handdator

Visa fullständig version : kranvatten i kylaren?



steelseries
2013-05-02, 16:56
Hej blev väldigt osäker nu... Har bytt tempgivare i en golf 3a. 1.8liters motorn, 1993a! de mesta är glykolen eller vad som nu va i, åkte ut i detta samband.


Detta är en bil jag ska skrota, och sälja motorn om ca en månad. tyvärr vet jag inte om jag har något ärende in staden (glykolen är asdyr här borta..) kan jag då ha bara kranvatten i kylaren under denna månad? så får han som köpar motorn hälla i glykol osv...

Sweeper
2013-05-02, 18:43
Glykolen är där för att förhindra oxidation och så att vattnet inte ska frysa på vintern. Nån månad gör nog ingen skillnad :)

TheDeadDorkster
2013-05-02, 20:19
Glykol dyr??? Även om jag räknar på höga priset: 150kr för 3L koncentrerad glykol, så blir det endast 150kr+kranvatten om hela kylsystemet är på 12L (räknad på en 25%ig blandning, vilket räcker vid denna årstid).

Glykolen ska du ha oavsett enbart eftersom den har rostskyddande egenskaper!

steelseries
2013-05-02, 21:07
Glykol dyr??? Även om jag räknar på höga priset: 150kr för 3L koncentrerad glykol, så blir det endast 150kr+kranvatten om hela kylsystemet är på 12L (räknad på en 25%ig blandning, vilket räcker vid denna årstid).

Glykolen ska du ha oavsett enbart eftersom den har rostskyddande egenskaper!
Sist jag var inne på macken fick jag punga 300kr för 3L.. det tyckte jag kändes.. rätt överpris.

Får köpa lite glykol då=)

Sweeper
2013-05-03, 15:55
Biltema ;)

Mk1
2013-05-03, 21:47
Ska du skrota bilen om en månad, så kör med vatten!

steelseries
2013-05-04, 11:02
Ska du skrota bilen om en månad, så kör med vatten!
Hehe ah de ska jag. Men motorn ska säljas..:p

Mk1
2013-05-04, 11:50
Du har säkert nån skvätt glykol kvar i motorn, som duger som rostskydd i 1 månad. Och inte hinner det bli särskilt mycket rost i den under den tiden.
På min förra Passat TDI som hade trasig blockpackning, som tryckte ut kompression/vatten via expansionskärlet, körde jag med bara vatten en hel sommar, innan jag bytte blockpackning, då jag tyckte det var för dyrt att fylla på 3-4 liter dyr röd glykol i veckan.

steelseries
2013-05-04, 12:42
Du har säkert nån skvätt glykol kvar i motorn, som duger som rostskydd i 1 månad. Och inte hinner det bli särskilt mycket rost i den under den tiden.
På min förra Passat TDI som hade trasig blockpackning, som tryckte ut kompression/vatten via expansionskärlet, körde jag med bara vatten en hel sommar, innan jag bytte blockpackning, då jag tyckte det var för dyrt att fylla på 3-4 liter dyr röd glykol i veckan.
Ahaa hehe=)