handdator

Visa fullständig version : Countryn knakar och knäpper vid stora rattutslag, normalt?



Thord
2007-08-14, 10:49
Min Country knakar och knäpper rätt så kraftigt när man kör sakta ut eller in från tex parkeringar, framförallt när man svänger maximalt, kan det vara normalt, eller kan det vara nåt vajsing i växellådan/ bakaxeln? Har inte kört fyrhjulsdrivet förut.

/Thord

razer
2007-08-14, 11:14
Det skulle kunna vara en spindelled eller annan led.

Junfors
2007-08-14, 12:37
Det kan inte vara främre fjäderbenslagringen som låter kanske? Det är inte så att det låter även om du står still och svänger fullt.

Thord
2007-08-14, 12:52
Vrida på hjulen när man står still är inga problem, det är när man typ backat kanske 5 meter med stort rattutslag som det knäpper/knakar.
/Thord

Megapolaren
2007-08-14, 14:57
Om det knäpper när man rullar/kör vid fullt rattutslag så brukar väl det tyda på att drivknutarna är kass.

Falcor
2007-08-14, 15:00
Drivknutarna ?

Thord
2007-08-15, 22:00
Jag kände precis på drivaxlarna och dom verkar helt ok, däremot såg jag en vacuumslang och en elkontakt på bakaxeln, nån som vet vad de har för funktion? Jag funderar på om det är en diffspärr på lågfart, det kan ju förklara ojudet när man svänger mycket på strävt underlag, fast det är bara en gissning.
/Thord

Junfors
2007-08-15, 22:20
Det ska inte vara någon diffspärr på en sådan orginalaxel, har dock ingen koll på vad vakumslangen går till.

Thord
2007-08-16, 08:22
Jag slängde iväg en fråga på ett tysk country forum, vacuum och el till bakaxeln är tydligen för att få in driv när man backar, och kanske att koppla bort driften när man bromsar, klonk när man backar är tydligen OK och ett tecken på att allt fungerar, åtminstone trodde han som svarade det.
/Thord

Sn00k
2007-08-16, 16:40
om jag minns rätt så är det snarare för att koppla UR drivningen bak när man backar.. bilen är FWD på backen.. lite nyfiken på varför dom konstruerat det så..
vaccumet styr även handbroms har ja för mig.. å aktiverar frihjuls-funktionen när man drar i den..

det SKA klicka/plonka i bakaxeln när man lägger i backen, då funkar frihjuls-funktionen som den ska.

detta kan kanske vara till nån hjälp för nyfikna.. taskig upplösning, men läsligt.

http://85.89.66.56:80/Golf_Syncro_6-7stitch_small.jpg

Thord
2007-08-17, 14:10
Tack för bra info, texten är lite svår att se, men det är ju kul att veta hur det är tänkt att fungera, te.x att en handbromssladd utan att frikoppla borde gå fint :)

/Thord

Faltdach
2007-08-17, 20:49
Min Country knakar och knäpper rätt så kraftigt när man kör sakta ut eller in från tex parkeringar, framförallt när man svänger maximalt, kan det vara normalt, eller kan det vara nåt vajsing i växellådan/ bakaxeln? Har inte kört fyrhjulsdrivet förut.

/Thord

Det är nog lugnt.
När jag körde Country kunde man höra en del klonkande ljud när man antingen la i backen eller körde sakta, typ i terräng eller liknande. Inte Autobahn med andra ord;) Det är som de som skrivit innan i tråden, när bakdrivningen aktiveras.