handdator

Visa fullständig version : Besiktning, paranoid as hell!



FiNCH
2013-05-22, 01:52
Okej så jag är något paranoid...
Min bil är väl ingen direkt Superbil, en 2010 Golf R, i Orginalutförande.

Jag har stora problem med att andra kör min bil, det finns bara 1 person annat än mig som får det.
Mike på Volkswagen Express Service i Täby, Mike är kung på att ta hand om bilen och har bevisat det tydligt, därför vågar ja låta han köra den.

Jag ska besiktiga min pärla snart, å alla har väl hört om Toyota Supran som en besiktningskille körde åt helvete med?

Kan jag begära att dom INTE ska köra den, att jag kör och dom säger vad jag ska göra?
Alternativt att någon här inne jobbar på Bilbesiktning och förstår det här med att vara rädd om bilen och isf kan få köra den.

Tack på förhand :)

MiWi
2013-05-22, 03:23
Körning ingår i en besiktning så du kommer inte undan det.

Prata med personen som besiktigar för att skapa ett förtroende och berätta om ditt problem, du kan även välja att åka med för att vara säker. Är du fortfarande osäker kan du be stationschefen att köra den istället.

FiNCH
2013-05-22, 04:02
Körning ingår i en besiktning så du kommer inte undan det.

Prata med personen som besiktigar för att skapa ett förtroende och berätta om ditt problem, du kan även välja att åka med för att vara säker. Är du fortfarande osäker kan du be stationschefen att köra den istället.

Fasen =/
Well jag får väl göra som du sa.
Det läskigaste är nog att dom brukar gasa iväg som fan utanför sen komma tebax och stänga av direkt...
Turbon behöver sin tid å varva ner.

soyd
2013-05-22, 07:25
Jag vet hur det är jag är likadan... Jag är som en igel de inte kan få bort... Åker alltid med osv...

inge jä**a kaffe :)

/mvh soyd

Lilla_Vargen
2013-05-22, 09:04
Åk med, brukar inte vara några problem att få göra det.
Iaf hos SBP...

Via kranaprataren på mobilen...

GTI-nissen
2013-05-22, 09:43
Det är som flera redan sagt bara att prata med dem. Var med och ställ frågor, be att få komma med och titta under, visa intresse.
Jag har alltid åkt med, men det är inte för att jag misstror dem utan för att jag är nyfiken och det har aldrig varit några problem.

Stänger de av motorn direkt så är det väl bara att säga till att de startar den igen?
Glöm inte att det är en bil som är gjord att fungera till vardags, inget skört prydnadsföremål.

Sorry, men lite paranoid är du faktiskt. ;-))))

MiWi
2013-05-22, 09:51
Om jag inte minns helt fel så finns det väl en liten elektronisk vattenpump som går på samma el som värmefläkten och fortsätter kretsa kylvatten genom turbon så länge behovet finns med tändningen frånslagen? (Eller är det bara Seat som fått denna funktion?)

Så du ska nog inte behöva känna sådan oro om bilen stängs av direkt. :)

AXL72
2013-05-22, 11:47
En provkörning i samband med besiktning brukar ju aldrig vara längre än 30-60 sekunder. Finns knappast någon turbo som behöver kylas innan avstängning efter den "påfrestningen".

J.L
2013-05-22, 12:23
En provkörning i samband med besiktning brukar ju aldrig vara längre än 30-60 sekunder. Finns knappast någon turbo som behöver kylas innan avstängning efter den "påfrestningen".

Dessutom kollar de ju alltid avgaserna med motorn på tomgång direkt efter :-)

FiNCH
2013-05-22, 14:05
Jag har läst de ni skrev.

Är inte mest det att jag inte vill att ngn random ska sätta sig i bilen å gasa iväg, för det brukar dom göra.
Jag kommer sätta fast en liten träbit under gaspedalen, som hindrar dom sista 50%.

Det borde göra att han inte kan gasa iväg som en dåre :)

MiWi
2013-05-22, 14:14
Jag har läst de ni skrev.

Är inte mest det att jag inte vill att ngn random ska sätta sig i bilen å gasa iväg, för det brukar dom göra.
Jag kommer sätta fast en liten träbit under gaspedalen, som hindrar dom sista 50%.

