handdator

Visa fullständig version : fundering kring intercooler byte!



Goffe4:a
2013-04-30, 12:33
hallå gubbar!

Det har nu blivit dags att uppgradera den sunkiga kaffebryggar IC´n som sitter i för tillfället (orginal) till lite vassare.

Jag har kikat på 2 stycken. Och frontmatad har jag haft i åtanke läge dels för att dom levererar bra med kylning pga av placeringen av dom men givetvis också lite för uteseendets skull =)

Men idag så hitta jag en IC som tydligen ska va vassare än orginal och det som känndes riktigt bra va att den självklart va lite störe än orginal men den fäster på samma ställe som orginalen samma anslutningar osv. Och det blir ju lite mindre krångel mekmässigt =)

Men till frågan är när jag jämför bilder på den som fäster på samma ställe som orginalen så ser den inte så jäkla mycket större ut. Utan den ser blara lite mer "sportig" ut i svetsat aliminium men större vet i fan =)

lägger upp bilder på dom jag har kikat på så får ni gärn komma med lite förslag =) och funderingar om vad ni tror =)


den första är en frontmatad kommer här

1970


Sen har vi en på orginal IC´n

1971


Sen har vi den som fånga mitt intresse men som jag är fundersam på om den presterar mycket sämre än en frontmatad men bättre än orginal det smidiga är ju då att den fäst på samma ställe som orginalen och den ska va lite större också

kommer här

1972

hoppas på lite tips och råd från panelen

MVH =)

salmiakboven
2013-04-30, 15:12
Jag har en sån IC som den sista bilden, alltså en variant av uppgraderad SMIC (side mounted intercooler). Sök på SMIC på nätet till Golf 4 och du skall finna mycket info!

Jag har sett några grafer på kyleffekten med standard och denna, den är effektivare MEN givetvis så är en frontmonterad IC betydligt effektivare när det ska gasas en längre tid (alltså mer än en omkörning). Jag valde den för att slippa allt bök med rördragningen och sen syns den ju inte heller!

Den passade bra med några distanser i form av muttrar mellan fästena på bil och IC, samt att hålet för map-sensorn borrades upp från 10 till 18 mm (finns olika stora sensorer). Har även modifierat original luftstyrning i plast samt monterat ett galler i innerskärmen för låta luften passera något bättre.. Det blir ingen direkt AHA-upplevelse i prestanda. men många bäckar små!

Goffe4:a
2013-05-02, 09:58
Tack för svaret salmiakboven uppskattas verkligen. Tankarna överväger mer och mer åt en sån SMIC cooler! men du råker inte ha några grafer på rent procentmässigt effektskillnade på en SMIC och en frontmatad IC

MVH

Goffe4:a

Edit du har ingen bra länk med sidor som helst säljer inrikes såna SMIC coolers eller är utomlans the way to go?

Goffe4:a
2013-05-02, 11:39
jo jag glömde fråga en sak salmiakboven vare några större problem med att installera en SMIC på din bil samt vare nått som man behövde "trimma" bort själv för att få den att passa osv?

MVH Goffe:4

Sn00k
2013-05-02, 13:16
EN variant av FMIC vs original..
1981

EN variant av SMIC vs original..
1982


under helt olika förutsättningar dock, men man kan ju se att bägge är betydligt effektivare än original ICn iaf..
med k03/k03s/k04 aggregaten så hänger original med uppåt 250hk innan den kroknar totalt..
en bra SMIC hänger med uppåt 300-350hk.
en mindre FMIC klarar 350
en större FMIC, utan att kapa sönder HELA fronten, klarar ~500+
en ren race-FMIC där det sågas rejält, 1000+.

..hänger VÄLDIGT mycket på valet av turbo.. (adiabatisk effektivitet och luftflödet).. luften direkt ur en chippad k03-turbo, en sommardag när det är 15-20 grader ute, är inte sällan ~130-150 grader.. efter original IC neråt 70.. samma mängd luft ur en effektivare turbo kan vara 40-50 grader ut ur turbon och 25-30 grader efter ICn, under samma förutsättningar.

salmiakboven
2013-05-02, 17:48
jo jag glömde fråga en sak salmiakboven vare några större problem med att installera en SMIC på din bil samt vare nått som man behövde "trimma" bort själv för att få den att passa osv?

