handdator

Visa fullständig version : Biltema säkningssats?



steelseries
2013-05-11, 13:03
1500kr bilen ska sänkas!


Eftersom det är en 1500kr bil som bara ska rulla över sommaren, och jag är student så vill jag inte lägga ner pengar på sänkningssats eller collis! Kapa kändes sååååå volvo, hittade dessa ist.


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fjadring/Fjadring-ovrigt/Hoj--och-sankningssats-2-st-341712/
Om någon kört med dessa, hojta isf vad du tycker!:)

Ska sänka en golf 3a.

Fredrix
2013-05-11, 13:08
Inte för att vara sån, men om du tycker att kapade fjädrar känns epa, vad gör då inte dessa?
Dessutom inte lagliga, utan att lägga ner en krona i det här fallet så skulle jag nog själv ta fram vinkelslipen.

Sjove
2013-05-11, 13:47
Det är ju verkligen en Epa lösning. Kapa fjädern om du bara ska köra över sommaren. Billigt och enkelt :)

Lilla_Vargen
2013-05-11, 14:11
Tråkiga med de är att du kommer inte få bilen tillräckligt låg.
Ett par centimeter ja, men inte mycke mer än det.
Kapa fjädrarna e lättare...
Via kranaprataren på mobilen...

steelseries
2013-05-11, 15:05
Inte för att vara sån, men om du tycker att kapade fjädrar känns epa, vad gör då inte dessa?
Dessutom inte lagliga, utan att lägga ner en krona i det här fallet så skulle jag nog själv ta fram vinkelslipen.
Ahaa tack! vet du om jag kan kapa när fjädrarna sitter kvar på bil?

Det är ju verkligen en Epa lösning. Kapa fjädern om du bara ska köra över sommaren. Billigt och enkelt :)
Okeej:) kan jag kapa när fjär på bil?


Tråkiga med de är att du kommer inte få bilen tillräckligt låg.
Ett par centimeter ja, men inte mycke mer än det.
Kapa fjädrarna e lättare...
Via kranaprataren på mobilen...
Hehe vill nog bara få nern kanske.. 10cm.. men kapen är kanske bäst ändå. Vet du hur många varv 10cm kan vara?

Ranta
2013-05-11, 20:49
Jag tycker om att sänka så mycket det går :) Har sänkt många ggr på plats, bara höjt med domkraften lite sedan kapat. Men oftast går det fortare och säkrare att ta bort fjädern och kapa.

larra
2013-05-12, 01:26
Under med dom kraften, kapa 2varv runt om, kapa så du har lite kvar på fjädern under med ett spett och bryt till fjädern och det smäller till sen är de färdigt, kapar du hela fjädern är risken stor att kapskivan går åt helvete

Sjove
2013-05-12, 02:59
Eller köp fjäderspännare. Spänn upp kapa och sänk fjädern. Lite mer omständligt men säkrare kanske. Fjäderspännare är inte dyra på Biltema och du kan ha nytta av dom i framtiden!
Lycka till

2130

larra
2013-05-12, 12:32
då blir det väl en värre smäll om fjädern är ihop dragen? Det hade inte jag vågat gjort iaf

Haugeman
2013-05-12, 12:42
då blir det väl en värre smäll om fjädern är ihop dragen? Det hade inte jag vågat gjort iaf

Drar du ihop fjädern på mitten släpper du ju spänningen i änden där fjädern ligger an mot fjäderskålen. Alltså inget spänn där man kapar = säkrare.

Bästa och säkraste är väl alltid att ta ur fjädern ur bilen frågar du mig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Valkyr
2013-05-12, 12:42
Oftast kan man vända på dom så du kan "dra ut fjädern" istället för ihop. Vet inte om det hjälper dock.. ;)