handdator

Visa fullständig version : Fel temperaturvisning vw jetta



Matsimon
2013-04-28, 08:34
Håller på att få gråa hår angående en vw Jetta typ 2 -84 med 1,6 liters förgasarmotor (manuell choke).
Tempmätaren stiger i normal takt, men går upp till övre strecket. Där pendlar den mellan att vara i zonen där rödlampan blinkar när man står still eller kör sakta, till strax under så lampan slutar blinka när man kör i landsvägsfart. På tempmätaren ser det alltså ut som motorn skulle bli överhettad och borde koka, men det gör den inte, utan verkar normal. Jag har bytt tempgivaren, en liten en-polig, som sitter på undersidan aluminiumhuset som sitter mellan tändstftena i toppen. Sedan bytte jag hastighetsmätare där tempmätaren sitter monterad. Igår bytte jag termostat. Fortfarande beter sig tempmätaren likadant. Var ska jag fortsätta? Kan det vara fel på den nya tempgivaren? Köpte den i min reservdelsbutik i närheten som jag tycker har bra grejor till vettigt pris. Tror jag betalade ca: 70 kr för den. Var och frågade efter samma givare på Berners. Dom skulle ha ca 450 kr!! Har ingen lust att lägga ut det om det inte är felet...Om jag tar bort kabeln till tempgivaren sjunker tempmätaren till botten. Om jag sätter den mot jord går den upp i topp. Tvivlar på att det är kabelfel, då mätarnålen beter sig normalt förutom att den går upp för högt. Ett fel till finns också: Kylfläkten går aldrig igång. Finns en lös kabelsko från kontakten till kylfläktmotorn. Om man kopplar den till pluspolen på batteriet går kylfläkten, men inte annars. Om man låter fläkten gå, stiger tempmätaren lite långsammare, men annars ingen skillnad. Funderar på att byta givaren längst ner i kylaren som styr fläkten, men det lär väl inte göra någon skillnad för mätarens skull!? Läste att det finns ett relä, som har samband med temperatur visningen. Kan felet ligga där? Är mycket tacksam för om det finns hjälp att få här, det här är mitt första inlägg på detta forum.
Mvh/ Mats

a128
2013-04-28, 08:40
det ska finna en spänningsregulator på mätarhusets baksida som ger 10,5 volt ut någonting som kan vara paj,

visar tankmätaren högre värde än normalt ?

Matsimon
2013-04-28, 09:37
Nej, jag bytte hastighetsmätaren pga att den lät väldigt mycket och visade ungefär 20-30 km/tim för mycket. Tankmätaren har aldrig visat fel. Temperaturmätaren har precis samma felvisning med det nya (begagnade) kombinationsinstrumentet som det som satt på från bilen var ny. Så jag tvivlar på att felet ligger i det.
/Mats

a128
2013-04-28, 09:41
Om man misstänker ledningen mellan givaren och mätar huset kan man lossa i båda ändar och den ska då vara helt spänningslös, samt oändlig resitand mellan ledaren och jord (använd evt. en insolationstestare)

Matsimon
2013-04-29, 22:52
Plockade isär allt idag igen. Ur med hastighetsmätarhuset, mätte upp kabeln mellan tempgivaren och tempmätare (kontakt). Kan inte se något fel. Provar ändå att sätta i en ny kabel med samma resultat som tidigare...Då hittar min bror en tempmätare till en gammal SAAB. Vi kopplar in den provisoriskt och varmkör. Den visar helt normalt resultat. Nålen hamnar på skalans mitt och stiger en bit till. När vi kopplar på kylfläkten med en kabel till batteriet sjunker den ner till mitten igen. Alltså har tempmätaren i den nyinköpta hastighetsmätaren samma fel som den tidigare hade! Det trodde jag inte! Är inne på att köpa en lös tempmätare och montera bredvid, istället för att rota efter felet i denna. Sedan återstår ju felet med att inte elfläkten går igång när motorn går länge på tomgång. Jag har ett antal Audi 100 som det sitter liknande givare på. jag provade att skifta till en som jag vet fungerar, men på jettan funkar det inte! Kontakten som sitter på givaren längst ner på kylaren har två stift. Om man byglar dom startar fläkten, även med avvridet startlås. Detta borde väl tyda på att givaren är paj, eller?
/ Mats

a128
2013-04-30, 15:04
OM mätaren sjunker litet samtidigt som man startar fläkten tyder det på trasig spänningsregulator, inte helt 100% ovanligt att denna regulator pajar

om fläkten går i gång när man byglar så är kontakten paj

Matsimon
2013-05-01, 07:24
Lite osäker, menar du kylarfläkten, och menar du kontakten? är det inte termogivaren som gett upp?
mvh/ Mats