MVH Goffe:4

Den jag köpte liknar den du visar på bilden, jag köpte på ebay, minns inte pris exakt men runt 1500 med frakt.
Det jag behövde göra utöver att ta bort stötfångare, innerskärm och höger ljuslykta var följande:

*Borra upp hålet till map-sensorn från 10 till 18 mm (Den jobbiga biten, svårt utan rätt storlek på borr.. jag använde konad metallborr). Det ska även gå att byta till en map-sensor som är 10 mm vad jag läst mig till.
*För att den ska hamna rätt för att få dit slangen mellan pancake röret i hjulhuset och IC så behövde jag lägga en mutter eller två mellan fästena i kaross och IC.. Det ger sig själv när man skruvar!
*Kapa upp och korta plasten som sitter på Original IC som synes på din bild där uppe, alltså den plast som ska styra luften till IC¨n, ger sig själv också, nån bra avbitartång eller liknande funkar.


Jag har en bild eller två som visar den monterad i min projekttråd under VAG projekt här på forumet om du se det, dock en octavia rs men ser lika ut på golf 4 gti.

Goffe4:a
2013-05-04, 10:12
Text

Tack för att du tog dig tiden och svara salmiakboven :) alltid trevligt med lite hjälp och tips.

Goffe4:a
2013-05-04, 10:20
EN variant av FMIC vs original..
1981

EN variant av SMIC vs original..
1982



under helt olika förutsättningar dock, men man kan ju se att bägge är betydligt effektivare än original ICn iaf..
med k03/k03s/k04 aggregaten så hänger original med uppåt 250hk innan den kroknar totalt..
en bra SMIC hänger med uppåt 300-350hk.
en mindre FMIC klarar 350
en större FMIC, utan att kapa sönder HELA fronten, klarar ~500+
en ren race-FMIC där det sågas rejält, 1000+.

..hänger VÄLDIGT mycket på valet av turbo.. (adiabatisk effektivitet och luftflödet).. luften direkt ur en chippad k03-turbo, en sommardag när det är 15-20 grader ute, är inte sällan ~130-150 grader.. efter original IC neråt 70.. samma mängd luft ur en effektivare turbo kan vara 40-50 grader ut ur turbon och 25-30 grader efter ICn, under samma förutsättningar.

Stort tack till dig med Sn00k för att du tog dig tiden å svara. Riktigt hjälpsamma graffer du vissa upp snuran som sitter i min GTI är en K03/K03s lite osäker på vilken. Men om orginal IC´n står pall för 250hk känns det verkligen nödvändigt att byta då till en vassare SMIC. Min GTI är chippad med steg 3 från BSR 3" DP störe lufftrör från turbon samt raceing kat och 2,5" resten av vägen. turbon flåsar på bra och peakar på 1,2-1,25. Enligt BSR ska den leverera 214 HK samt 372Nm. Men det kan ju alltid va lite glädjesiffror :) hur pass mycket skillad skulle det bli med en SMIC knappt märkbar eller? kanske gör rätt i att bara skita i att byta och köra med orginalen? För jag mennar om jag levererar "214" HK och orginalen står pall för 250 så finns det ju lite marginal till övers! så då ska det väl inte ställa till med några problem :)

åter igen tack för svaren grabbar sköt om er och ha en fortsatt trevlig helg :)

MVH

Haugeman
2013-05-04, 11:01
Man kan aldrig ha för stora marginer..... även om den du har i teorin skall klara 250 hk så mår ju motorn bättre av kallare luft. har du råd så byt tycker jag.

