handdator

Visa fullständig version : Ställa bränslet på 16V (PL KE-Jetronic)



Bastard66
2007-08-13, 22:47
Hej

Funderar på hur man kan ställa bränslet på min Golf.. Jag vet att man ska skruva på den lilla insex skruven på bränslehuvet men hur kan man kontrollera att det är rätt?? Eller är detta svårt så man hellst ska lämna in bilen?? Isåfall vart? Runt Västra götalands området..

Mr dOhC
2007-08-14, 00:00
Det bästa (enda?) sättet är att koppla bredbandslambda. Sen ska man ju veta på vilket värde man ska ligga också.

Personligen tycker jag inte att man ska pilla med det om man inte vet precis vad man gör. Har prövat och det funkar inge bra ;-). Utan lämna bort till nån som kan och vet vad den gör.

Själv efter att trimmat min bil åkte jag till Nille (Ultra Motors) i Södertälje för att få alla inställningar fixade och det blev bra. Finns garanterat nån på närmare håll man ska bara hitta dom. Jag ringde runt en del i den vevan utan att hitta nån som ville ta åt sig det.

Vet att MickeR (På gamla forumet) kan och gjorde det på en kompis bil. Sen om han vill ta åt sig det är ju en annan femma. Maila och fråga lite snällt :-)

http://vw.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=26

Bastard66
2007-08-14, 16:35
Ok.. Jag tänkte kolla det mest för att jag har hört att det kan stå fel redan från när bilen togs i bruk.. Men jag kanske ska ta å vänta med det då jag hade tänkt mig att trimma bilen framöver... har bara 2,5" system nu i övrigt orginal.. hade tänkt mig extraktor och vassare kammar till att börja med..


Det bästa (enda?) sättet är att koppla bredbandslambda. Sen ska man ju veta på vilket värde man ska ligga också.

Personligen tycker jag inte att man ska pilla med det om man inte vet precis vad man gör. Har prövat och det funkar inge bra ;-). Utan lämna bort till nån som kan och vet vad den gör.

Själv efter att trimmat min bil åkte jag till Nille (Ultra Motors) i Södertälje för att få alla inställningar fixade och det blev bra. Finns garanterat nån på närmare håll man ska bara hitta dom. Jag ringde runt en del i den vevan utan att hitta nån som ville ta åt sig det.

Vet att MickeR (På gamla forumet) kan och gjorde det på en kompis bil. Sen om han vill ta åt sig det är ju en annan femma. Maila och fråga lite snällt :-)

http://vw.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=26

Mr dOhC
2007-08-14, 16:42
Som MickeR skriver i sin FAQ så kan den mkt väl stå fel från fabrik och du kan säkert få lite bättre fart i den av att bara ställa in lite.

Det kostar nog allt från ett par lappar - ytterligare ett par beroende på vart man gör det. Då kan kanske bättre att vänta tills du gjort allt du tänkt så behöver du inte göra det 2ggr.

Bastard66
2007-08-14, 16:47
Jo d va det jag tänkte... Ska nog fixa race kat också.. jag vet inte om det gör så mkt.. Men det funkar nog bättre än org. iaf.. Några andra bra tips som inte kostar allt för mkt förutom kammar, extractor, kat?


Som MickeR skriver i sin FAQ så kan den mkt väl stå fel från fabrik och du kan säkert få lite bättre fart i den av att bara ställa in lite.

Det kostar nog allt från ett par lappar - ytterligare ett par beroende på vart man gör det. Då kan kanske bättre att vänta tills du gjort allt du tänkt så behöver du inte göra det 2ggr.

Mr dOhC
2007-08-14, 16:56
Satsa på 2 liter från början ;-)

Leta reda på ex en 9A block komplett invändigt. Flytta över allt utvändigt från din PL. Kan vara bra att byta lager och kolvringar.

Leta reda på en KR topp, eller byta kammar i din PL. KR topp med orginal kammar är bätte än PL orginal, men PL topp med andra kammar är bättre än KR orginal. Hängde du med :-P

Det mesta står i MickeR FAQ, volvo turbo luftvåg och bränsle huvud m.m

EDIT: kan förtydliga att jag syftar på tusen lappar i mitt förra inlägg

razer
2007-08-14, 18:32
saab/volvo turbo - luftvåg funkar inte i en bil med KE-Jetronic.

För att justera in bränslet ska man mäta strömmen i en av kablarna som går till den grå enheten på luftvågen (sitter mot motorn).

