handdator

Visa fullständig version : 1,9 TDI AVB som har rasat, vilka motorkoder kan den ersättas med?



MiWi
2013-05-22, 03:16
En släkting i Tyskland ringde under kvällen och meddelade att hans Passat-02 med 1,9 TDI (AVB-block, 101 hkr) har rasat såpass att motorn är helt stum. Då priset ligger rätt högt på dem i Tyskland och då han vill behålla den ska motorn ersättas mot en ny.

Vilka motorkoder fungerar som ersättning till en AVB-maskin? Han hade blivit erbjuden en AHF-motor (110 hkr 1,9 TDI, sitter tvärställt monterat) och jag behöver svar på om det är möjligt som block/toppdonator om man flyttar över samtliga lös/kringdelar till den. Jag har nämligen fått det roliga arbetet att byta maskin på den under en snabbvisit till moderlandet och kommer bli tvärförbannad om maskinen inte fungerar. :)

Det enda jag kan hitta som skiljer verkar vara insprutet, AHF anges enbart som vanlig TDI medans AVB anges som TDI PD som jag antar betyder Pump düse. I min hjärna antar jag att möjligheten finns att flytta spridarna från AVB-maskinen med hela insprutet och få det att fungera?

Så, vad säger ni experter?

MiWi
2013-05-22, 13:17
Ingen kompetent Vw-meck som har lite råd att ge? Är lite akut nämligen. :)

a128
2013-05-22, 14:36
Sök efter AVB på ebay.de så finnner lite saker

vanlig Tdi samt PD Tdi är mycket stora skillnader i utförande och det ä inte så lätt att byta mellan dessa 2 olika spisar