Sn00k
2013-05-04, 14:03
som Haugeman skriver, ju kallare luft desto mer effekt.. ett större cellpaket med modernare konstruktion ger också lite lägre tryckfall = turbon orkar mer.

om du tittar närmare på graferna så ser du att det oftast rör sig om en kurva som är gjord från 2000rpm ut till varvstopp på tex 4:ans växel.. matar du växlar ifrån 1,2,3,4,5 så blir tempen betydligt högre.. och börjar insugstempen bli för hög så skjuter även avgastempen i höjden och en hiskelig massa mottryck börjar byggas PLUS att insprutningen kliver in med komponentskydd och dränker bort effekten för dig.

original hänger med uppåt 250hk om man kör efter väg där fartvinden kyler bra i högre hastigheter, men åker man mycket i lägre hastigheter och accelererar så hinner den inte kyla ner sig mellan urgasningarna och då börjar den inte på nå 35grader när du kliver på gasen igen(å klättrar uppåt 70-80), utan då kan det röra sig om en start på 50grader och uppåt 110grader när du släpper gasen på 4:an.. = trött motor och det börjar bli farligt varmt.


slutsats, intercooler kan man sällan ha för mycket av på en konventionell turbomotor =)

Goffe4:a
2013-05-05, 10:20
som Haugeman skriver, ju kallare luft desto mer effekt.. ett större cellpaket med modernare konstruktion ger också lite lägre tryckfall = turbon orkar mer.

om du tittar närmare på graferna så ser du att det oftast rör sig om en kurva som är gjord från 2000rpm ut till varvstopp på tex 4:ans växel.. matar du växlar ifrån 1,2,3,4,5 så blir tempen betydligt högre.. och börjar insugstempen bli för hög så skjuter även avgastempen i höjden och en hiskelig massa mottryck börjar byggas PLUS att insprutningen kliver in med komponentskydd och dränker bort effekten för dig.

original hänger med uppåt 250hk om man kör efter väg där fartvinden kyler bra i högre hastigheter, men åker man mycket i lägre hastigheter och accelererar så hinner den inte kyla ner sig mellan urgasningarna och då börjar den inte på nå 35grader när du kliver på gasen igen(å klättrar uppåt 70-80), utan då kan det röra sig om en start på 50grader och uppåt 110grader när du släpper gasen på 4:an.. = trött motor och det börjar bli farligt varmt.


slutsats, intercooler kan man sällan ha för mycket av på en konventionell turbomotor =)

Tack för det utförliga svaret Sn00k mycket välbehövlig fakta som jag behövde =) blir nog att uppgradera till en SMIC efter allt då =) och idag är det jäkla rart väder här i örebro så det kan nog bli en liten söndags repa med tysken idag hääärligt! åter igen tack för svaren grabbar! Ha en fortsatt trevlig söndag =)

mvh

Goffe4:a
2013-05-05, 11:25
Just det! Sticker in en liten "extra" fråga kring lite halv tröga växlar som har uppstått sista veckan bara.

Han går riktigt mjukt och fint i lådan men senaste veckan så har typ 1:an och 2:an blivit lite svårare att få i ibland. Man kan få trycka till ganska ordentligt imellanåt. Kopplar jag ur och lägger i 1:an så får ja trycka till lite mer extra än normalt
växlar jag sen tillbaka till friläge och fortfarande håller kopplingen ner tryckt och lägger i 1:an igen då går det mjukt och fint som det ska.

Lamell tryckplatta och svänghjul är bytt för ca 7-8 månader sen. sprittans nytt så hela kopplings "paketet" är sprittans nytt så jag tror inte att det är nått vajsing med det. Men pendant som man är så har man motortvättat ganska så duktigt under min tid som jag har haft bilen.

Det som slog mig då är att om man har råkat att "spola" bort smörjfettet på växel länkagen under till och att dom har börjat kärvat lite? samt så lyfte jag på damasken inne i cupén och kolla vid kulan där. Och jag har noll koll på vad som är en "bra" mängd smörjfett där samt om man ska smörja länkagen och vid kulan i cupén vad för fett ska man andvända sig av? passar över 2 bilder på kulan under damasken i cupén jag personligen tycker att det ser lite "torrt" ut men åter igen har ingen som helst koll på vad en bra mängd smörjfett är där!

MVH

1996

1997

J.L
2013-05-05, 15:04
Låter som att koppling tar lite dåligt. (?)

Goffe4:a
2013-05-06, 14:04
Det löste sig spraya på lite litium smörjfett på sprayburk vid växel länkaget

2044



samt runt kulan under damasken (växelspaken)

2045

Växlar som en dröm igen :D tror att jag har avfettat lite väl mycket vid länkaget när jag motortvättat

problem sorted :D

MVH