt stallde nämligen över bilen på svärmor för 6 månader sen för att få ner premien lite och det vissade sig av en ödestiget misstag.

Får inte ut ett korvöre på försäkringen ni kan bespara er kommentarer som jaa "äru så dum fåru skylla dig själv" "eller varför gör man så nu ser du hur det går"

Det vart verkligen ingen solskenshistoria detta men livet går vidare antar jag!

Jag har varit i kontankt med konsumentrådgviare på kommunen pratade till och med... med en advokat men det verkar inte komma nånstans bara att acceptera och gå vidare antar jag :( sålt lite delar iallfall och fått ihop nått men det är bara växel pengar igentligen usch! jag har verkligen lärt mig av mitt misstag den saken är klar. Så tänk på den om det är nån/några som har bilen står på mormor/mamma/farfar/pappa osv osv det går bra fram till det h
änder nått sånt här då kan det bli mindre kul tyvärr :(

Ne så att ärendet gick under så kallad skenförsäkring tyvärr men så äre :(



ca 120K back surt surt men jag har mig själv även att skylla då tyvärr ta lärdom av detta om det är fler som kör på liknade saker vilket jag är övertygad om att det är.

Så sluta denna histiorian tragiskt nog iallfall hare gott GTI klubben i will be back har redan ett projekt på gång börjar på R och slutar på 2 ;)

mvh


min pärla :(

http://www.youtube.com/watch?v=vXa-q2tK_mM



edit: om det är nån som är intresserad av fälgarna som har klarat sig bra! visst det finns lite repor på dom men iomed att jag åkte av i gräsdike så tog dom inte alls så mycket skada väljer man sen att lacka dom så kommer dom att se som nya ut såg 2 små jack fram på ena ekrarna inge major deal och sen bak på fälgen nedanför fälgbanan va det en rispa men det är absolut inget som syns när som sitter på dom är 2 månader gammla fälgar och däck!

Tomason TN1 19" 235/35R19

nypris 15.000 kvitto finns!

nu 9000:-

med en liten liten möjlig prutmån är det nått som är intressant pm:a dom är inget kantstötta ifram eller liknade inge ovala utan dom klara sig riktigt bra!

bultmönster 5/100

bild kommer här

2471

a128
2013-06-17, 17:14
Detta med att sätta bilen på en släkting har varit uppe i något komsumentprogram för en del år sedan (trafikmagasinet? Plus?)
just för att det blir billigare försäkring att sätta den på svärmor i dorotea, har man bara trafik spelar det inte så stor roll

Kontakten med bolaget bör ske så att det ger ett intryck på att just "svärmor" är verklig ägare till bilen

J.L
2013-06-17, 17:34
Smitaren varit framme igen?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16971769.ab

Riktigt tråkigt att först få bilen trasig på det makabra sätt, och sedan inte få ersättning för en sådan skitsak.
Hade själv bilarna ståendes på föräldrarna tills man blev lite äldre, det är ju ganska vanligt.

Ghost RS
2013-06-17, 17:37
Riktigt tråkigt o höra att ersättning uteblir..
Som J.L skriver så är det ju rätt vanligt..
Hade mina 2 första bilar skrivna på morsan.

Hoppas det löser sig på ett eller annat sätt ändå

Jonas
2013-06-17, 22:39
Hej!

Jag förstår inte riktigt hur dom helt kan neka ersättning?
Menar dom att eftersom din svärmor äger bilen så får inte du krocka med den? Eller använda den?
Finns det nått i försäkringsvillkoren som säger att man inte får äga en bil som någon annan brukar?

Är det för att du tjafsat med dom som dom påstår att du är den egentliga ägaren?

