handdator

Visa fullständig version : Exhaust Workshop!



Henke L
2013-05-07, 10:54
Halloj,
Jag har fått ett felmeddelande i displayen på min VW Touareg V6 TDI -05.
Det står Exhaust Workshop när jag startar bilen och sen lyser motorvarningslampan hela tiden.
Jag har fått så otroligt många olika förslag på vad det kan vara men nu vänder jag mig till er för hjälp.
Bilen går helt felfritt och har inga problem med att starta.
Förslagen jag har fått är trasig kontakt till chokespjället, trasigt chokespjäll, otätt soppalock:confused:, förbukad sensor i katalysatorn och säkert något mer.
Har någon ett förslag på vad det kan vara?

Tack för er tid och era svar!

Henke

Cullberg
2013-05-07, 11:04
Välkommen! Du har kollat felkoder antar jag?

Henke L
2013-05-07, 11:15
Japp, nu har jag inte koderna här men det mesta pekar på chokespjället men jag ville kolla om det var några fler som hade ett bra svar.

Cullberg
2013-05-07, 11:27
Skriv gärna ut felkoderna här, så brukar det lösa sig enklare!

Henke L
2013-05-21, 15:32
Nu har jag gjort en ny felkodssökning och här kommer det.2204
Har du ett bra svar?
Tack på förhand,
Henrik

Henke L
2013-05-21, 17:19
Och här kommer felkoderna från VW:s dator.2207

Premis
2013-05-21, 18:29
Och här kommer felkoderna från VW:s dator.2207

Tyvärr inte 100 på exakt vilken komponent där är rent fysiskt .. Men om man tolkar det som står där så säger koden att det nedre läget för spjället ej har detekterats av en positionsgivare och att detta under kör-/diagnoscykeln har hänt av och till (antyder att det fungerar ibland).

Detta kan bero på flera saker.

Troligast:

- Spjället kärvar eller dess styrande komponent (mekanisk? Elektrisk?) kärvar vilket ibland resulterar i att ändläget ej kan nås när det förväntas nås.

- Positionsgivaren är sliten och klarar inte av att detektera nedre positionen konsekvent.

Mindre troligt:

- kablagefel (borde ha rapporterat korslutning till bat, till jord eller avbrott).

Så du kan kolla upp dom sakerna till att börja med.

Lämnar du det i verkstadens händer kommer dom troligen helt enkelt byta ut komponenten åt dig.

Är säker på att någon här på forumet kan skina ljus över exakt vilken komponent det handlar om utifrån den loggen.

Henke L
2013-05-27, 12:13
Tackar för svaren.
Det blir till att mecka och se om jag kan göra rent det själv.
Jag var och träffade en meck på VW i Täby som var jäkligt hjälpsam och trevlig och han pekade ut var problemen mest troligt var och det är två spjäll. Det sitter ett spjäll på varje cylinderrad och det var "troligast" att det var skitigt. Bilen har ju ändå gått 21.000 mil.
Tack igen så återkommer jag med fortsättningen :-)

graul
2013-05-28, 12:57
Troligtvis skit som gör att den inte kan reglera korrekt. Har du otur har insuget spruckit lite och då måste hela bytas.