handdator

Visa fullständig version : ESP griper in oförklarligt Mk6



wibmag
2013-04-30, 18:59
Efter att ha lagt på sommardäcken för ett par veckor sedan så har jag fått problem med att ESP ingriper redan vid mycket måttlig kurvtagning, t.ex. när man svänger av motorvägen, eller i långa svepande kurvor. Man känner tydligt ingreppet och lampan blinkar konstant. Ganska konstigt med tanke på att jag i stort sett alldrig lyckats få esp att ingripa under körning på torr asfalt tidigare...enda sambandet jag ser är skiftet till sommardäck. Däcken jag la fram har dock tre år på på nacken (originaldäcken, har suttit bak tills nu) men med hyggligt bra mönsterdjup och nu borde dom vara uppgruggade så det räcker....
Det finns andra med samma problem tydligen, men jag såg ingen lösning i tråden...
http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=32453
Någon som har en aning om vad det kan vara som är tokigt?

Nu ska jag läsa offert på en ny Gti, trillade nyss in i mailkorgen, slutar väl med näsblod o krossade drömmar....

Ha en bra Valborg!

Fajles
2013-05-01, 00:23
Har du ställt om däcktrycks kontrollen ? (Om du har någon på bilen) hade liknande problem med min men löste sig när jag justerade detta !

Med vänlig hälsning,
Filip

Premis
2013-05-01, 10:51
Då får nog däcken läcka såpa om det ska ge ingrepp. Låter helt galet. Är du säker på att det är esp-ingrepp?

AndreasE
2013-05-01, 11:48
Vad sitter det för däck bak? Samma märke?

Om man har för olika däck fram/bak så kan man få konstiga egenskaper (läs typ nankang bak, premium däck fram).

Lufttryck ok?

Innan jag gick vidare så skulle jag prova att lägga om bak/fram och se vad som händer.

firefreak
2013-05-01, 16:01
Well. Läser du vidare i tråden så har dom ju hittat en lösning som kanske vi andra kan ha nytta av också. Man kan ändra på hur ABS systemet ska gripa in och när. Lite farligt att ändra på kanske men kan vara värt att testa.

Se tråden här...
http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=30395

wibmag
2013-05-01, 17:36
Vad sitter det för däck bak? Samma märke?

Om man har för olika däck fram/bak så kan man få konstiga egenskaper (läs typ nankang bak, premium däck fram).

Lufttryck ok?

Innan jag gick vidare så skulle jag prova att lägga om bak/fram och se vad som händer.

Här kanske vi har något, jag har Kumho bak och Bridgestone (som var originalmonterat) fram, förra året hade jag det tvärtom, ska testa.
Lufttryck strax under 3 Bar.

Ska prova att skifta däck när jag hinner

wibmag
2013-05-01, 17:41
Well. Läser du vidare i tråden så har dom ju hittat en lösning som kanske vi andra kan ha nytta av också. Man kan ändra på hur ABS systemet ska gripa in och när. Lite farligt att ändra på kanske men kan vara värt att testa.

Se tråden här...
http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=30395

Jo, jag läste lite om det, men det känns som du säger lite farligt...

Premis
2013-05-01, 20:32
Du ska inte hålla på och försöka tuna om ESP/ABS, något är fel så fixa felet. Du kanske har skadat en givare eller orsakat något mekaniskt fel på del som tillhör denna. Åk och läs ut felkoder till att börja med.

Lilla_Vargen
2013-05-03, 19:46
Dubbelkollat däcktrycket på samtliga däck ?
Hade detta fenomen i höstas när jag la på vinterdäcken på Touranen min.
Esp gick in på alla möjliga kurvor.
Visade sig ett bakdäck hade ca 1 kilo mindre i tryck.

Via kranaprataren på mobilen...

wibmag
2013-05-13, 20:26
Nu är problemet borta, utan att jag gjort något mer än att köra med bilen...kanske att de tre år gamla framdäcken hade legat hela vintern, dom får ju som en hård och lite hal yta. Detta i kombination med helt nya bakdäck? Tack för svaren!