handdator

Visa fullständig version : Problem o få in växlarna (02A,02J)



Sweeper
2013-05-02, 19:43
Tjoho

Har problem när jag jag ska få in växlarna på bilen! har haft problemet sen jag fått ut bilen exakt ett år sen. Det är jobbigast när man ska gasa på o vill växla snabbt men får inte in växeln helt in o släpper kopplingen o hör skrapande.... för att undvika det måste jag antingen vänta nästan en sekund innan jag växlar eller trycka hårt för att tvinga in växeln. :eek:

Det är inte fel på inställningar på fjädertornet (har ställt in som det ska vara), då det är den sista biten när jag ska trycka in växeln som är problemet. Spelar ingen roll vilket väder det är eller hur mycket jag kört.
Växellådsoljan är Redline MT90 som byttes förra året.

En sak som jag har märkt idag är när jag står stilla med motorn igång på neutral. När jag trycker in kopplingen o ska växla till backen så hörs ett kadunk och det rycker det till i hela bilen. Samma problem när man ska växla till andra växlar, man får inte in dem direkt!! MEN, så får jag fått in växeln o drar den tillbaka till neutral och tillbaka till samma växel så går det in utan problem!

Är det det nån som känner igen symptomen?

Caddy1988
2013-05-02, 20:16
Den frikopplar inte riktigt ordentligt låter det som,hade samma problem på en bil av annat märke.
anledningen till att det går att växla i och ur, efter du fått in växeln första gången, är att växellådan stannat upp redan.

Sweeper
2013-05-02, 20:32
Ja precis! om den nu inte frikopplar ordentligt, vad kan det bero på? har hydraulisk koppling, har jag inte luftat ordentligt? är huvud/slavcylindern trasiga?

a128
2013-05-02, 20:34
Luft i systemet, dålig packning i huvud och /eller slavcylinder som suger luft när kopplingen släpps upp , vanliga bromspackningar i rätt dimension finns hos tex. Autoexperten

Sweeper
2013-05-03, 15:49
Tackar för svar! får testa o lufta igen när farsan kommer hem. Hoppas att det är felet, för jag bytte gummikåpan på huvudkopplingscylindern innan jag monterade den iaf.

Ni får gärna dela med er av erfarenheter ang. detta!

Caddy1988
2013-05-04, 08:33
Mina erfarenheter kommer från lastbilsbranschen, där det är ännu känsligare om kopplingen inte tar ordentligt, har bytt många kopplingar och växellådor i mitt jobb, och symptomen du beskrev, är exakt de som att kopplingen inte riktigt tar. Du har luft i systemet, eller så har du ett inre läckage någonstans, antingen i huvudcylindern eller i slavcylindern. Jag vet dock inte hur kopplingmekanismen ser ut på golf, men på min volvo 945, där jag hade samma problem, så var det kopplingsarmen i växellådan, som slitits, så att den inte längre ledade som den skulle. Du kan även få samma fenomen, om kopplingsarmen skulle vara böjd, eller hålla på att gå av, då sviktar det i armen, istället för att den frikopplar.
Jag tycker du ska lufta först, hjälper inte det, så kollar du att kopplingsarmen/mekanismen fungerar som det ska, sen går du på cylindrarna.
/Stefan

Sweeper
2013-05-06, 19:55
Har precis luftat kopplingen på detta viset: http://www.youtube.com/watch?v=wdf--suwqw0

Samma system som på golfen. Provat o växla men tycker att det är ingen skillnad! ser ingen läckage nånstans heller (bromsvätskenivå har aldrig sjunkit sen förra året).

Caddy1988
2013-05-07, 16:15
Då kan du ha problem med kopplingsmekanismen (kopplingsarmen) antingen är den krökt, eller på väg att gå av. Vet ej hur den hydrauliska kopplingen ser ut på vw. Du kan ha inre läckage i antingen slavcylindern (vid växellådan) eller huvudcylindern (vid pedalerna) Alltså packningarna börjar ge upp där, så att det sviker inuti cylindern, ingen olja kommer ut, eller läcker.

Sweeper
2013-05-07, 20:45
Kanske det. Får plocka ut o se :)

Sweeper
2013-05-14, 22:13
Bytt slavcylinder idag, ingen skillnad.

Janne.M
2013-05-15, 19:00
Visst hade du samma problem som mig efter konverteringen/luftningen att pedalen fastnade längst ner och inte ville upp? För att sedan helt plötsligt fixa sig?

Kan det ha nåt med det att göra? Dåliga packningar/luftning

Sweeper
2013-05-17, 22:30
Kommer faktiskt inte ihåg att det var problem med det, när jag skulle lufta senast genom att pumpa pedalen så byggdes det aldrig upp nått tryck, även efter att ha pumpat 100ggr. Så jag fick lufta baklänges genom slavcylindern (trycka in vätska tills det kom inga bubblor mer. Pedalen verkade funka funka normalt efter det.

