handdator

Visa fullständig version : Behövs framvagnsinställning?



golfhenke
2013-04-29, 15:47
Hej

Är lite ställd så jag frågar.
Symptom Golf R -11:
Väldigt spårkänslig. Ratten får ibland ett eget liv vid spårning. Vid spårning på motorväg kan bilen vandra fram och tillbaka, men håller sig generellt till spåret.
Känslig för lutning av väg.
Fast ibland kan den gå rakt säkert 500m på motorväg om det är plant och fint.
Behövs justering?

Enligt gummigubben så var framdäcken mer slitna på insidan när jag satte på sommardäcken.

Bor i gbg. Har hört väldigt blandat om Pekkas. Finns det andra bra ställen i gbg?
Behövs det alltid en fyrhjulsinställning göras iom 4wd, eller räcker det med framvagninställning.

Hoppas jag inte dubbelpostar.

Mvh

Sn00k
2013-04-29, 19:31
vad kör du med för fälgar? vilket ET, och däckdimensioner?

golfhenke
2013-04-29, 20:07
Hej

Det är Talladega 19", med originaldäck. Vet inte exakta dimensioner dock :(

magnusT
2013-04-29, 21:52
Kör du med orginalfälgar och däck i standard dimension borde den inte bete sig som du beskriver.
Jag hade kollat hjulinställningen.
Man mäter alltid upp alla 4 hjul mot varandra för att kolla hur dom står.
Så fyrhjulsinställning och framvagnsinställning är nog 2 olika ord för samma sak.

Sn00k
2013-04-29, 22:20
Så fyrhjulsinställning och framvagnsinställning är nog 2 olika ord för samma sak.

det går att ställa toe, camber och caster individuellt på varje hjul.
OFTAST mäter man idag upp alla hjulen mot varandra och gör korrigeringar som motverkar krabbgång mm.. dock inte alltid, det är väl det som skiljer framvagnsinställning mot 4-hjuls.

åter till problemet, symptomen du beskriver låter väldigt typiska för fälgar med för lågt ET mot vad bilen anpassats för, dvs du har lyckats få till ökad bump-steer, där ratten gärna svänger med ner i fåror å gupp och bilen känns rejält spårkänslig.
breda däck ökar detta fenomen ytterligare.

har du lyckats få till en felaktig toe-vinkel så du fått för mycket toe-out så blir framvagnen att kännas väldigt instabil och slingrig, rentav direktstyrd och nervös.. men inte spårkänslig på samma sätt.

vet inte vad det är för ET på en golf R? va kan det vara för ET på fälgarna tro?

Hooloowoo
2013-04-30, 08:42
et torde vara runt 50-51.

Är bilen sänkt ? Isåfall kan det ju vara så att den sänktes utan att g¨ra en inställning. Därav snedslitna framhjul. Det ska absolut inte slitas ojämnt om det är original.. Eller ja, absolut och absolut. Det BÖR inte slitas snett med originalhöjd iallalfall.
Spårandet kommer väl mest troligt av att det är "breda hjul" och just spårigt i vägen. Bredare hjul = Känsligare för spårning.
Kan dock vara värt att göra en hjulinställning ändå, och då naturligtvis en fyrhjulsinställning. OM jag får vara så fräck och säga vad jag tror, så blir det marginellt bättre.

golfhenke
2013-04-30, 11:09
et torde vara runt 50-51.

Är bilen sänkt ? Isåfall kan det ju vara så att den sänktes utan att g¨ra en inställning. Därav snedslitna framhjul. Det ska absolut inte slitas ojämnt om det är original.. Eller ja, absolut och absolut. Det BÖR inte slitas snett med originalhöjd iallalfall.
Spårandet kommer väl mest troligt av att det är "breda hjul" och just spårigt i vägen. Bredare hjul = Känsligare för spårning.
Kan dock vara värt att göra en hjulinställning ändå, och då naturligtvis en fyrhjulsinställning. OM jag får vara så fräck och säga vad jag tror, så blir det marginellt bättre.

Man får vara hur fräck man vill så länge man är saklig :). Nej den är inte sänkt såvitt jag vet.
Tror det blir ett besök snarast. Tänkte ju besöka ringen snart så.. :)

Tror det blir Tagene hjulinställning. Eller har ni några andra tips?