Det borde göra att han inte kan gasa iväg som en dåre :)

Eller så åker du bara med istället för att göra en massa hemmalösningar.

En Golf tål att gasas med, till och med en R. Sedan körs inga fullgastester heller så vad exakt som gett dig denna oro har jag svårt att förstå. :) Njut av bilen mer istället för att fasas av att använda den. :)

gorano
2013-05-22, 14:32
Eller så åker du bara med istället för att göra en massa hemmalösningar.

En Golf tål att gasas med, till och med en R. Sedan körs inga fullgastester heller så vad exakt som gett dig denna oro har jag svårt att förstå. :) Njut av bilen mer istället för att fasas av att använda den. :)
Håller med:-) med all respekt Finch, det där med träbit är nog ingen bra idé, vore ju synd om bilen inte gick igenom pga " träbit under pedal.

FiNCH
2013-05-22, 14:44
När jag läser de ni skriver så känns det hela larvigt xD
Jag åker med och kör han som en idiot så skäller jag ut fanskapet, simpelt :)
Å som ni säger, Golfen dör inte av att gasas med, den är trots allt byggd för det!

Premis
2013-05-22, 14:48
Ganska paranoid låter det som ja :).

Senaste besiktningarna jag har gjort har inneburit en färd runt byggaden. Ofarligt.

Iofs så drog besiktningsgubben ~2004 (ung kille) iväg 5 min med min trimmade audi så däcken skrek o 2.5"et ylade och kom tillbaka med världens leende, "godkänd?" frågade jag, "JAA!" halvskrek han. Tänkte att jag kunde bjuda på det den gången. Men det var enda gången jag vart med om något sånt.

FiNCH
2013-05-22, 15:01
Ganska paranoid låter det som ja :).

Senaste besiktningarna jag har gjort har inneburit en färd runt byggaden. Ofarligt.

Iofs så drog besiktningsgubben ~2004 (ung kille) iväg 5 min med min trimmade audi så däcken skrek o 2.5"et ylade och kom tillbaka med världens leende, "godkänd?" frågade jag, "JAA!" halvskrek han. Tänkte att jag kunde bjuda på det den gången. Men det var enda gången jag vart med om något sånt.

Skulle min besiktningskille göra så med min bil så vet ja inte om jag slår ner honom eller ringer Polisen, bara tanken ger mig adrenalin.. Så gör man inte med ngn annans bil utan tillåtelse!

Ama303
2013-05-22, 16:07
det känns som att du i så fall borde vara mer paranoid över att lämna iväg bilen på service med tanke på hur bilar "provkörs" där ;)

VWGolIV
2013-05-22, 18:02
Som Ama303 så skulle jag vara mer orolig när bilen är på service/verkstad än när den är hos bilprovningen.
Är du inte med under hela servicen så har du ingen koll på vem som kör och hur dom kör.

FiNCH
2013-05-22, 18:13
Som Ama303 så skulle jag vara mer orolig när bilen är på service/verkstad än när den är hos bilprovningen.
Är du inte med under hela servicen så har du ingen koll på vem som kör och hur dom kör.

Jag är med när min bil Servas.
Desutom provkör dom inte bilen så hårt, jag begär en kille som heter Mike när jag servar på VW Täby.
Har sjukt bra kontakt med dom, säljaren finns också alltid där för mig när det är ngt!

Är inte det minsta orolig då.

Sweeper
2013-05-22, 18:21
Rolig läsning hahaha. Jag skulle varit mer orolig över att lämna in bilen på reparation/service än bilprovningen! Har hört för mkt skit om det. Du har tur att du känner nån, vad skulle du gjort annars?

Om jag var dig så skulle jag lugna ner mig lite :P

Premis
2013-05-22, 18:24
Hehe trodde Jag var petig med bilen :p

Mr_Big
2013-05-22, 18:24
Jag är med när min bil Servas.
Desutom provkör dom inte bilen så hårt, jag begär en kille som heter Mike när jag servar på VW Täby.
Har sjukt bra kontakt med dom, säljaren finns också alltid där för mig när det är ngt!

Är inte det minsta orolig då.

Köpte du den av VW Täby begagnad?
Tror jag har kört din bil när den ägdes av första ägaren.
Färgen silver är ovanlig på en R men klart den snyggaste.