Strömmen ska vara ca 10mA och variera ca 8-12mA. Man justerar inställningen genom att vrida på CO-skruven med en 3mm insexnyckel. Lambdasonden måste fungera för att inställningen ska gå att göra. Tänk på att man ska vrida YTTERST LITE på CO-skruven, ett kvarts varv är rätt mycket.

Efter justering ska insexnyckel tas bort och man ska gasa till en gång. Verktyget får INTE sitta kvar samtidigt som man gasa. (man kan skada luftvågen)

Mr dOhC
2007-08-14, 18:51
saab/volvo turbo - luftvåg funkar inte i en bil med KE-Jetronic.

Aha, ok. jo det är ju K-Jetronic på dom.

Roffe
2007-08-14, 20:28
vad jag har läst så ändrades kr toppen med och blev bättre eller lika bra som abf toppen (läste det på vwvortex) det som man kan se detta på är ifall toppens artnr börjar på 027 xxx xxx xeller 051 xxx xxx x då 051 är den senare men jag vet tyvärr inte när den nya toppen sattes i kr-maskinerna kom aldrig så långt i läsandet.. =) ska se om jag få detta mer förtydligande

Bastard66
2007-08-14, 21:08
Ok.. så jag kan alltså justera själv då om jag är ytterst försiktig... Hur ska man mäta då?? från stift till stift eller vad??


saab/volvo turbo - luftvåg funkar inte i en bil med KE-Jetronic.

För att justera in bränslet ska man mäta strömmen i en av kablarna som går till den grå enheten på luftvågen (sitter mot motorn).

Strömmen ska vara ca 10mA och variera ca 8-12mA. Man justerar inställningen genom att vrida på CO-skruven med en 3mm insexnyckel. Lambdasonden måste fungera för att inställningen ska gå att göra. Tänk på att man ska vrida YTTERST LITE på CO-skruven, ett kvarts varv är rätt mycket.

Efter justering ska insexnyckel tas bort och man ska gasa till en gång. Verktyget får INTE sitta kvar samtidigt som man gasa. (man kan skada luftvågen)

razer
2007-08-14, 21:21
Man ska koppla multimetern mellan ett stift och dess kontakt i enheten. den andra kabeln ska vara kopplad som vanligt.

Bastard66
2007-08-14, 22:44
Man ska koppla multimetern mellan ett stift och dess kontakt i enheten. den andra kabeln ska vara kopplad som vanligt.

Man cska alltså rycka loss den gråa kontakten (den mot motorn) och mäta mellan ett av stiften till kontakten?? det spelar ingen roll vilket stift?? det ska alltså ligga mellan 8-12 på tomgång??

razer
2007-08-14, 22:55
precis, men man måste ha en sladd mellan det stiftet som inte används.

jag åkte till skroten och letade rätt på en hane och en hona och gjorde en sladd med en skarv på som man kan dela på vid mätning.

såhär http://razer.mine.nu/skiss.jpg

Mr dOhC
2007-08-14, 23:05
För att justera in bränslet ska man mäta strömmen i en av kablarna som går till den grå enheten på luftvågen (sitter mot motorn).

Måste bara fråga. När Nille fixade med min bil så tog han loss "den lilla grå" enheten, skruvade ur en skruv på baksidan av den, innan för satt ytterligare en pytte insex skruv som han justerade. Den trodde jag hade med bränsle trycket att göra ?

razer
2007-08-14, 23:33
Med skruven bakom den grå enheten kan man anpassa mängden bränsle per luftenhet. Jag läste detta på ett forum om E85. (etanol.nu kanske)

Mr dOhC
2007-08-14, 23:41
Ok. Har du nån aning om hur man vet vad man ska ligga på där då. Nille körde visseligen med bredbanslambda så det är väl det som gäller kanske

razer
2007-08-15, 00:24
Nej, det vet jag inte, det enda man kan gå på är att det går att justera in styrströmmen till 10mA. Jag ska labba lite mer sen när/om jag får tid.

bredbandslambda är det nog som gäller om man ska vara säker.

Bastard66
2007-08-15, 16:36
Ok! ska nog ta å kika lite på det ngn dag då =)


precis, men man måste ha en sladd mellan det stiftet som inte används.

jag åkte till skroten och letade rätt på en hane och en hona och gjorde en sladd med en skarv på som man kan dela på vid mätning.

såhär http://razer.mine.nu/skiss.jpg