Fredrik


Jo pga att den som äger bilen skall betala försäkring på den. Är det så att någon annan står ägare på pappret men inte har någon ekonomiskt intresse i bilen skall den ej heller vara ägare.
Försäkringsbolagen kan kolla det ganska enkelt genom att stämma av hur bilen köptes dvs om man köper den av en privat person och betalade kontant så kan dom villa ha styrkt utdrag. Ringa föregånde ägare, vart bor försäkringstagaren samt föraren.
Finns många saker MEN tittar man på Goffe4as bil på hur den ser ut med fälgar extramätare m,m (Nu vet jag inte hur gammal svärmor är så skäll inte på mig:) men om damen isig är runt 50-60 år så börjar nog dom flesta bolag titta närmare..

Hur som helst så är det tråkigt med historien och inte få ut ersättning.

larra
2013-06-17, 23:32
Vad vill du ha för framrutorna? Får man med dom små vita clipsen dom sitter i på köpet? ;-)

ThomasT
2013-06-18, 01:00
jo det är surt som fan vart en riktigt helvetes vecka faktiskt riktigt deppigt och neråt men som sagt fy skam den som ger sig. Jag har lärt mig av detta sura misstag synd bara att det skulle behövas detta för att bli nogårlunda smart på den fronten. men det är ju den mentaliteten "det händer ju aldrig mig" men dom orden har man fått äta upp med råge nu..

aja tack för visat stöd bara att kriga vidare =)

Kolla med dessa om de kan hjälpa dig att driva ett case eller om det är kört innan du ger upp: http://www.investigera.se/

.

Goffe4:a
2013-06-18, 01:48
Kan meddela att bilen såldes idag för 12K som plockbil/reservdels bil men snubben va helt inne på att renovera den iomed att den har inte vart igång sen krocken så drog vi igång den med startbooster motorn spann hur rart som helst dock så pissade det olja från oljetråget men han tog den iallafall känns nästan skönt att den är borta nu efter beskedet från fb bara att släppa och gå vidare


Som sagt är det nån som är intresserad av fälgarna tveka inte och höra av er dom klara sig bra inge större fel på dom det går jag i god för.


Mvh

P.s tack för all omtanke och stöd som ni grabbar har bidragit med i tråden VW och gti klubben i hjärtat :)

Goffe4:a
2013-06-18, 01:57
Hej!

Jag förstår inte riktigt hur dom helt kan neka ersättning?
Menar dom att eftersom din svärmor äger bilen så får inte du krocka med den? Eller använda den?
Finns det nått i försäkringsvillkoren som säger att man inte får äga en bil som någon annan brukar?

Är det för att du tjafsat med dom som dom påstår att du är den egentliga ägaren?

Fredrik

Ne deras motiv va att dom trodde inte att det va min svärmor som gled runt med heltonat och 19 tummare sammt sänkt 50mm runt om :) fast jag tryckte på att hon va den huvusakliga ägaren dom slog bara döv öra till

Goffe4:a
2013-06-18, 02:04
Smitaren varit framme igen?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16971769.ab

Riktigt tråkigt att först få bilen trasig på det makabra sätt, och sedan inte få ersättning för en sådan skitsak.
Hade själv bilarna ståendes på föräldrarna tills man blev lite äldre, det är ju ganska vanligt.

Jo det känns ju lite J.L basic han pajja min bil kommer undan med det och jag får inte en spänn som sagt vart hyggligt tungt ett par dagar nu så här efter beskedet :'(

Goffe4:a
2013-06-18, 02:12
Vad vill du ha för framrutorna? Får man med dom små vita clipsen dom sitter i på köpet? ;-)

Larra vare du som ringde på anonnsen idag? :) va allt en kille från fagersta inte du eller? :)

larra
2013-06-18, 09:15
Nej det va inte jag iaf, så då får man se den i fagersta då?

JRJ
2013-06-18, 09:32
Kolla med dessa om de kan hjälpa dig att driva ett case eller om det är kört innan du ger upp: http://www.investigera.se/

.

Nu blir det OT, men den där firman skulle jag hålla mig så långt bort ifrån som det bara går...

