handdator

Visa fullständig version : Nya däck på GTI:n



Peter-C
2013-05-14, 22:39
Hej på er.

Får nog byta däck innan sommaren. Vad ska man köpa, har tänk mig 3 alternativ enligt nedan. Nu sitter det Continental sport contact 2 225/40-18 92Y på bilen (GTI -10 Detroit hjul), är nöjd med dem.

Continental sport contact 5.

Bridgestone Potenza, finns ju tex RE050A, S001. Har Potenza RE050 på vår A4:a, helt OK.

Nokian Hakka Z finns som alternativ men tänker mest på vinterdäck när jag hör namnet. Är väl för att jag inte haft Nokian som sommardäck.:)

De får gärna gå tyst men måste vara stabila, det är viktigare.

(Min lokala leverantör ingår i Däckteam, tror inte de har tex Michelin).

/Peter

AndreasE
2013-05-14, 23:39
Det finns lite olika att välja på, helt klart.

Man får tänka på vad man vill ha ut av däcken, alla däck (nästan iallafall) är byggda på kompromisser.

Vill du ha ett sportigt däck så gör man avkall på komfort.
Vill du att det ska gå tyst och bekvämt så gör man avkall på styrrespons och stabilitet bl.a.

RE050 som du skriver om är ett gammalt däck idag, och finns egentligen bara kvar för att det original monteras fortfarande.
S001 har nästan helt ersatt RE050, och är ett bättre alternativ egentligen på alla poster.

Nokian Hakka Z är också ersatt, och finns inte längre att beställa hos Nokian. De som finns kvar hos verkstäder är nog gamla lagervaror sedan förra året.
Det nya från Nokian är Hakka Black. Ett mycket bra sportdäck som är hyffsat bekvämt också.

Har du några andra frågor så hör gärna av dig.

Peter-C
2013-05-15, 17:25
Tack för svaret Andreas, du är ju branschman och har dessutom rätt bilmodell!

Bekvämligheten kommer inte i 1:a rummet utan funktionen. Får inte upplevas som sladdriga….
Då är det Bridgestone S001 / Nokian Black eller Conti Sport 5 som jag har att överväga. Black ser bra ut på bild.:D

Min ”hovleverantör” av däck i Halmstad "Däck-in" har tidigare haft FirstStop-skylt, så du känner dem kanske. Har handlat hos dem sedan de öppnade firman för en hel evighet sedan. Fungerat kanon!

/Peter

AndreasE
2013-05-15, 22:01
Jodå, dom har man träffat ett antal gånger på konferenser och liknande, då tror jag att du är i trygga händer :)

Hälsa från mig!

Peter-C
2013-06-14, 17:50
Då var det nya Nokian Hakka Black monterat. Känns stabilt och bra!

/Peter

AndreasE
2013-06-15, 00:21
Grattis till ett bra däckval!

Mattias
2013-06-15, 17:06
Då var det nya Nokian Hakka Black monterat. Känns stabilt och bra!

/Peter

Kör själv dessa på min bruksbil, mycket nöjd efter ca 2000 mils körning.
Har alltid annars varit förespråkare för Michelin, men dessa fungerade minst lika bra.