handdator

Visa fullständig version : Golf 1.4 TSI 07 Kamkedjehaveri



Filip_oskarsson
2013-05-06, 16:37
Hejsan. Jag vet att det säkert redan finns trådar här i forumet med detta ämne, men jag gör ett nytt inlägg ändå.

Köpte för ungefär ett år sedan en begagnad Golf 1.4 TSi Trendline 07.

Nu för två veckor sedan så startade inte bilen. Den hade inte rasslat, låtit konstigt eller någonting ett par timmar innan när jag körde den, och aldrig tidigare heller för den delen. När jag sedan skulle starta den så gick det inte och jag fick ett felmeddelande där det stod "STOP! Oil pressure Engine OFF! Owners Manual". Kollade oljan och allt var i sin ordning så vi bogserade ner den till Volkswagen, där jag senare fick beskedet om att kamkedjan hade kuggat över. Inte av den mildare sorten heller. Det värsta möjliga; allt var skadat, topplock, ventiler, kolvar. Verkstadskillen snackar nu om ca 30.000 kr...

Som ni kanske förstår så kan jag verkligen ingenting om bilar. Servade bilen enligt när det stod att jag skulle göra det. Köpte den för att jag kör en hel del så jag ville ha en nyare bil och bekvämare bil. När detta nu hände så googlade jag om det och läser massa om att detta är ett väldigt vanligt problem bland just dessa motorer och fick såklart fram artikeln ur ViBilägare. Här är länken och under har ni ett utklipp från artikeln
http://www.vibilagare.se/nyheter/kamkedja-oroar-volkswagenagare-28962?page=5

– Vi tar nu fullt ansvar även efter garantitidens utgång i de allra flesta fall, meddelar Volkswagens informationschef Marcus Tomasfolk.


Jag nämnde detta för killen på Volkswagen och vi hördes några dagar senare, då han säger att bilen måste ha varit servad på Volkswagenauktoriserad verkstad alla gånger om detta ska gälla. Dom kollade i serviceboken, och såklart har ägarna innan servat bilen på andra ställen tex Autoexperten, KA Bilservice osv osv. Även när jag köpte bilen, på Hedin Bil i Mölndal så gjorde dom en kostnadsfri service där, vilket väl är normalt när man köper en bil från en såpass stor bilhandlare. Även denna service nämnde killen på Volkswagen. Hedin Bil är ju inte auktoriserade.

När jag köpte bilen så valde jag försäkringsbolaget SalusAnsvar, enbart pga att dom hade den högsta maskinskadeförsäkringen, upp till 16.000 mil. Bilen har nu gått 16.500 så därmed betalar inte dom nånting.

Nu till min fråga: Är det helt kört för mig? Finns det nånting som kan hjälpa mig i detta läge? Eller ska jag behöva punga upp 30k? Någon som vart med om nåt liknande förjävligt?

Väldigt tacksam för svar.
Mvh Filip

a128
2013-05-06, 18:44
Hur lång har den gått mellan servisarna 1500mil ? 3000mil ? vanligt att kedjan ta stryk av utjänt motorolja

hedin bil borde ta merpareten av detta ansvar eftersom om bilen är köpt av denna firma, det är viktigt att detta göres omedelbart hellst innan verkstaden ges klartecken för denna reparation

Filip_oskarsson
2013-05-06, 20:03
Hur lång har den gått mellan servisarna 1500mil ? 3000mil ? vanligt att kedjan ta stryk av utjänt motorolja

hedin bil borde ta merpareten av detta ansvar eftersom om bilen är köpt av denna firma, det är viktigt att detta göres omedelbart hellst innan verkstaden ges klartecken för denna reparation




När jag köpte den hade den gått 13 900, då gjordes en service hos Hedin. Sedan servade jag den när det var dags enligt instrumenten, och hur mycket är det? Har det inte i huvudet och serviceboken är i bilen på verkstaden..

a128
2013-05-06, 20:09
jag fick för mig att det var 2 veckor sedan den köptes, men se att det är 1 år sedan, man bör ej köra mer än 1500mil mellan oljebyterna,