Valkyr
2013-06-18, 10:30
Nu blir det OT, men den där firman skulle jag hålla mig så långt bort ifrån som det bara går...

Skulle definitivt hålla med!

ThomasT
2013-06-18, 11:00
Nu blir det OT, men den där firman skulle jag hålla mig så långt bort ifrån som det bara går...


Skulle definitivt hålla med!

Har ni dåliga erfarenheter av dem?

Jag känner folk som fått hjälp av dem att få ersättning när försäkringsbolaget nekat.

.

Valkyr
2013-06-18, 13:27
Har ni dåliga erfarenheter av dem?

Jag känner folk som fått hjälp av dem att få ersättning när försäkringsbolaget nekat.

.

Nej, men det känns som en "deckarfirma". Skulle ta hjälp av en riktig advokat, säger han att det inte finns något att göra så har han förmodligen rätt.

Sn00k
2013-06-18, 13:29
Försäkringen skall stå på "Bilens huvudsakliga brukare", dvs inte nödvändigvis ägaren, och gör den inte det så har försäkringsbolagen förbehållit sig rätten att neka utbetalning vid ev olycka(detta gäller dock INTE trafikdelen som regleras enligt lag.)
läser man villkoren när man tecknar en försäkring så brukar detta framgå klart och tydligt.. om man nu orkar traggla sig igenom dom.


dvs om du kan påvisa gemensamt brukande av bilen, samt att din släkting, som bilen + försäkring stod skriven på, har brukat bilen EN mil mer än du själv(räknat från när försäkringen tecknades), oavsett om du slängde på 19" hjul, sänkte den, tonade rutor mm, då går försäkringsbolaget bet och lär betala.. iom att han/hon är bilens huvudsakliga brukare.

det är dock en rejäl gråzon och i slutändan en bedömningsfråga.

en bekant låg i tvist med folksam nyligen, och fick rätt i slutändan mha tank-kvitton som kunde knytas till den som bilen stod skriven på, som styrkte att denne brukat bilen ~50mil mer under året än föraren vid olyckstillfället.

Pepper
2013-06-18, 20:15
Riktigt dubbel-trippel-sugigt alltihop. Jag beklagar; både din eknomiska förlust och förlusten av en underbar bil, som vi båda har ägnat mycket tid, kärlek och pengar på =(

Skönt att du iallafall verkar gå vidare, och börjar planera för nästa bil. Och skönt att du fortfarande tänker hänga kvar i VW-världen :P

Nu hoppas vi att han som köpte bilen av dig lyckas få ihop den, så den får ett nytt liv. Och så hoppas vi att den där saab-ägaren som prejade dig dör en plågsam död i herpes, eller nåt.

Lycka till med nästa bil, och lova att du kommer förbi och bjuder på en åktur när du blivit ägare till en R32 :P


Mvh
Micke

Cullberg
2013-06-19, 11:03
Tråkig historia, vad var det för bolag?

Goffe4:a
2013-06-19, 21:48
Riktigt dubbel-trippel-sugigt alltihop. Jag beklagar; både din eknomiska förlust och förlusten av en underbar bil, som vi båda har ägnat mycket tid, kärlek och pengar på =(

Skönt att du iallafall verkar gå vidare, och börjar planera för nästa bil. Och skönt att du fortfarande tänker hänga kvar i VW-världen :P

Nu hoppas vi att han som köpte bilen av dig lyckas få ihop den, så den får ett nytt liv. Och så hoppas vi att den där saab-ägaren som prejade dig dör en plågsam död i herpes, eller nåt.

Lycka till med nästa bil, och lova att du kommer förbi och bjuder på en åktur när du blivit ägare till en R32 :P


Mvh
Micke

Jarå micke det kan jag allt ställa upp på :)

- - - Uppdaterad - - -


Tråkig historia, vad var det för bolag?

Folksam

jimmie
2013-06-23, 03:26
Tur att de gick bra med dig.

Med vänlig hälsning, fiat power !