Lillen
2013-05-22, 18:35
Jag bad killen som besiktade VR6-syncron i vintras att gasa som fan nu när han hade chansen.
Se till att gasa fullt på en gång så den diffar annars understyr det bara.
Han garvade och besiktningen gick bra :p

FiNCH
2013-05-22, 18:36
Köpte du den av VW Täby begagnad?
Tror jag har kört din bil när den ägdes av första ägaren.
Färgen silver är ovanlig på en R men klart den snyggaste.

Var det du som krockade den också?
Ngn kund hade gjort en mindre krock så plasten fram gick sönder å framvagnen var skev samt skada på fälgen.
Allt åtgärdat nu dock...

- - - Uppdaterad - - -


Rolig läsning hahaha. Jag skulle varit mer orolig över att lämna in bilen på reparation/service än bilprovningen! Har hört för mkt skit om det. Du har tur att du känner nån, vad skulle du gjort annars?

Om jag var dig så skulle jag lugna ner mig lite :P

Jag känner inte Mike, men han installerade Motorvärmare och gjorde ett bra jobb. Det gav mig tillit.
Jag e lugn, bara sjukt rädd om mina saker!

Mr_Big
2013-05-22, 18:51
Var det du som krockade den också?
Ngn kund hade gjort en mindre krock så plasten fram gick sönder å framvagnen var skev samt skada på fälgen.
Allt åtgärdat nu dock...

- - - Uppdaterad - - -



Jag känner inte Mike, men han installerade Motorvärmare och gjorde ett bra jobb. Det gav mig tillit.
Jag e lugn, bara sjukt rädd om mina saker!

Då är den samma bil!
Jag krockade inte bilen, det gjorde förra ägaren. Den var så när VW Täby köpte den.
Jag körde den alltså när den fanns hos ägaren innan dig.

FiNCH
2013-05-22, 18:59
Då är den samma bil!
Jag krockade inte bilen, det gjorde förra ägaren. Den var så när VW Täby köpte den.
Jag körde den alltså när den fanns hos ägaren innan dig.

Kul å veta, dom påstod att det var en provkörare som pajjat den :P
Har pratat med förra ägaren å det ska tydligen inte ha varit ngt fel alls på bilen under hans ägo :D
Det känns skönt!

Å ang att besiktiga, jag tycker de känns rätt okej nu när ja läst allt ni skrivit, ni alla har rätt, bilen lär överleva, å kör han som en tok är de ju bara säga till hans chef...

Mr_Big
2013-05-22, 19:33
Kul å veta, dom påstod att det var en provkörare som pajjat den :P
Har pratat med förra ägaren å det ska tydligen inte ha varit ngt fel alls på bilen under hans ägo :D
Det känns skönt!

Å ang att besiktiga, jag tycker de känns rätt okej nu när ja läst allt ni skrivit, ni alla har rätt, bilen lär överleva, å kör han som en tok är de ju bara säga till hans chef...

Det kan hända att VW Täby upptäckte det först efter dom köpt bilen.
Det enda felet jag kommer ihåg var att bromsskivorna bak strulade, kommer inte ihåg varför men han fick det åtgärdat på garantin.
Tidigare ägaren är en schysst kille, han tar hand om sina bilar om man bortser från skadan fram. Han köpte en Audi S5 och ville sälja bilen men ingen nappade så han sålde den till VW.

FiNCH
2013-05-22, 19:40
Det kan hända att VW Täby upptäckte det först efter dom köpt bilen.
Det enda felet jag kommer ihåg var att bromsskivorna bak strulade, kommer inte ihåg varför men han fick det åtgärdat på garantin.
Tidigare ägaren är en schysst kille, han tar hand om sina bilar om man bortser från skadan fram. Han köpte en Audi S5 och ville sälja bilen men ingen nappade så han sålde den till VW.

Enligt hans fru köpte dom en VW Passat CC, dom hade totalt 2 bilar å sålde båda för att ha 1 istället, å de blev en CC.
Jo hon sa också att han va väldigt rädd om grejjerna! :)

Känns skönt, ja är likadann, älskar min bil nästan lika mkt som min tjej!

