handdator

Visa fullständig version : Hjälp med chip



mixbox
2013-05-11, 19:10
Hej! Jag har en GTI -00 med 3" downpipe och rostfritt med racepipe monterat från Ferrita. Har en chippad ECU monterad som jag är osäker på vilket "steg" den ligger på. Tycker inte bilen går riktigt som den ska. Den drar ganska mycket bränsle och det känns som den har mer att ge. Har läst av bilen med VCDS och försökt läsa lambda osv för att se om den går för snålt eller om den går fett. Det jag hittade var en felkod "00561 - Mixture Adaptation: Adaptation Limit (Add) Exceeded" Vilket jag gissar betyder att bilen går för snålt eftersom den inte kan adaptera för mer bränsle?

Någon här på forumet som gör egna programvaror till dessa bilar? Eller som har en steg 3 box eller liknande liggandes?

larra
2013-05-12, 00:23
Prata med sn00k om vilken bil och motor det gäller så har du en racer sen ;-)

Sn00k
2013-05-12, 22:34
haha, vad är det för motor/motorkod? originaleffekt?

felkoden betyder att ECUn har fetat på blandningen ~28% och detta har inte räckt för att nå lambda 1.0.
den går alltså duktigt magert, rentav farligt magert om inte knackregleringen nu hade backat av tändningen en hel massa grader, vilket du bör känna som tydliga motningar/"gungningar"/tvekningar/ojämn effekt.. som är hela anledningen att du tycker att den inte går som den borde..?

logga block 020 i vcds/vag-com för CFs som är correction factors på tändningen, hur många grader den backar av på respektive cylinder, säkerligen en hel del.

soppan är lite lurigare att logga på denna då den bara har smalbands-lambda, men oftast återfinner du lambdaregleringen på kanal 30-33.. där långtids adaptionen för tomgång och del-last ligger på kanal 32 och korttids på 33.
(i kanal 32 bör du finna att långtidsadaptionen är utmaxad på runt 28%..)

mixbox
2013-05-14, 20:50
Nu har jag varit ute och kört lite och loggat lite. Blocken du föreslog dock verkar inte överrensstämma med min.
Motorkod är AGU och det borde vara 150hk orginal.


Logfiler med lite olika groups.
https://mega.co.nz/#!mZcXyaTJ!T5owCB4gRngFbMo7JrPXZ2WAo0Jacx3MEm4EV3o IAGs
https://mega.co.nz/#!rcMHRCLS!Svw8UAHvgodpwCvSc3EP8WDDduF-IV9cU4y-42-GDq4

Sn00k
2013-05-14, 21:12
ah, okej, du har en AGU med den äldre Motronic 3.8.3an.. lite jobbigare att chippa då det lär lödas å bråkas lite.. jag ska titta på programvara till ME3.8.3 inom kort, så jag slår gärna en kik.

hade problem att ladda hem dina logfiler, så jag PMade dig min mailadress, du får gärna maila över dom om du har möjlighet, så får jag kika lite.. =)