handdator

Visa fullständig version : Motorljudsförstärkare ED35?



Premis
2013-05-06, 12:30
Hallå,

Borde kunna det här men vilken typ av motorljudsförstärkare har ED35? Har ju funnits några olika typer.

Misstänker att det är något galet med min då det låtet som en sprängd högtalare ibland när jag accelererar. Mycket irriterande.

Tänkte testa lite själv innan jag reklamerar något.

Cullberg
2013-05-06, 12:38
Det är väl den varianten som ligger mot vindrutan på något vis?!?

Sciroccogtx16v
2013-05-06, 13:56
Sitter i fågelbadet på min scirocco, dra ur sladden ur högtalaren så blir bilen tystare också!

Fredrik

Premis
2013-05-06, 14:23
Det är väl den varianten som ligger mot vindrutan på något vis?!?

Har för mig det, men det finns ju flera konstruktioner och namn på prylen.

Finns en helmekanisk variant på gamla-gamla 2.0TFSI, ett rör från insuget till en högtalare i torpeden.

Nya har väl den elektriska på något sätt som du säger?

Är inte 100 på vad som sitter i ED30/35 .. Eller vart.

Cullberg
2013-05-06, 14:38
Du ser ganska snabbt om det sitter en "noisepipe" har jag för mig.

pudas
2013-05-06, 15:06
Jag hoppas detta är ett skämt, menar ni på fullt allvar att det finns något som kallas "Motorljudsförstärkare "? Om det är så, vet någon om Golf-5 TSI 145hk har dylik tingest monterad? Motorn i den låter som en stenkross, så om det bara är att rycka en sladd för att få den tystare så vore jag tacksam!

Cullberg
2013-05-06, 15:10
Jag hoppas detta är ett skämt, menar ni på fullt allvar att det finns något som kallas "Motorljudsförstärkare "? Om det är så, vet någon om Golf-5 TSI 145hk har dylik tingest monterad? Motorn i den låter som en stenkross, så om det bara är att rycka en sladd för att få den tystare så vore jag tacksam!

Detta är högst seriöst, finns på många nyare bilar, Golf V GTI och framåt har detta. Även BMW mfl har detta.
Tror dock inte det finns på vanliga TSI motorn?

sgt_nelson
2013-05-06, 16:11
Jag hoppas detta är ett skämt, menar ni på fullt allvar att det finns något som kallas "Motorljudsförstärkare "? Om det är så, vet någon om Golf-5 TSI 145hk har dylik tingest monterad? Motorn i den låter som en stenkross, så om det bara är att rycka en sladd för att få den tystare så vore jag tacksam!

Sitter inget sådant på din motor. bara 2.0T motorerna hos Volkswagen, hittils.. :)

Premis
2013-05-06, 16:18
Om jag minns rätt så ska det sitta ett extra rör som går raka vägen till torpeden om man har "noise pipe", har för mig det var så på min MK5 iaf ..

2047

Frågan är vad jag ska koppla loss för att testa ..

ei9440
2013-05-06, 16:23
Kolla i denna tråd!
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14556-Golf-GTI-Edition-35&p=166151#post166151

samuel2
2013-05-06, 20:00
Om jag minns rätt så ska det sitta ett extra rör som går raka vägen till torpeden om man har "noise pipe", har för mig det var så på min MK5 iaf ..

Frågan är vad jag ska koppla loss för att testa ..

Du tittar för långt ner i motorutrymmet. ED35 har vibratormembranet / "högtalaren" som alstrar vibrationer/ljud vilket förstärks med hjälp av vindrutan in i kupén. Koppla loss den gör du genom att lyfta väderskyddet (efter att ha tagit bort gummilisten) uppe till vänster (om du står lutat över motorutrymmet / passagerarsidan) och pressa in handen och koppla loss det kraftigt dimensionerade kontaktdonet som sitter fastskruvat på en tunn metallplåtsbygel. Jag la den urkopplade hanen på honan :) och spände ett strajps (stavning?) över dessa så att det inte blir fukt i kontakten om denna skulle ligga mot plåten plus att den säkert ligger och skramlar också.

Lycka till! Min har varit urkopplad ett år nu och det går så tyst :) Nu dränks inte avgassystemets välljud i det konstgjorda ljudet tyvärr så framträdde istället diverse andra mekaniska "miss"ljud.

Premis
2013-05-06, 21:20
Fick loss burken, provkör nu, rätt stor skillnad :) .. Missljudet är borta så antingen är det styrdonet som strular (känns osannolikt) eller någon form av mekanisk tillhörande koppling.

Får se imorgon iofs vid kallstart ..

Kör man så här kommer man ju sakna ett fett avgassystem :)

Fajles
2013-05-06, 23:09
Hur kopplar man bort den på mk5 ?;)

Premis
2013-05-07, 07:16
Hur kopplar man bort den på mk5 ?;)

Den rörbaserade historian med anslutning från insuget brukar folk plugga igen på olika sätt. Har sett flera lösningar. Har för mig en del byter ut insugsdelar mot audi-diton också.