Jag har inte mkt erfarenhet när det gäller växellådor men är det möjligt att tryckplattan är sliten? eller armen som släpper kopplingen?

VWGolIV
2013-05-17, 23:46
Lamellen/kopplingen kan vara sliten, polaren hade det felet, på en Passat 96a.
Ibland tog den för att sen fastna och inte funka alls.

Bytte kopplingspaketet och nu funkar det kanon.

Sweeper
2013-05-18, 00:36
Inte omöjligt. Har ingen aning om kopplingen blivit bytt på donatorbilen (hade gått lite över 24kl mil) jag tog delarna från, har inte plockat av lådan från motorn för att inspektera).

En annan sak som jag tycker är väldigt konstig är att om bilen stått hela natten och nästa dag när jag hoppar in och ska prova växla med avstängd motor utan att trycka på kopplingen och har backen inne så sitter den fast! jag kan inte få ut den om jag inte trycker ner kopplingen. Samma sak om jag har neutral inne och ska växla till antingen 1an eller 2an, det går inte förrän kopplingen är nedtryckt. Andra växlar går att växla till men är väldigt jobbiga. Är detta normalt?

Caddy1988
2013-05-18, 11:19
[QUOTE=Sweeper;185609]Kommer faktiskt inte ihåg att det var problem med det, när jag skulle lufta senast genom att pumpa pedalen så byggdes det aldrig upp nått tryck, även efter att ha pumpat 100ggr. Så jag fick lufta baklänges genom slavcylindern (trycka in vätska tills det kom inga bubblor mer. Pedalen verkade funka funka normalt efter det.[QUOTE]

du har nog gett dig själv svaret där va?
verkar som att huvudcylindern till kopplingen strular, om du inte får upp något tryck, trots så många pumpningar.
Någon annan som resonerar likadant?

VWGolIV
2013-05-18, 18:58
Det första är ju att få upp ett tryck och att det skall kännas bra i pedalen.
Innan man fortsätter och delar motor och låda så får man kolla alla dessa saker först.

Håller med Caddy1988

Sweeper
2013-05-19, 01:59
Har en huvudcylinder liggandes hemma som jag kan testa o byta till om ni säger så! men har hört att det ska ta evigheter o lufta kopplingen om man ska pumpa pedalen.

Sweeper
2013-05-21, 15:26
Har bytt huvudcylinder o luftat kopplingen genom att pumpa pedalen (gick smidigt denna gången). Men det är ingen skillnad på växlingen :(

MiWi
2013-05-21, 21:06
En tanke;

Hade du samma problem på din Mk3 med lådan innan du plockade av allt till din Mk2?

Sweeper
2013-05-21, 21:26
Körde den inte så mkt innan jag plockade isär den men tyckte att det var lättare, störde mig inte vad jag kommer ihåg. Men en sak att tänka på är att växelföraren var utsliten, kände knappt motstånd mellan växlarna + mkt glapp. Kulan inuti växelföraren funkade inte (inget motstånd när man vred föraren).

MiWi
2013-05-22, 02:11
Körde den inte så mkt innan jag plockade isär den men tyckte att det var lättare, störde mig inte vad jag kommer ihåg. Men en sak att tänka på är att växelföraren var utsliten, kände knappt motstånd mellan växlarna + mkt glapp. Kulan inuti växelföraren funkade inte (inget motstånd när man vred föraren).

Jag undrar om det möjligtvis kan ha med 02J-växelföraren att göra eventuellt? Om funktionen var bra tidigare innan den? Det kan vara lite långsökt men är iallafall ett fel som vore skönt att utesluta.

Plocka med dig en hjälpreda som får kika i motorrummet på länkaget när du försöker växla och se om det tar emot eller liknande.

Sweeper
2013-05-22, 12:24
Jadu, jag tänkte också på det. Stoppade in den slitna växelföraren och testade o vrida, men det hjälper inte så mkt då jag måste känna inne i bilen när den är igång. Om jag ska utföra detta testet så måste jag ha 02a spakställ igen och fungerande växelförare från de senare 02A lådor (tidigare har annan design).

Helt logiskt så borde det egentligen inte vara några problem med 02J föraren då den har samma design där nere som de nyare 02A lådor har, samma mått osv. och många har genomfört denna modden. Har också testat byta växelföraren till annan som var fräshare utan skillnad såklart.

Sweeper
2013-05-22, 17:09
Har sökt oändligt på internet och många säger att lamellen är kass, även om kopplingen inte slirar. Känns som det sista steget är själva kopplingen. Har inga kvitton på att kopplingen blivit bytt, bara kamremmet. Misstänker att det sitter en från fabrik.