Mr_Big
2013-05-22, 19:59
Enligt hans fru köpte dom en VW Passat CC, dom hade totalt 2 bilar å sålde båda för att ha 1 istället, å de blev en CC.
Jo hon sa också att han va väldigt rädd om grejjerna! :)

Känns skönt, ja är likadann, älskar min bil nästan lika mkt som min tjej!

Är det samma bil? Silver R med skinn och DCC. Han som ägde bilen bor i ett nytt hus i Täby, äger en Ica-butik.

Henrik.M
2013-05-22, 20:00
Nog för att jag är noga med mina prylar , men i slutändan är det bara matriella ting som GÅR att ersätta. :)

Lillen
2013-05-22, 20:00
Han som ägde bilen bor i ett nytt hus i Täby, äger en Ica-butik.

Är det nån sjuka?
Äga Ica-butik och köra Golf R ;)

FiNCH
2013-05-22, 20:04
Är det samma bil? Silver R med skinn och DCC. Han som ägde bilen bor i ett nytt hus i Täby, äger en Ica-butik.

Silver med Skinn, men INTE DCC :P
Den ja pratar om bor i Uttran, Botkyrka.

Mr_Big
2013-05-22, 20:12
Silver med Skinn, men INTE DCC :P
Den ja pratar om bor i Uttran, Botkyrka.

Då är det fel bil! Skumt att två silvriga R hade en krockskada fram :)

FiNCH
2013-05-22, 20:13
Då är det fel bil! Skumt att två silvriga R hade en krockskada fram :)

Min hade bara plastskador, inte alls ngt stort.
Men ja det är lustigt! Å samma säljare... Täby.
Synd att det inte var samma för då hade jag haft DCC :D

Mr_Big
2013-05-22, 20:53
Min hade bara plastskador, inte alls ngt stort.
Men ja det är lustigt! Å samma säljare... Täby.
Synd att det inte var samma för då hade jag haft DCC :D

Det hade den här också. Som en intryckt kil fram, längst ner i mitten.
Udda! Silvriga R som är så ovanliga dessutom :-)

FiNCH
2013-05-22, 20:56
Det hade den här också. Som en intryckt kil fram, längst ner i mitten.
Udda! Silvriga R som är så ovanliga dessutom :-)

Min var pajj på Vänster sida, det stora svarta luftintaget som också håller i DRL:en.
Sen var det sprucket på vänster sida också, dom gjorde en plastlagning och lackade om framstöten, dock så är det kasst lackat :'(

Man ser rinningar å skit...

Bossni
2013-05-25, 01:19
Har inget vettigt svar på din fråga, undrar bara hur du kör din bil?, klart jag förstår att man inte vill att nån ska köra sönder ens bil. Men rasar den för att nån gasar på så kan den lika gärna rasa tycker jag.

Kör skiten ur min hela tiden då vet man att det håller också. Låter inte heller vem som helst köra min bil heller, sen det här med att att stänga av innan turbon har varvat ner? Man ska nog inte stänga av bilen när oljan e 120 grader kanske. Men kryper de ner mot 100 så e de helt ok. Man hör att pumpen går när man har stängt av bilen.

Besiktingsgubbarna kör ca20 bilar om dagen?! De har nog kört grymmare bilar än en R, hade man kört skit med bilarna så hade man nog blivit av med jobbet ganska snabbt.

badtab
2013-05-26, 12:23
Håller med Bossni här, i 99,9999% av alla besiktningsteknikers ögon så är en golf R/vr6/r32/valfri lite busigare vw-modell, inget man vill gasa ur, utan det är bara en bil i mängden! Vet iofs lite hur jag är med min egen mk4 R32, man vill ju sköta den på sitt egna vis..:)

FiNCH
2013-05-26, 12:27
Jag kör skiten ut den också, men är sjukt noga!
Inga potthål, noga med lacken, ställer mig aldrig på ett övergångsställe i stan för att folk går kors å tvärs å stryker sig mot lacken.
Släpar inte skorna på trösklarna, stänger dörren på Listen ovanför så jag inte gör fingeravtryck på lacken, ställer mig inte under träd för att fåglarna skiter ner bilen, ställer mig alltid längst bort på parkeringar så att ingen gör ngt dörruppslag.

Jag älskar min bil, men jag kommer åka med besiktningskillen så är allt chill :)